مدت‌هاست کاهش سن بلوغ و رسیدن آن به دوران پیش از نوجوانی دغدغه فعالین حوزه کودک، روانشناسان و به ویژه خانواده‌ها شده است. در حالی که نمی‌توان نقش عظیم رسانه‌ها، فضای مجازی، بازی‌های رایانه‌ای، برنامه‌ها کودک و انیمیشن و... را در این امر نادیده گرفت؛ چندی پیش عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران با اشاره به بلوغ جنسی درصد بالای پسران پنجم و ششم دبستانی، حفظ حقوق عاطفی آن‌ها و همچنین استفاده از معلم هم‌جنس (مرد) در مدارس پسرانه را خواستار شد.

تغییر جنسیت معلمان مانعی جهت کاهش بلوغ جنسی پسران

به گزارش ایسنا، چندی پیش دکتر غلامعلی افروز، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ایران و رئیس سابق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در توییتی با تأکید بر لزوم پاسداشت حقوق عاطفی و آموزشی دبستانی‌ها، از تجربه بلوغ جنسی درصد قابل توجهی از دانش آموزان پنجم و ششم ابتدایی خبر داد و گفت: آقا پسرهای دبستانی حق دارند از معلمان مرد خوش اخلاق و صبور، هوشمند و خلاق برخوردار شوند. این مهم برای رشد پر صلابت شخصیت ایشان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که بهره‌مندی از معلمان زن در مدارس دبستانی پسرانه تأثیری بسزایی در کاهش سن بلوغ آن‌ها اثر دارد؟ و آیا راهکار رفع این معضل استفاده مطلق از معلمان هم‌جنس برای دانش آموزان در مدارس پسرانه  است؟

دکتر فریبرز درتاج رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، با اشاره به کاهش سن بلوغ پسران و رسیدن آن به سنین دبستان گفت: در کشورهای غربی این پدیده از آمار بالاتری برخوردار است اما در کشور ما هم وجود دارد. برخورداری از معلمان زن برای پسران مقطع ابتدایی نیز می‌تواند جزو دلایل بیشمار کاهش سن بلوغ باشد اما سهم و نقشش در مقابل سایر عوامل، به لحاظ آماری چندان قابل تبیین نیست.

نگاه تقلیل گرایانه به کاهش سن بلوغ با دید تک عاملی به موضوع

او با بیان اینکه نگاه تک عاملی به پدیده کاهش سن بلوغ پسران به سنین دبستان و انتظار برچیدن مشکل پس از حذف همان عامل، نوعی نگاه تقلیل گرایانه به موضوع است، اظهار کرد: مسئله کاهش سن بلوغ تحت تأثیر عوامل متنوع و پر قدرت‌تری از مواجهه با معلم غیر هم‌جنس هست و نسبت به آن عاملی پیشینی محسوب می‌شوند و نه پسینی؛ لذا دیدن همه عوامل به صورت توأمان با هم و اقدام مؤثر و متناسب در جهت کاهش اثرات آن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بمباران برنامه‌های ماهواره‌ای، رسانه‌ای و کاهش سن بلوغ دانش آموزان

او معتقد است که دانش‌آموزان ما امروز تحت تأثیر بمباران برنامه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌ای هستند و سبک پوشش، نوع موسیقی، نوع بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های ماهواره‌ای، جو عاطفی خانواده، نوع پوشش برادران و خواهران بزرگ‌تر در خانواده و چندین عامل دیگر برای کاهش سن بلوغ آن‌ها وجود دارد که دارای قدرت تبیین بسیار بیشتری نسبت به‌مواجهه آن‌ها با معلم غیر هم‌جنس است.

عدم استفاده از معلم غیر هم‌جنس کارشناسانه نیست

این روانشناس تصریح کرد: اینکه وجود معلم هم‌جنس فضای آموزشی سالم‌تری را ایجاد می‌کند، امری بدیهی و ثابت شده است و حتی الامکان باید این فضا فراهم شود که دانش‌آموزان از همان ابتدای تحصیل مدرسان هم‌جنس خود را تجربه کنند و این جزء حقوق عاطفی و آموزشی آن‌ها است، لکن صرفاً اتکا به چنین برداشتی که اگر ما قائل به تفکیک جنسیت برای مدرسان باشیم، با محو این پدیده مواجه می‌شویم؛ به هیچ وجه نمی‌تواند صحیح و کارشناسانه باشد.