پس از وقوع زلزله حدود ۶.۴ ریشتری در بندرعباس، نیروهای امدادی و خدماتی پای کار آمدند و در پی گزارش های علوم پزشکی هرمزگان تاکنون یک نفر فوت کرده و حدود ۱۰۰ آسیب دیده در مراکز درمانی درمان شده اند؛ تاسیسات زیر بنایی آسیب دیده هرمزگان یکی پس از دیگری در حال وارد شدن به مدار هستند و کارشناسان در حال ارزیابی میزان آسیب دیدگی خانه های زلزله‌زده در ۶۰ روستای خسارت دیده هستند؛ با وجود انکه بسیاری از مردم بندرعباس و روستاهای زلزله زده هرمزگان شب را در پارک ها و فضای باز گذرانده اند، اما شهر و روستاها روند عادی به خود گرفته و جریان زندگی برقرار است.

تشکیل جلسه ستاد بحران استان هرمزگان

دیروز جلسه ستاد بحران استان هرمزگان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد.

محمد مخبر در این جلسه با تاکید بر اینکه باید ظرف چند روز آینده آثار زلزله بر زندگی مردم را به صورت فوری ساماندهی کنیم، گفت: باید شرایطی فراهم شود که مردم بتوانند به زندگی عادی ادامه دهند و برای امور دیگر نظیر ساخت و سازها باید با بسیج امکانات در دراز مدت اقدامات لازم صورت گیرد و دولت نیز کمک ها و پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به بازدید خود از مناطق زلزله زده، افزود: خوشبختانه در این بازدیدها گلایه ای مبنی بر کمبود چادر وجود نداشت اما لازم است با فوریت نسبت به تامین تغذیه و سایر کمبودهای مردم زلزله زده اقدام شود چراکه بدلیل تخریب برخی منازل مسکونی امکان تهیه غذا و پخت و پز برای مردم وجود ندارد.

مخبر به مشکلات آب و برق چهار روستای بخش فین نیز اشاره و خاطرنشان کرد: به جز یکی از این روستاها که نیازمند اقدامات عمرانی است و ممکن است کمی طولانی تر شود، مشکل آب و برق بقیه روستاها باید با سرعت مرتفع شود.

مخبر با اشاره به عدم دسترسی به اینترنت و قطع شبکه ارتباطی تلفن همراه اول در برخی مناطق زلزله زده، گفت: در این شرایط دانش آموزان ناچار هستند برای استفاده از اینترنت و شرکت در کلاس های درس مسافت طولانی را طی کنند که باید به این موضوع نیز با فوریت رسیدگی شود.

خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی  به واحدهای مسکونی ‌

استاندار هرمزگان در جمع خبرنگاران، گفت: طبق برآورد صورت گرفته میزان خسارت زمین لرزه به واحدهای مسکونی و زیرساخت ها در استان هرمزگان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است. همچنین حدود ۳۰۰۰ واحد مسکونی در روستاها و مناطق کانون این زلزله، نیازمند بازسازی، تعمیر و احداث هستند.

مهدی دوستی، تصریح کرد: تاکنون ۲۵۰۰ تخته چادر جهت اسکان اضطراری در مناطق زلزله زده استان هرمزگان توزیع شده است و ۵۰۰ تخته چادر دیگر طی امروز توزیع خواهد شد. بازسازی منازل آسیب دیده و واحدهای تخریب شده به ویژه در روستاهای گیشان غربی و آب شیرین بخش فین شهرستان بندرعباس در اولویت قرار دارد.

همچنین مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در گفتگو با شبکه خبر، عنوان کرد: اسکان اضطراری مردم در روستاهای کانون زلزله در بخش فین شهرستان بندرعباس با برپایی چادر آغاز شد. برق بیشتر روستاهای مناطق زلزله زده نیز وصل شده است.

پرداخت ۲۲۰ میلیون تومان وام و کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هموطنانی که خانه‌های آنها در جریان زلزله هرمزگان تخریب یا دچار آسیب شده به هیچ عنوان نگران بازسازی خانه‌های خود نباشند و به هر نفر مجموعا ۲۲۰ میلیون تومان وام، کمک بلاعوض و کمک هزینه اسکان موقت پرداخت می شود.

اکبر نیکزاد، افزود: طبق آخرین میزان تسهیلات مصوب احتمالا ۱۵۰ میلیون تومان وام، ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۰ میلیون تومان برای اسکان موقت به زلزله‌زدگان استان هرمزگان اختصاص پیدا می‌کند.

برپایی بیش‌از ۶۰۰ چادر در مناطق زلزله‌زده

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در جنوب کشور اظهار کرد: دقایقی پس از زلزله نخستین گروه از امدادگران در استان هرمزگان فعالیت خود را آغاز کرده و تیم‌های ارزیاب نیز به مناطق دارای بیشتری تاثیر از زلزله اعزام شدند.

محمدحسن قوسیان‌مقدم، با بیان این‌که جمعیت هلال‌احمر همچنان در آماده‌باش است، گفت: در مجموع بیش از ۶۰۰ چادر برای اسکان اضطراری در استان هرمزگان دایر شده که از این تعداد حدود ۴۰۰ تخته چادر در بندرعباس و بیش از ۲۲۰ چادر نیز در مناطق روستایی برپا شده است تا هموطنانی که امشب را در بیرون از منازل خود هستند، در این چادرها اسکان پیدا کنند.