مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره افزایش میزان دانشجویان خارجی گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۲.۱ درصد کل دانشجویان کشور غیر ایرانی باشند، از همین رو تلاش می‌کنیم تعداد دانشجویان خارجی را به مبنای موردنظر برسانیم.

به گزارش ایلنا، افشین آخوندزاده بستی درباره جمعیت دانشجویان خارجی و اقدامات صورت گرفته برای گسترش تعداد این دانشجویان در کشور اظهار کرد: بر اساس آنچه برنامه‌ریزی‌شده، اکنون نزدیک ۹۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی در کشور ما وجود دارد.

افزایش دانشجویان خارجی  در دوره شیوع کرونا

آخوندزاده در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد دانشجویان خارجی حاضر در ایران با توجه به شیوع کرونا کاهش پیدا نکرده یا خیر؟ گفت: خیر ما نه‌تنها کاهش جمعیت دانشجوی غیر ایرانی در کشور نداشتیم، بلکه در این مدت تعداد دانشجویان خارجی ۲۰ درصد افزایش پیداکرده است.

مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان در واکنش به اینکه دانشجویان غیر ایرانی بیشتر تمایل دارند در چه رشته‌هایی تحصیل کنند؟ گفت: تمایل دانشجویان خارجی برای تحصیل در ایران شامل همه رشته‌ها می‌شود. از رشته‌های فنی مهندسی گرفته تا علوم انسانی و حتی کشاورزی متقاضی تحصیل در ایران وجود دارد.

او در واکنش به شرایط حضور دانشجویان خارجی در ترم جدید سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ما در این زمینه تابع ستاد مقابله با کرونا هستیم، البته تعداد ۲ تا ۳ هزار نفر از همین دانشجویان به دلیل کارهای پایان‌نامه و مقالات خود در ایران مانده بودند. برای سایر دانشجویان هرچه که ستاد مقابله با کرونا به ما ابلاغ کند، طبق آن اقدام خواهیم کرد.

اینترنت رایگان برای دانشجویان خارجی

مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان درباره ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان خارجی گفت: مسئله اینترنت آن‌ها نیز در حال بررسی و پیگیری است زیرا سال گذشته هم اینترنت رایگان به این دانشجویانی که ایران بودند تعلق‌گرفته بود. امسال نیز تلاش می‌شود تا به‌زودی طی نامه‌ای که از طرف ریاست سازمان امور دانشجویان به وزارت ارتباطات نوشته شده، اینترنت رایگان برای دانشجویان غیر ایرانی نیز در نظر گرفته شود. در این میان یک تعدادی از دانشجویان ما شامل دانشجویان اتباع افغانستانی می‌شوند که آن‌ها نیز می‌توانند از اینترنت رایگان استفاده کنند.

کمک‌های تحصیلی به دانشجویان افغان

آخوندزاده با اشاره به حمایت و پشتیبانی از دانشجویان اتباع افغانستان با توجه به مسائل و مشکلاتی که کشور افغانستان به آن دچار شده است، گفت: مسئله کمک به دانشجویان اتباع افغان از پیش هم مطرح بوده و مسئله روز ما نیست. من پیش‌تر که مدیرکل دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه تهران بوده‌ام می‌دانم که از پیش نیز یک بسته حمایتی جداگانه برای دانشجویان افغانستان در نظر گرفته شده بود.مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان در پایان تأکید کرد: به‌طور مثال تلاش شد شهریه دانشجویان غیر ایرانی به‌غیراز افغانستانی‌ها که متناسب با دلار محاسبه می‌شد، با ریال محاسبه شود. اما برای دانشجویان افغان بسته‌ حمایتی جداگانه‌ای در نظر گرفته شد. این حمایت‌ها ازلحاظ اقامتی، ویزایی و...  بوده است تا فعلاً مشکلی برای دانشجویان به وجود نیاید.