مدارس کمتر از دو هفته دیگر بعد از نزدیک به دو سال تعطیلی، دوباره به روی دانش‌آموزان باز می‌شود. هر چند با گسترش واکسیناسیون و تزریق واکسن به چندین میلیون دانش‌آموزان بالای 12 سال این امیدواری وجود دارد که موارد ابتلا کاهش پیدا کند، اما این موضوع همه نگرانی‌ها را در ایران رفع نمی‌کند؛ چرا که بسیاری معتقدند که جمعیت بالای دانش‌آموزان در برخی مدارس و کمبود امکانات بهداشتی اغلب مدارس کشور، جوابگوی رعایت پروتکل‌های کرونایی نیست. در همین باره عبدالله کریمی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید و عضو کمیته علمی کشوری کرونا نیز در این خصوص ابراز نگرانی کرد و به ایلنا گفت: جواب بازگشایی مدارس بله یا خیر نیست. برای همه مدارس و شهرستان‌ها و استان‌ها هم نمی‌شود نسخه واحدی پیچید، اما قطعاً اگر می‌خواهند اختیارات را به مدارس و مناطق واگذار کنند، باید چارچوبی را مشخص کنند و اگر این چارچوب مشخص نشود، به طور حتم مشکل پیش خواهد آمد. کریمی گفت: اگر شروط مدنظر رعایت نشود، با بازگشایی مدارس، درصد درگیری کودکان بیشتر خواهد شد. به این دلیل که ما مانند بزرگسالان در کودکان آمادگی مدیریت ابتلا به کرونا را نداریم و اگر کودکان درگیر شوند بسیار مشکل ساز خواهد بود. مگر ما چند متخصص آی سی یو و یا آی سی یو اطفال در سطح کشور داریم؟ عضو کمیته علمی کشوری کرونا افزود: معیار اول وضعیت پاندمی در جامعه است. اگر در جامعه‌ای درصد درگیری کودکان از ۱۰۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر افراد جامعه بالاتر باشد و تست‌های پی سی آر کودکان بیش از ۵ درصد کل آمار باشد، این مساله نشان می‌دهد که بازگشایی مدارس براین اساس قابل اجرا نیست. اگر آمار ابتلای کودکان بین ده تا ۱۰۰ مورد در ۱۰۰ هزار باشد، می‌شود هم به صورت مجازی و هم حضوری نسبت به آموزش اقدام کنیم.اگر آمار ابتلای کودکان به زیر ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار نفر برسد، یعنی می‌توان مدارس را با رعایت اصول لازم بازگشایی کرد. او افزود: دومین عامل ایمنی گروهی در مدارس است. کادر مدارس چه معلمان، پرسنل خدمات و رانندگان سرویس‌های مدارس باید واکسینه شوند و درصد واکسیناسیون آن‌ها باید به نزدیک ۱۰۰ درصد برسد. مگر کسانی که نتوانند واکسن بزنند. از طرفی برای کودکان هم اگر واکسن مناسب و اثرگذار و کارا و ایمن داشته باشیم، بسیار کمک می‌کند که کودکان درگیر نشوند و زنجیره انتقال قطع شود. رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید گفت: اصلاح زیرساخت‌های مدارس نیز بحث مهم دیگری است و فضای فیزیکی مناسب، سرویس‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها از شرایط مهم دیگر برای بازگشایی مدارس هستند. طبق ارزیابی مشترک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش، وجود مایع دستشویی در سرویس‌های بهداشتی، گندزدایی صحیح مدارس، زدن ماسک تا ۷۵ درصد رعایت خواهد شد که باید به ۱۰۰ درصد برسد. در ۴۰ درصد از موارد، کلاس‌ها تهویه مناسب نداشته‌اند و در درصد بالایی در خوابگاه‌های دانش‌آموزی تهویه مناسب وجود ندارد. این موارد باید رعایت شود و زیرساخت‌های آن درست شود، در غیر این صورت بازهم ممکن است معضلاتی داشته باشیم.

کریمی گفت: مدارس از نظر اجرای پنج استراتژی کلیدی برای مهار کردن خطر باید توانمند شوند که شامل استفاده صحیح و پایدار از ماسک، فاصله‌گذاری فیزیکی در بیشترین حد ممکن، رعایت بهداشت دست و تنفس، گندزدایی سطوح و پیگیری دقیق تماس یافته‌ها با همکاری تیم‌های بهداشتی است. از طرفی پروتکل‌هایی که برای بازگشایی مدارس نوشته شده باید ساده و قابل اجرا باشد و از سوی والدین و کادر مدرسه به زبان ساده به کودکان آموزش داده شود. کادر مدارس باید از نظر برخورد با طغیان‌ها توانمند باشند و بدانند چگونه در صورت طغیان بیماری، هشیار بوده و اقدام بکنند. نحوه استفاده از ملزومات بهداشتی و اینکه کودکان مشترکا از آن‌ها استفاده نکنند، از جمله مواردی است که باید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد نظر قرار بگیرد. او افزود: مدارس باید اپلیکشین هوشمندی داشته باشند و موارد ابتلا در آن ردیابی شوند که اگر یک کودک بیمار شد، چگونه بیماریابی صورت گرفته و اطلاع داده شود و همینطور درصورتی که فرد علایم داشت، چگونه با آن برخورد کنند. این اپلیکشن هوشمند باید با یک اپلیکیشن در جامعه هماهنگ و به اصطلاح درتعامل بوده وپیوند اطلاعات با سامانه‌های مختلف صورت بگیرد تا بتوانند جلوی اپیدمی را بگیرند.