طبق پیش‌بینی‌ها موج پنجم کرونا هم از راه رسید و ایران فقط از واکسن‌های جدید رونمایی می‌کند. خبری هم از تسریع روند واکسیناسیون نیست؛ شرایطی که نشان‌دهنده ضعف مدیریت بحران کروناست.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره وضعیت شیوع کرونا در پنجمین پیک بیماری در کشور، گفت: شواهد بر این است که وارد موج پنجم بیماری در کشور شده‌ایم. تعداد شهرهای قرمز طی چند هفته‌ اخیر از ۱۲ شهر، به ۲۱ شهر افزایش یافت. بعد از ۲۱ شهر به ۳۲ شهر و سپس به ۶۳ شهر و پس از آن هم به ۹۲ شهر قرمز رسیده است. در عین حال گسترش این قرمز شدن به سمت مرکز مهم است. در حال حاضر در استان تهران، اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و تعداد موارد بیماری افزایش یافته است.

علیرضا ناجی با اشاره به واریانت‌های غالب در پیک پنجم کرونا، گفت: یکی از مسائل مهمی که در حال حاضر مبتلا به آن هستیم، همین واریانت دلتا یا نوع هندی ویروس کرونا است. البته ما در ایران هم واریانت دلتا و هم واریانت بتا یا همان آفریقای جنوبی را شناسایی کردیم. از خصوصیت‌ واریانت دلتا این است که قدرت انتقال بسیار بالایی دارد و قدرت انتقالش ۶۰ درصد نسبت به واریانت آلفا که همان نوع انگلیسی ویروس کروناست، بالاتر است. همچنین میزان بستری آن نسبت به واریانت آلفا دو برابر بیشتر است.

ناجی ادامه داد: حال سناریوی موج چهارم را با واریانت آلفا در نظر بگیرید و حالا با واریانت دلتایی در ارتباط هستیم که قدرت انتقالش ۶۰ درصد هم بیشتر است. شواهدی که از افزایش تعداد شهرهای قرمز و افزایش بیماران در بیمارستان‌ها می‌بینیم، نشان از این واریانت دارد. در حال حاضر در تهران تخت‌های خالی کم داریم و مراجعه‌کنندگان سرپایی بسیار افزایش‌یافته‌اند و همه این‌ها می‌تواند به دلیل واریانت دلتا باشد. ازآنجایی‌که کار منظمی هم درباره واریانت‌ها و برای پایش ژنتیکی انجام نمی‌دهیم، نمی‌توان به صورت مطمئن صحبت کرد.

طنز تلخ قرنطینه کردن دو روزه شهرهای قرمز

ناجی گفت: دلیل این‌که در کنترل بیماری موفق نیستیم این است که قوانین محدودیت را اعمال نمی‌کنیم. ما در زمینه افزایش سطح پوشش واکسیناسیون موفق نبودیم و از طرفی قوانین کنترلی کووید را به‌خوبی اعمال نمی‌کنیم. بااین‌حال محدودیت‌های اجتماعی‌مان را هم به‌موقع برقرار نمی‌کنیم، نه‌تنها شهرهایمان را به‌موقع قرنطینه نمی‌کنیم، بلکه اصلاً دستوری در این زمینه نداریم. در یک شهر جنوبی بعد از قرمز شدن وضعیت تصمیم می‌گیرند که دو روز شهر را قرنطینه کنند که این‌یک حالت فکاهی دارد. این موارد منجر به کنترل نمی‌شود. وقتی روند مداوم چرخش ویروس را شاهد هستید، به این معنی است که ما داریم به سمت بدی می‌رویم و طی این مدت روند کاهشی نداشته‌ایم.

بازار تهران تعطیل شد

تغییر وضعیت مجدد کرونایی در پایتخت و ورود آن به وضعیت قرمز موجب تعطیلی بازار بزرگ تهران شد.

بر همین اساس تمامی بازار‌های تهران نیز به‌طور رسمی باید تعطیل شوند و تمام واحد‌های صنفی باید نسبت به این امر اقدام کنند در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود.

گفته می‌شود گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در وضعیت قرمز کرونایی باید تماماً تعطیل باشند و تنها گروه شغلی یک که مشاغل پرمصرف و ضروری را تشکیل می‌دهند، توانایی فعالیت بلامانع را دارند.

40 میلیون دز واکسن برکت تا پاییز!

انتقادها به نبود واکسن همچنان ادامه دارد و بر همین اساس معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بابیان اینکه تا پاییز ۳۰ تا ۴۰ میلیون دُز واکسن کووبرکت در ماه تحویل وزارت بهداشت خواهد شد، از ایمنی بیش از ۹۰ درصدی این واکسن خبر داده است.

سید مصطفی سید هاشمی گفته است که ما اکنون تولید واکسن را در فاز اول آغاز کردیم و تا امروز ۲۵۰ هزار دُز تحویل وزارت بهداشت داده‌ایم. تا پانزده تیرماه این تعداد را به یک و نیم میلیون دُز می‌رسانیم و تا پایان تیرماه به سه تا چهار میلیون دُز خواهیم رساند و بعد از تیرماه وارد فاز دوم تولید خواهیم شد.

او افزود: در آن زمان بالغ‌بر ۵ میلیون دُز واکسن خواهیم داشت و ما تا پاییز خواهیم توانست ۳۰ تا ۴۰ میلیون دُز واکسن در ماه تحویل وزارت  بهداشت دهیم.