این روزها با انتشار خبرهای ناگوار از بروز یک بیماری عفونی دیگر به نام قارچ سیاه در هندوستان؛ بسیاری نگران شیوع این بیماری در ایران هستند. این در حالی است که به تازگی یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا از مشاهده مواردی از این بیماری در کشور خبر داد. هرچند او این موارد را زیاد برآورد نکرد و آن را نتیجه مصرف بیش از اندازه کورتون در بیماران کرونایی دانست.

دکتر مسعود مردانی، درباره بیماری عفونی قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس، به ایسنا گفت: این بیماری در همه نقاط دنیا ممکن است رخ دهد. بیماری قارچی مهاجم که بیشتر مخاط بینی و ریه را درگیر می‌کند.

به گفته او بیمارانی که کورتون با دُز بالا دریافت می‌کنند، ممکن است گرفتار این بیماری شوند. بیمارانی که در هند به دلیل کرونا در حد بالایی دگزامتازون دریافت کرده بودند، دچار بیماری قارچ سیاه شدند.

او هشدار داد که به هیچ عنوان مردم به شکل سرخود اقدام به مصرف کورتون نکنند.

این در حالی است که به گفته مردانی روند روبه کاهش بیماری در اکثر قریب به اتفاق استان‌های کشور نشان می‌دهد که بیماری در حال کنترل است.

هرچند عدم رعایت پروتکل‌ها و شکل‌گیری تجمعات در آستانه انتخابات می‌تواند سبب گسترش بیماری و افزایش ریسک انتقال شود.

وی درباره تعطیلات نیمه خرداد ماه نیز بیان کرد: منع مسافرت تا زمانی که واکسیناسیون ۷۰ درصدی مردم تامین نشود از تاکیدات ما است.

انتقاد از کندی واکسیناسیون

در این میان اما روند واکسیناسیون چندان با سرعت پیش نمی‌رود. به طوری که دیروز حسین کیوانی، رئیس پیشین اداره تجهیزات پزشکی کشور به خبرگزاری میزان گفت: اگر واکسیناسیون با همین روند ادامه یابد حدود ۲ یا ۳ سال دیگر درگیر این موضوع هستیم. در این صورت تا آن موقع همه افراد این بیماری را گرفته‌اند و عفونت طبیعی هم ایجاد شده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تاکنون سه میلیون و ۱۳۸ هزار و ۳۳۳ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۹۹ هزار و ۴۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۶۳۷ هزار و ۳۷۳ دُز رسید.

*فوت 184 بیمار مبتلا به کرونا

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ طی یک شبانه روز اخیر جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۹ هزار و ۵۶۸ نفر رسید.

در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت تردد شبانه و محدودیت‌های بین‌شهری

با توجه به تغییرات مثبت در شیوع کرونا در کشور، سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در خصوص وضعیت تردد شبانه و محدودیت‌های بین‌شهری گفت: این محدودیت‌ها مصوبه و ابلاغیه‌ای است که از سوی ستادملی مقابله با کرونا به پلیس راهور شده و اجرای آن همچنان ادامه دارد.

وی گفت: بر اساس این مصوبه ورود خودروهای غیربومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز یا خروج پلاک‌های بومی از شهرهای دارای وضعیت قرمز یک میلیون تومان جریمه درپی خواهد داشت.

سردار شیرانی اظهار کرد: در مورد شهرهای نارنجی نیز ورود پلاک‌های غیربومی به این شهرها و نیز خروج پلاک‌های بومی از آنها مشمول جریمه نیم میلیون تومانی خواهد شد. لذا شهروندان و رانندگان باید بدانند که این محدودیت همچنان پا برجاست.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا درباره طرح منع تردد شبانه نیز گفت: این طرح فارغ از رنگ‌بندی شهرها و در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود و بر اساس آن خودروهای فاقد مجوزی که حد فاصل ساعات ۲۲ تا ۳ بامداد اقدام به تردد در معابر کنند جریمه خواهند شد و مبلغ آن نیز ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.