با فرا رسیدن اول ژانویه 2021 میلادی، جهان یک سال طاقت‌فرسا را پشت سر گذاشت و حالا دومین سالی است که تمام دنیا با یک مهمان ناخوانده به نام کووید 19، همنشین است. در همین راستا تمامی روسای جمهور، نخست‌وزیران و مقامات عالی و مسئولِ کشورها یک به یک با ارسال پیام تبریک به مناسبت سال نو میلادی، باز هم خطر پاندمی کرونا را به مردم خود گوشزد کردند یا به واسطه آن بر مخالفانشان تاختند. در این مسیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین سخنرانی خود برای آغاز سال جدید میلادی و از کاخ سفید به انتقاد از منتقدان به نحوه رسیدگی دولتش به پاندمی کرونا پرداخت. او در ویدئویی که در توئیتر کاخ سفید منتشر شد، گفت: در مواجهه با چالش‌های بزرگ در سال ۲۰۲۰، آمریکایی‌ها از خود قدرت، سرسختی و عزم راسخ نشان دادند و ما با هم، به پیروزی‌های تاریخی حقیقی دست پیدا کردیم که نظیرش را هیچگاه نداشتیم. وی خاطرنشان کرد که شروع پاندمی در ماه مارس ۲۰۲۰ منجر به بزرگترین تحرک از زمان جنگ جهانی دوم شد، چون کارخانه‌ها برای ساخت تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار گرفتند که شامل ساخت ونتیلاتور و ماسک‌های صورت می‌شود و درمان‌ها و معالجات به منظور رفع نشانه‌ها و علایم این بیماری تنفسی به سرعت پیشرفت داشت. ترامپ ادامه داد: در این فصل شادی، آمریکایی‌ها چیزهای زیادی برای قدردانی دارند. همه ما خوشبخت هستیم که در بزرگترین کشوری که در سطح زمین وجود دارد زندگی می‌کنیم و این کشور را بیش از گذشته ساخته‌ایم. تا زمانی که به ملت خود، به شهروندان خود و به خدای متعال وفادار بمانیم، می‌دانیم که بهترین‌ها در انتظارمان است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم در سخنرانی سالانه تلویزیونی خود پس از تبریک سال نو میلادی خطاب به مردم این کشور گفت: برای مدتی طولانی این به ما بستگی خواهد داشت تا چطور این بیماری همه گیر را پشت سر بگذاریم. در کنار واکسیناسیون، ما باید اقدامات لازم را که شامل رعایت قوانین مربوط به مقابله با کروناست، در نظر داشته باشیم. سخنرانی مرکل در حالی منتشر شد که دولت برلین با رشد عصبانیت از سوی مردم نسبت به آهسته بودن روند برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور روبروست. مرکل در متنی که پیش از سخنرانی سالانه‌اش منتشر شد، گفت: وقتی گفتم در این ۱۵ سال گذشته، اینچنین سال سختی را نداشتیم و سالی که پیش رو داریم هم مملو از امید خواهد بود، اغراق نکردم. مرکل پس از ۱۵ سال صدراعظمی آلمان در انتخابات سپتامبر ۲۰۲۱ از سمتش کناره‌گیری می‌کند.

در نیم کره شرقی هم «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهوری چین در پیام خود به مناسبت آغاز سال 2021 میلادی دستاوردهای سخت‌کوشانه کشورش را در مقابله با کرونا، احیای اقتصادی و حذف فقر در سال 2020 را مورد ستایش قرار داد و خواستار ادامه تلاش‌ها برای دستاوردهای شکوهمند بیشتر شد. او در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: چین در مقابله با کرونا در حالی حماسه آفرید که کشور و مردم را در درجه اول قرار داد و با پاندمی کرونا با وحدت و استقامت مبارزه کرد.

کمی آنطرف‌تر از چین، یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن روز گذشته (جمعه) در پیامی به مناسبت شروع سال نو میلادی اعلام کرد که دولت توکیو تمامی تلاش‌هایش را برای مقابله با گسترش کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ و با وجود وضعیت چالش برانگیز اقتصادی در کشور به کار می‌گیرد.  تبریک‌ها به مناسبت سال نو میلادی در حالی رخ داد که مقامات فرانسه تصمیم گرفتند تا تجمعات در شب سال نو میلادی را محدود کنند و یکصد هزار نیروی پلیس در سطح خیابان‌های کشور مستقر شوند. ایتالیا هم سال نو را تحت شرایط کرونا با منع رفت‌و‌آمد شبانه پشت سر گذاشت.