رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از ابتدای شیوع این همه‌گیری تاکنون ۸۱ درصد موارد ابتلا مربوط به آقایان بود و ۱۹ درصد مبتلایان خانم‌ها هستند اما این روند رفته رفته در سال‌های اخیر تغییرات جدی داشته است و درصد ابتلای خانم‌ها افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی گویا دیروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ایدز برگزار شد، افزود: ۳۲ درصد موارد ابتلا در سال‌های اخیر به خانم‌ها مربوط بوده است، هرچند باز هم با درصد آقایان متفاوت است اما این مسئله جدی است. روند همه‌گیری وقتی در آقایان تفاوت چشمگیر با خانم‌ها دارد اگر مراقبت و درمان را به دقت  دنبال نکنیم و فرد مبتلا دستورات بهداشتی را رعایت نکند، طبیعی است که همسرش نیز در معرض خطر قرار خواهد گرفت مگر اینکه زوج‌ها دقیقا از راه‌های پیشگیری بیماری آگاه باشند. وی گفت: تخمین ما این است که در حال حاضر در کشور ۵۴ هزار و ۸۵۰ نفر مبتلا به این عفونت داشته باشیم. از ابتدای این همه‌گیری این بیماری درکشور تاکنون ۴۲ هزار و۹۳۳  مورد مبتلای به عفونت HIV شناسایی کردیم که از این تعداد ۲۰ هزار و ۲۸۴ مورد جان خود را از دست دادند. ۶۸۸۵ مورد از این تعداد به دلایل مختلف به مراکز ما برای مراقبت و درمان مراجعه نکردند. اکنون ۲۲ هزار و ۶۸۴ مبتلای به عفونت HIV در کشور شناسایی شده و زنده داریم که از این تعداد ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر تحت مراقبت و درمان قرار دارند. قریب ۱۴ هزارنفر از آنها خوشبختانه درمان کاملا موفق داشتند. یعنی تعداد سلول‌های دفاعی بدنشان به اندازه کافی است و به ما اطمینان خاطر می‌دهد که درمان مناسبی دریافت می‌کنند و تعداد ویروس‌هایی که در بدن این افراد است به حد بسیار پایینی کاهش یافته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود:  اعلام آمار موارد ایدز آمار هرسه ماه یک بار منتشر می‌شود. کمیته کشوری ایدز بین بخشی است که تمام سازمان‌ها در آنجا عضو هستند و تصمیماتشان به استان‌ها ابلاغ می‌شود و بر این اساس اقدام می‌کنند. کمیته وظیفه نظارتی بر برنامه HIV کشور دارد و به شکل مرتب تشکیل جلسه می‌دهد.گویا تاکید کرد: در هفته گذشته ۶۰ هزار مورد آزمایش برای شناسایی رفتار پرخطر انجام شده که ۱۲۱ مورد مورد مثبت شناسایی شده است.

مقابله با ایدز در دوران کرونا

وی گفت: بسیاری از کسانی که درگیر کنترل بیماری ایدز در دنیا بودند مجبور شدند خواسته یا ناخواسته به کار کنترل عفونت کرونا بپردازند و همین امر سبب شد در کنار سایر عوامل، شناسایی بیماران مبتلا به ایدز و مراقبت و درمان این بیماران دستخوش آسیب جدی شود که کشور ما هم از این آسیب دور نبود.

به گفته گویا، سال قبل برای کنترل ایدز در دنیا و همچنین کشور ما سال خوبی نبود. اما توانستیم ظرف سال جاری بسیاری از خلاهایی که سال گذشته در رابطه با کنترل HIV داشتیم را جبران کنیم و بتوانیم دستاوردهای نسبتا خوبی در این عرصه به دست آوریم.

او تاکید کرد: بعد از شروع پاندمی کرونا شناسایی مبتلایان به HIV کاهش یافت و مراقبت و درمان هم به دلیل عدم مراجعه افراد مبتلا که به دلیل سیاست‌های کنترل کرونا داشتیم و اجازه نمی‌داد ارتباط بین افراد مبتلا با مراکز بهداشتی درمان منظم باشد سبب شد موارد کمتری از این بیماری شناسایی شود و موارد کمتری تحت مراقبت و درمان قرار گیرند تا مبتلایان HIV بتوانند عمر طولانی‌تر توام با سلامت داشته باشند. الان دیگر وقت جبران این خلاها رسیده است. از سال قبل به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم تا ارتباطات لازم با بیماران را برقرار کنیم و برنامه‌های آموزش و اطلاع‌رسانی خود را شدت بخشیم تا حتی یک لحظه وقفه در شناسایی مبتلایان اتفاق نیفتد.