سعیده علیپور

مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور جدید کشور در حالی برگزار شد، که ابراهیم رئیسی در روز آغازین کارش با ابرچالشی به نام کرونا روبروست و تعطیلی دو هفته‌ای، عاجل‌ترین درخواست برخی از مقامات بهداشتی کشور، از اوست.

با این حال این مراسم با کوچکترین اشاره به شیوع گسترده کرونا و آنچه در شهرها و روستاهای کشور می‌گذرد، برگزار شد. این در حالی است که در دو روز گذشته حدود 800 نفر در کشور براساس آمار رسمی جانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند و پیش‌بینی می‌شود این رقم حتی فاجعه‌بارتر هم شده و شمار مرگ‌های روزانه به 800 مورد برسد.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تنها دیروز ۳۹ هزار و ۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و چهار هزار و ۸۳۸ نفر از آنها بستری شدند. این در حالی است که در همین بازه زمانی 378 نفر جان‌شان را از دست دادند. رقمی که حتی برخی از مسئولان وزارت بهداشت آن را بیشتر از این عدد رسمی می‌دانند.

اوضاع فاجعه بار بیمارستان‌ها

اوضاع اما فرای این اعداد و ارقام که گاهی همه چیز را مرتب نمایش می‌دهد، چندان مرتب نیست. تخت‌های بیمارستانی در بسیاری از شهرها به خصوص در تهران، مشهد و مازندران پر است، شماری از بیماران گاه در فضای آزاد بیمارستان برای نزدیکی بیشتر به خدمات بستری، مستقر هستند و دارو هم به همین راحتی پیدا نمی‌شود و باید با پرداخت هزینه‌های گزاف و از طریق شرکت های خاص و بازار سیاه به آن دسترسی پیدا کرد.

 این موضوع تنها یک دلیل مشخص دارد، پیک پنجم، که کرونای دلتا عامل آن بوده، بسیار سهمگین‌تر است و جمعیت بسیار زیادی را در کشور درگیر خود کرده. این موج چنان بلند است که بیم آن می‌رود گروه بیشتری از هموطنان در روزهای آتی در هجوم آن جان ببازند.

پیش‌بینی که سبب شد تا سعید نمکی، وزیر بهداشت در خصوص موج سهمگین پنجم کرونا نامه‌ای به رهبر انقلاب بنویسد و درخواست تعطیلی دو هفته‌ای برای کاهش چرخش ویروس و بار بیمارستان‌ها داشته باشد.

رشد 38 درصدی مرگ و میر

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در روزهای اخیر نیز از روند افزایشی آمار جان باختگان در روزهای آینده خبر داد و به رشد ۳۸ درصدی فوت بیماران مبتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر هر ۴ دقیقه یک ایرانی فوت می‌کند و در 10 روز آینده نیز روند افزایشی جان باختگان را شاهد خواهیم بود». این در حالی است که با وجود سرعت گرفتن روند واردات واکسن، هنوز کمتر از 10 درصد از کشور در برابر این ویروس واکسینه شده‌اند و بسیاری از کارشناسان همین کندی روند واکسیناسیون را عامل اصلی وضعیت فاجعه‌بار فعلی کشور می‌دانند. وضعیتی که برخی آن را به قیمت‌های نجومی داروهای کرونا نسبت داده و مدعی هستند، این شرایط بازار اقتصادی خاصی را برای واردکنندگان و تولیدکنندگان این داروها در کشور به وجود آورده است.

در حال حاضر هر ۴ دقیقه یک ایرانی فوت می‌کند و در 10 روز آینده نیز روند افزایشی جان باختگان را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که هنوز کمتر از 10 درصد از جمعیت کشور دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

وضعیت بحرانی کرونا در تهران

بر‌اساس آخرین آمار و گزارش‌ها، وضعیت کرونا در تهران بحرانی است به طوری که تا این لحظه تعداد ۹۶۵۰ بیمار در مراکز درمانی تهران بستری شده‌اند که ۲۶۰۰ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. روز گذشته ۱۸۰۰۰ بیمار هم به صورت سرپایی به بخش‌های درمانی و بهداشتی مراجعه کردند.

علیرضا زالی، فرمانده مدیریت مقابله با بیماری کرونا استان تهران در حالی دیروز این آمار را اعلام کرد که به  فعال‌سازی کمیته‌های ترخیص در تهران، برای افزایش تعداد تخت‌ها را در بیمارستان‌ها هم اشاره داشت.

با این حال گفته می‌شود تهران در اوج تعداد بستری‌ها قرار دارد و حداکثر ظرفیت در تهران حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ بیمار است که بخش عمده آن پر شده است. این در حالی است که به گفته متخصصان شدت ابتلا در تهران بسیار بالاست و در ۱۶ ماه گذشته چنین تجربه‌ای وجود نداشته است.

اما این شرایط تنها تهران را درگیر خود نکرده است و بر اساس آمار وزارت بهداشت 90 درصد کشور شرایط مشابه تهران را دارند. سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت که استان‌های مازندران، ایلام، گلستان و سمنان در هفته گذشته به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در کشور بوده‌اند. همچنین بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.

وضعیت کرونا در مشهد وخیم است

 مشهد یکی از شهرهایی است که این روزها به شدت درگیر کرونا است میزان مرگ و میر در آن بالا رفته، هرچند تاکنون با تعطیلی عمومی آن موافقت نشده و تنها پروازهای به مقصد آن کاهش داشته است.

در همین باره رییس مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام رضا(ع) از افزایش شدید بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان خبر داد و گفت: «در حال حاضر این مرکز درمانی مملو از بیماران کرونایی است و در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

علی خورسند گفت: «تمامی بیمارستان‌های دولتی، خیریه و خصوصی برای درمان بیماران کرونا در مشهد بسیج شده‌اند ولی همچنان شاهد افزایش بیماران در این مراکز هستیم».

روزهای سیاه مازندران

هر چند وضعیت وخیم کرونا در سیستان و بلوچستان کمی کاهش یافت، اما خبرها از سیاه‌ترین شبانه‌روز کرونایی از ابتدای شیوع این ویروس در مازندران خبر می‌دهد. به طوری که با مرگ ۳۸ نفر طی ۲۴ ساعت اخیر هم تعداد مرگ‌های کرونایی مازندران طی چهار روز اخیر به ۱۱۰ نفر رسید و هم میزان بستری‌های آن از ظرفیت بیمارستان بالاتر رفت.

به گزارش ایرنا در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند و ظرفیت‌های بیمارستانی این استان نیز به طور کامل پر شده است. به طوری که اقدامات اولیه برای برپایی بیمارستان‌های موقت به منظور ارائه خدمات به بیماران بستری موقت در برخی شهرستان‌ها در حال انجام است و به گفته برخی مسئولان از همین هفته احتمالا به بهره‌برداری خواهد رسید.

برخی وضعیت فاجعه بار کرونا در کشور را به قیمت‌های نجومی داروهای کرونا نسبت داده و مدعی هستند، این شرایط بازار اقتصادی خاصی را برای واردکنندگان و تولیدکنندگان این داروها به وجود آورده است

 کمبود سرم و گرانی دارو

در روزهای گذشته با تشدید بحران کرونا، گزارش‌های زیادی درباره کمبود امکانات اولیه درمانی مانند سرم، آب مقطر و همچنین کمبود تخت بیمارستانی منتشر شده است. شماری از شهروندان اعلام کردند سِرُم‌های تزریقی که توسط مبتلایان به کرونا استفاده می‌شود، کمیاب شده است.

علی روح‌بخش، مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ضمن «بحرانی» خواندن وضعیت دارو، از کمبود سرم در بیمارستان‌های این شهر خبر داده و درباره نبود داروی «فاوی‌پیراویر» هشدار داده بود.

این در حالی است که علاوه بر کمبود دارو، قیمت آن نیز گویی از کنترل خارج شده است.

بر اساس گزارشی که ایسنا تهیه کرده است، یک پزشک عمومی در استان البرز با اشاره به اینکه این روزها حتی آب مقطر و سرم هم پیدا نمی‌شود چه برسد به داروهایی چون رمدسیویر و ... می‌گوید: « الان وضعیت به گونه‌ای شده که بسیاری از بیماران داروهای خود را از بازار سیاه تهیه می‌کنند، مثلاً برای تهیه رمدسیویر ایرانی در بازار سیاه برای یک دوز باید بین پنج تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کنند. تعیین نرخ به فروشنده بستگی دارد که چه تصمیمی گرفته باشد مثلا اگر تصمیم بگیرد آن روز ۱۵ میلیون تومان از هر دوز کاسبی کند به همان قیمت می‌فروشد و این نرخ ممکن است برای هر خریدار فرق کند. به طور کلی هر بیمار برای تهیه رمدسیویر جهت استفاده در یک دوره درمان(پنج دوز) باید بین ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کند».

در حالی که برخی از پیدا نکردن تخت خالی در بیمارستان‌ها گله دارند و برخی دیگر موفق به یافتن دارو با قیمت دولتی در داروخانه‌ها نمی‌شوند، گزارش‌های منتشر شده گویای این ماجراست که با هزینه بیش از 100 میلیون تومان می‌توان به همه این امکانات دسترسی پیدا کرد.

 براساس گزارشی‌های منتشر شده، شرکت‌های مراقبت ویژه از بیماران کرونایی نه تنها امکانات آی‌سی‌یو را با قیمت گزاف در منزل فرد بیمار و البته با حساب بانکی پر و پیمان می‌آورند که دارو‌های کمیاب بیماران کرونایی را هم به راحتی در اختیار این گروه از بیماران قرار می‌دهند.

امکاناتی که به نظر می‌رسد چندان هم کم نیست، اما گویا قرار نیست به صورت گسترده و عادلانه در اختیار عموم بیماران، از فقیر تا غنی قرار گیرد.