رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به تشخیص قطعی یک مورد ابتلا به کرونای اُمیکرون در کشور در آقایی که به یکی از کشورهای همسایه مسافرت داشته، گفت: یک یا دو مورد هم مشکوک به اُمیکرون داریم که در حال بررسی هستند.

محمدمهدی گویا گفت: بلافاصله آزمایش‌ها برای این فرد انجام شده و آزمایشگاه تشخیص قطعی داده است.وی افزود: این مورد را در تهران شناسایی کردیم. حال عمومی‌ او نیز خوب است و مراقبت‌های لازم از او به عمل آمده است. در حال حاضر یک مورد تشخیص در کشور داشته‌ایم و یک یا دو مورد هم مشکوک داریم که در حال بررسی است. به محض اینکه جواب آزمایش‌های قطعی مشخص شود، اعلام خواهیم کرد و همه این افراد تحت مراقبت دقیق قرار گرفته‌اند.

اومیکرون می‌تواند 17 روزه نقشه آبی را قرمز کند

در همین راستا روز گذشته عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه خطر اُمیکرون جدی است و می‌تواند ظرف ۱۷ روز کشور را درگیر کند، گفت: این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد امیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر امیکرون شود و نقشه آبی بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.

پیام طبرسی افزود: نکته مهم دیگر هم تزریق واکسن دز بوستر است که افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق واکسنشان گذشته است، حتماً برای تزریق دز بوستر اقدام کنند. زیرا ممکن است فرصت دیگری نداشته باشیم و ممکن است تا دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با امیکرون خواهد بود، بنابراین هرچه سیستم ایمنی افراد بالاتر رود و ایمنی جمعی بالاتر رود، ان‌شاءالله که بتوانیم موفق‌ باشیم. باید توجه کرد که خطر درباره امیکرون جدی است؛ زیرا همه جای دنیا گرفتار شده و ما هم مستثنا نیستیم.

ضرورت بازگشت  دوباره محدودیت‌ها به کشور

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با هشدار نسبت به شیوع تند سویه اُمیکرون کرونا، خواستار بازگشت محدودیت‌های کرونایی شد و گفت: بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالاً طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک امیکرون در کشورمان خواهیم بود.

حمیدرضا جماعتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۸۹ کشور دنیا اعلام اُمیکرون را داشتند و سازمان جهانی بهداشت هم این موضوع را اعلام کرد، ما هم باید نکاتی را مدنظر قرار دهیم.

او افزود: توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم. زیرا اگر قرار باشد پیکی با امیکرون در کشور ایجاد شود، با توجه زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما نیز شاهد این پیک باشیم.

جماعتی گفت: بنابراین توصیه‌مان این است که قرنطینه‌ها درباره مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از ۱۰ نفر در آنجا هستند، حتماً انجام و این محدودیت‌ها اعمال شود.

او افزود: افراد زیر ۱۸ سال واکسیناسیونشان را انجام دهند. زیرا امیکرون در افراد جوان و نوجوان شاید بیشتر دیده شود و به همین دلیل توصیه ما این است که گرچه هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست، اما واکسیناسیون زیر ۱۸ سال حتماً انجام شود و واکسیناسیون ۷ تا ۱۱ سال هم در دستور کار ستاد کرونا قرار گیرد.