روز گذشته صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت که در مجموع تا پایان آبان ماه بارش‌های کمتر از متوسط ۳۰ ساله کشور خواهیم داشت البته او کم‌بارشی را برای آذرماه هم پیش‌بینی کرد، ولی اوضاع در آبان ماه به مراتب بدتر است.

پاییز برای همه ما نماد بارش باران است. با این حال یک ماه از پاییز 1400 گذشته و هنوز بارش قابل توجهی نداشته‌ایم و وارد دومین ماه پاییز شده‌ایم. با توجه به گفته‌های کارشناسان در مهر و آبان 1400کمترین میزان بارندگی در 52 سال اخیر را داریم حالا اما بشنوید از پیش‌بینی‌های نگران‌کننده برای پاییز پیش رو؛

خشک‌ترین پاییز کشور

چند روز پیش احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشک‌سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفته بود: مدل‌های هواشناسی بین‌المللی نشان می‌دهد که پاییز کم بارشی را پیش رو داریم و حتی این کاهش بارندگی به احتمال قوی کمتر از حد نرمال 52 سال اخیر خواهد بود. او می‌افزاید: البته امیدواریم در اواخر پاییز و با شروع زمستان بارش‌ها به حالت نرمال بازگردد اما شروع پاییز این‌طور نخواهد بود.

گزارش اخیر موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو هم بر این گفته، صحه می‌گذارد: طبق پیش‌بینی دو مرکزMeteo France  وNCEP ، وضعیت بارش‌ها در فصل پاییز در بیشتر مناطق کشور کمتر از میانگین بلندمدت پیش‌بینی شده که این کاهش برای نیمه غربی کشور چشمگیر است. علاوه بر آن در بیشتر مناطق کشور متوسط دمای فصل پاییز هم نسبت به متوسط بلندمدت افزایش می‌یابد و در برخی مناطق، افزایش دما بیش از یک درجه سانتی‌گراد خواهد بود.

امیدمان به زمستان است

به گفته وظیفه بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد که امسال زمستان نرمالی را طی کنیم البته این زمستان نرمال، زمستان پربارشی نخواهد بود و بیشتر به کم بارشی گرایش دارد. حدود ۴۵ درصد بارندگی فلات ایران مربوط به بارش‌های سه ماه زمستان است بنابراین اگر بارندگی‌ها طی زمستان امسال در حد نرمال باشد می‌توان امیدوار بود که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد بارندگی سالانه را دریافت خواهیم کرد و خشک‌سالی امسال به‌شدت سال گذشته نخواهد بود.

آبان و آذر امسال سرد و بی‌باران است

روز گذشته صادق ضیاییان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت که در مجموع تا پایان آبان ماه بارش‌های کمتر از متوسط ۳۰ ساله کشور خواهیم داشت البته او کم‌بارشی را برای آذرماه هم پیش‌بینی کرد ولی اوضاع در آبان ماه به مراتب بدتر است.

ضیاییان بیان کرد: انتظار داریم طی روزهای آینده روند کاهش دما کماکان ادامه یابد. اگرچه وقفه‌ای یکی دو روزه بین آن می‌افتد ولی از اواسط هفته روند کاهش دما را در اغلب مناطق کشور شاهد خواهیم بود. روز دوشنبه (۳ آبان ماه) برای شمال غرب کشور و روز سه‌شنبه (۴ آبان ماه) برای نوار شمالی کشور پیش‌بینی می‌شود. روز چهارشنبه (۵ آبان ماه) روند کاهش دما کماکان ادامه دارد. این وضعیت در برخی نقاط مانند مناطق زاگرسی شدیدتر است.

وظیفه همچنین پیش‌بینی کرد که دمای کشور طی پاییز حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد نرمال باشد البته تا اواسط هفته جاری دما در تمام نقاط کشور به استثنای نوار جنوبی و جنوب شرق حدود ۱ تا ۴ درجه کمتر از بلند مدت خواهد بود همچنین در این بازه زمانی دما به‌ویژه در نیمه شرقی کمتر از حد نرمال خواهد بود و در نیمه غربی در شرایط تقریباً نرمالی قرار می‌گیرد.