چند ماهی است که طرحی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است که با تصویب آن، سازمان طب اسلامی- ایرانی تشکیل خواهد شد.

سازمانی که برخی کارشناسان حوزه بهداشت و درمان نه تنها آن را علمی نمی‌دانند که عاملی در دو پارگی نظام درمانی کشور ارزیابی  می‌کنند.

بر این اساس، برخی از رؤسای انجمن‌های علمی کشور در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، ضمن اعلام مخالف نسبت به تشکیل این دو سازمان، دلایل خود را درباره مشکلات شکل‌گیری چنین‌ سازمان‌هایی اعلام کرده و خواستار بکارگیری رویکرد علمی و «طب مبتنی بر شواهد» در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با سلامت مردم شدند.

به گزارش ایلنا در بخش‌هایی از این نامه آمده است: «مهم‌ترین موضوع در حوزه پزشکی، سلامت مردم است. بنابراین استناد به هر رویکردی که بیشتر به ارتقای سلامت مردم کمک کند و همزمان از مضرات کمتری برخوردار باشد (هزینه-فایده‌ بالاتر) در اولویت است. در جهان پزشکی، هم‌اکنون «طب مبتنی بر شواهد» رویکردی است مقبول و مورد اجماع؛ به این معنا که در هر زمان «بهترین شیوه‌های درمان» بر پایه‌ آخرین مستندات در اولویت قرار می‌گیرند. انجمن‌های پزشکی در ایران، مانند سایر انجمن‌های معتبر علمی در جهان، هیچ مخالفتی با درمان‌های گیاهی یا هر درمان دیگری که بر مبنای رویکرد مذکور دارای اولویت برای ارائه به نیازمندان باشد ندارند. اما آنچه به جد نادرست و مورد مخالفت انجمن‌های علمی است، عملکرد بسیاری از دست‌اندرکاران در ارائه، تبلیغ و ترویج نظریه‌ها یا شیوه‌های درمانی بدون در نظر داشتن شواهد علمی و اولویت عملی بر مبنای شواهد است؛ در این مورد جوامع علمی تفاوتی میان اعضای خود و سایرین قایل نیستند». در بخش دیگری از این نامه به تبعات طرح تشکیل سازمان اشاره شده است که یکی از آنها بی توجهی به جایگاه تولیتی وزارت بهداشت بر نظام سلامت است.

همچنین در این نامه اشاره شده که جدا کردن این بخش پزشکی از قوانین سازمان نظام پزشکی (مطابق متن طرح) هم با قوانین کشور و هم با اصول علمی مورد اجماع در ایران و جهان مغایرت دارد.

از سوی دیگر دادن مجوز طبابت (تشخیص و درمان) به افراد غیرپزشک و بهادادن به تجربه‌ غیرعلمی و غیرحرفه‌ای افراد به اذعان نویسندگان این نامه اقدامی کاملاً غیراخلاقی، غیرحرفه‌ای و غیرمنطقی است.  اسفند سال گذشته نیز با خبری شدن طرح مجلس در خصوص تشکیل سازمان طب اسلامی-ایرانی، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی طرح ایجاد سازمان طب اسلامی- ایرانی را وهن‌آلود خوانده و از او خواسته مانع پیگیری آن شود.

اعتقاد وزیر بهداشت به طب سنتی علمی

در کنار اعتراضات به این طرح مجلس، دیروز بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفت: ما به طب سنتی علمی اعتقاد داریم و تأسیس دانشکده طب سنتی و جذب متخصصین این حوزه در دستور کار قرار دارد، طب سنتی ما زمان رضا شاه از بین رفت چرا که رگه‌هایی از مذهب در آن وجود داشت اما در کشورهایی مانند هند رایج شد، از سال ۸۴ طب سنتی را به صورت کارشناسی ارشد در آوردیم و تصمیم داریم دکتری این رشته ایجاد شود در این میان مستندات و تحقیقات را جمع‌آوری می‌کنیم تا طب سنتی علمی دانشگاهی و مستند داشته باشیم.

جزئیات طرح

۲۶ نماینده مجلس در واپسین روزهای سال گذشته طرحی برای تشکیل این سازمان به هیئت رئیسه ارائه کردند. در بخشی از مقدمه توجیهی این طرح آمده است: « در آیات و روایات و آموزه‌های اسلامی به دستورات پزشکی متعددی اشاره شده است که در حال حاضر برخی از متخصصین با استفاده از آموزه‌های اسلامی به ایجاد شاخه‌ای از طب مکمل، تحت عنوان طب اسلامی پرداخته‌اند.» رئیس سازمان نظام پزشکی ۲۹ اسفند نیز در یک پیام توئیتری طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس را نگران‌کننده خواند و نسبت به بازی با آبروی ملت هشدار داد. در طرحی که نمایندگان برای تشکیل سازمان طب اسلامی تهیه کرده‌اند شرایط عضویت در این سازمان از جمله داشتن مدرک سطح دو حوزه علمیه و تائید سه نفر از مجتهدین حوزه طب اسلامی عنوان شده است. کیانوش جهانپور، رئیس پیشین مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در همان زماندر صفحه شخصی خود در توئیتر شرط تائید سه مجتهد را با رنگ قرمز مشخص کرده و به کنایه نوشته است: «انا لله و اناالیه راجعون و علی الاسلام السلام ...»

کرونا و طب سنتی

استفاده از طب سنتی سالهاست در ایران و دیگر کشورها مرسوم بوده اما در این زمینه توصیه‌های کسانی که خود را متخصص و مروج طب اسلامی معرفی می‌کنند بسیار جنجال‌برانگیز شده است. این در حالی است که با تائید رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران در روزهای پایانی بهمن ماه 98 بحث‌های گوناگونی درباره استفاده از طب سنتی برای مقابله و درمان بیماری کووید۱۹ مطرح شد.

از جمله این طبیبان هم عباس تبریزیان بود که زمانی با به آتش کشیدن کتاب اصول طب داخلی هاریسون که یکی از منابع و مراجع بین‌المللی علم پزشکی جنجال آفرید خود داروی امام کاظم و روغن بنفشه را برای درمان و پیشگیری از کرونا پیشنهاد داد. بسیاری از مخالفان طب سنتی مدعیند؛ طراحان تشکیل سازمان طب اسلامی در مجلس هم از حامیان عباس تبریزیان و علاقه‌مندان به ایده‌های او هستند.