سعیده علیپور

شورای ششم شهر تهران هرچند 14 مرداد ماه فعالیت خود را به صورت رسمی در مدیریت شهری آغاز می‌کند، اما 21 عضو جدیدش، مدتی است که رایزنی‌ها برای تعیین شهردار جدید تهران را آغاز کرده‌اند.

12 تیر، مهدی چمران نفر اول لیست منتخب شورای ششم شهر تهران که در دوره چهارم شورای شهر نیز حضور داشت، از شروع تحرکات برای انتخاب شهردار خبر داد. هفته پیش، مهدی اقراریان، سخنگوی منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: «۲۱ منتخب شورا ۴۱ گزینه احتمالی را برای تصدی پست شهردار آینده پایتخت انتخاب کردند». عددی که شمار آن روز گذشته به استناد به ادعای برخی فعالان حوزه شهری به هفت نفر تقلیل پیدا کرد. افرادی که برخی از آنها سبقه‌‌ای هم در مدیریت شهری ندارند و به نظر می‌رسد تنها به دلیل علقه‌های سیاسی‌شان در این لیست جا باز کرده‌اند.

اهمیت شهرداری تهران

اما چرا شهردار بودن در شهری مثل تهران تا این اندازه قابل توجه است و گروه‌های سیاسی همواره برای تصاحب صندلی‌اش در خیابان بهشت، رقابتی تنگاتنگ دارند؟

تهران با بیش از 10 میلیون جمعیت و بودجه‌ای ۵۰ هزار میلیاردی در سال، یکی از نهادهایی است که خارج از حیط دولت مرکزی، حکمرانی قدرتمند محسوب می‌شود. علاوه بر گردش مالی قابل توجهی که این شهر در اختیار مدیرانش قرار می‌دهد، مدیران آن همیشه یکی از افراد قدرتمند در مدیریت کشور شناخته می‌شوند و با بودجه‌‌ای که تحت اختیار خود دارند، می‌توانند گروه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیر چتر خود بگیرند.

غلامحسین کرباسچی، محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف سه تن از مردان شناخته شدن سیاسی ایران هستند که بهشت روزگاری زیر پای آنها بود. مردانی که به واسطه همین قدرت مغضوب شده یا حتی به مناصب بالاتری چون ریاست جمهوری و ریاست مجلس رسیدند.

چه کسانی در لیست شهردار احتمالی هستند؟

دیروز خبرگزاری تسنیم به نقل از توئیتر یک کارشناس شهری اسامی هفت گزینه احتمالی شهرداری تهران را اعلام کرد.

وحید نوروزی، کارشناس شهری نزدیک به اصولگرایان در توئیترش نوشت: «آقایان مازیار حسینی، عبداللهی، پیرهادی، زاکانی، رستم قاسمی و فروزنده به طور جدی مشغول تنظیم برنامه برای شهرداری تهران هستند. احتمالا اعضای شورای شهر تهران در نهایت شهردار تهران را از میان ایشان انتخاب خواهند کرد. پایتخت، تشنه یک مدیر متخصص، کاربلد و جهادی است».

وی همچنین در توئیت دیگری سردار آبرومند را به لیست شش نفره اعضای شهر تهران اضافه کرد.

این در حالی است که چند روز پیش روزنامه شرق به نقل از برخی منابع آگاه لیستی متفاوت اعلام کرده بود. لیستی که در آن هشت نام دیده می‌شد: «فرهاد رهبر، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمد مخبر، صولت مرتضوی، سعید محمد، علی نیکزاد و سردار وحیدی».

این رونامه حتی نوشت که نام‌هایی چون مرضیه وحید دستجردی و معصومه آباد هم مطرح هستند؛ هرچند به نظر می‌رسد، شانسی برای رقابت بین رقبای مرد خود نداشته باشند.

گزارش‌های غیررسمی در روزهای اخیر از انتخاب حدود هفت گزینه احتمالی برای شهرداری تهران خبر می‌دهد. افرادی که برخی از آنها سبقه‌‌ای هم در مدیریت شهری ندارند و به نظر می‌رسد تنها به دلیل علقه‌های سیاسی‌شان در این لیست جا باز کرده‌اند

در این میان برخی گزارش‌های تایید نشده از مهرداد بذرپاش! هم نام برده می‌شود، به خصوص که مرتضی طلایی، از اعضای شورای شهر چهارم تهران هم نام مهرداد بذرپاش را به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی شهرداری اعلام کرده بود.

اواخر سال گذشته روزنامه اعتماد در گزارشی از جلسه‌ای که بین تیم انتخاباتی قالیباف و طلایی تشکیل شد، سه نام برای شهرداری تهران اعلام کرد: جواد شوشتری، علیرضا جاوید و پژمان پشمچی‌زاده. افرادی با خط فکری نزدیک به به محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران.

برخی معتقدند لیست‌های مختلف به عنوان شهردار تهران موثق نیست و نمی‌توان روی هیچ کدام آنها حسابی جدی باز کرد، با این حال بسیاری معتقدند، این دوره شهرداری تهران همچون دوره پیش از حناچی در اختیار گروهایی نزدیک به قالیباف شهردار سابق تهران قرار می‌گیرد.

مهدی چمران منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران هرچند چندی پیش اعلام کرد که هیچ‌یک از این اسامی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها به‌عنوان گزینه‌های شهردار تهران مطرح می‌شود صحت ندارد، اما دیروز در گفت و گو با تسنیم گفت: «در زمان حاضر تعداد کاندیداهای شهرداری به ۲۵ تا ۲۶ نفر رسیده است، بر همین اساس گزینه‌ها براساس شاخص‌های تدوین‌شده مورد بررسی و نظرخواهی از سوی منتخبین قرار می‌گیرند».

به گفته عضو منتخب شورای شهر تهران، گزینه‌هایی که بیشترین امتیاز را داشته باشند به مرحله بعدی راه پیدا خواهند کرد.

چمران گفت: «براساس تصمیم اخذ شده ۱۰ نفر از گزینه‌ها به مرحله بعدی راه پیدا خواهند کرد و تا پایان هفته این ۱۰ نفر مشخص خواهند شد و در ادامه نیز از این ۱۰ نفر ۳ نفر انتخاب خواهند شد و در مرحله نهایی قرار خواهند گرفت».

عضو منتخب شورای شهر تهران ادامه داد: با مشخص شدن ۳ نفر از گزینه نهایی شهرداری تهران این ۳ نفر با یکدیگر رقابت خواهند کرد و در نهایت شهردار تهران از بین این ۳ نفر مشخص می‌شود».

چمران همچنین درباره اسامی‌ای که به‌عنوان گزینه‌های نهایی شهرداری تهران مطرح می‌شود، گفت: «این اسامی گمانه‌زنی رسانه‌ای است و هنوز در این زمینه افراد خاصی مشخص نشدند و باید منتظر ماند تا پایان هفته نتیجه آن مشخص شود».

نقش مردم در انتخاب شهردار

در این میان منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران حدود ۱۰ روز پیش با انتشار بیانیه‌ای از شهروندان پایتخت دعوت کردند تا از تاریخ 12 تا 22 تیر و از طریق سایت شورای ائتلاف در انتخاب شهردار آتی این کلانشهر مشارکت کنند.

در این بیانیه اعضای منتخب شورای شهر اعلام کردند که با انتخاب ۱۰ شاخص، با کمک شهروندان شهردار را انتخاب خواهند کرد.

قوت تفکر و عمل انقلابی با روحیه جهادی، فهم اقتصادی و توانمندی در تأمین منابع مالی شهر، ساده زیستی و پاکدستی، برخورداری از روحیه مبارزه با فساد و فاقد تعارض منافع، مراقبت نسبت به اطرافیان و منتسبان و عدالت محوری، آشنایی کلی با قوانین، ساختارها، فرآیندهای مدیریت شهری و شناخت تهران و تسلط بر نظام مسائل شهر تهران، سابقه و تجربه مدیریتی موفق (اجرای پروژه‌های مهم و موفق)، توانایی اجماع‌سازی (قدرت مذاکره و تعامل با مجلس، دولت و سایر نهادها/ توانایی کارکردن با سلایق متنوع/ اجماع سیاسی کلان)، دارای رویکرد تحول‌گرا و جوان‌گرا و شناخت و نگاه فرهنگی- اجتماعی، از جمله شاخص‌های انتخاب شهردار آتی تهران عنوان شده است.

تهران با بیش از 10 میلیون جمعیت و بودجه‌ای ۵۰ هزار میلیاردی در سال، یکی از نهادهایی است که همواه مدیریت آن از سوی گروه‌های سیاسی مختلف مورد توجه بوده است

شاخص‌های انتخاب شهردار آتی

در این بین برخی منتخبان شورای ششم تهران، برخی مولفه‌های شهردار آتی تهران را غیرسیاسی، جهادی و متخصص بودن می‌دانند.

در همین باره ناصر امانی، منتخب ششمین دوره شورای اسلامی به ایرنا گفت: «در تمام جلساتی که حول تعیین شاخص‌های شهر آینده تهران رایزنی کردیم، گفته شده که شهردار تهران باید از قدرت تعامل و اجماع‌سازی ارکان نظام برای پشتیبانی از مدیریت شهری بهره‌مند باشد و بنابراین چهره ملی بودن، لزوما شرط انتخاب شهردار آینده تهران نیست. شهردار پایتخت باید توانایی و قدرت اجماع سازی و جلب حمایت‌های قوای سه گانه را برای مدیریت شهری تهران داشته باشد».

امانی ادامه داد: «به طور قطع اولویت اعضا یک چهره جهادی و عملیاتی است و از همان روز اول گفته‌ایم که تلاش اعضا بر این است که شهر تهران یک مدیریت شهری غیرسیاسی داشته باشد».

احمد صادقی یکی دیگر از منتخبان شورای ششم تهران هم گفت: «یک مدیر جهادی عرصه فعالیت خود را میدان جنگ دانسته و از جان و مال و آبروی خود برای رسیدن به هدف والای خود که همانا خدمت به مردم است، می‌گذرد.

یکی دیگر از منتخبان ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهردار آینده پایتخت باید برای اداره تهران برنامه داشته و جهادی باشد، گفت: «شهردار آینده زمان زیادی برای آزمون و خطا و هزینه کردن از جیب مردم ندارد». سید احمد علوی با بیان اینکه انتخاب شهردار جهادی برای تهران ضروری است، گفت: «مدیر جهادی دو خصلت روحیه و منش جهادی و حاضر بودن در میدان را دارد؛ و از قضا شهرداری تهران، به‌شدت به مدیری احتیاج دارد که بیش از ستاد، در میدان فعال باشد».

در حالی که حدود دو هفته دیگر به پایان فعالیت شورای شهر پنجم و مدیران کنونی شهرداری تهران باقی مانده است و ۱۴ مرداد منتخبین شورای ششم تهران فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، بازار گمانه‌زنی‌ها در خصوص شهردار جدید تهران، هر روز داغ‌تر و اسامی متفاوت‌تری اعلام می‌شود. هرچند در همه این اسامی، تاکیدات بیش از تخصص، بر واژه‌هایی چون جهادی و انقلابی متمرکز است.