وزیر بهداشت درباره موج چهارم بیماری در کشور گفت: در این مملکت اتفاقی افتاد که اگر دقت می‌شد و اگر نگاه کارشناسی خریدار داشت، ما در طوفانی به نام موج چهارم کرونای موتاسیون یافته نمی‌افتادیم.

سعید نمکی در شصت و چهارمین کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت مبارزه با کرونا در طول ۱۴ ماه گذشته و با بیان اینکه در شرایط تحریم‌ها با دست بسته اما با چشمان باز در اقیانوس پربلا شنا کردیم، افزود: ارزی که در سال ۱۳۹۹ دریافت کردم، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو کمتر از سال آرام ۱۳۹۷ بود، اما آیا شما یک مورد صف مرغ را در حوزه دارو دیدید؟

وزیر بهداشت ادامه داد: هیچکس از من نپرسید که چه کردی که یک استنت برای بیمار قلبی در شرایط سخت تحریم در اتاق‌های جراحی این کشور کم نیاید، چطور اداره کردی و چه کردی که هم بیمار کرونا را اداره کردی و هم بیمار غیرکرونایی اعم از تصادفی و ... و به او نگفتی که آی سی یو ندارم؟ چطور خوزستان را مدیریت کردی که هم ضربه مغزی موتورسوارش را در بیمارستان بستری کردی و هم بیمار کرونایی را؟. کمکی که وزارت بهداشت به آرامش و امنیت جامعه کرد، مغفول مانده، این مظلومیت را جایی نمی‌گویند. نمی‌گویند که وزارت بهداشت نگذاشت که جامعه احساس تهی بودن کند.

نمکی همچنین گفت: شما از محتوای مکاتبات خبر ندارید، اگر اطلاع داشتید با یقه جر داده از من حمایت می‌کردید. در تاریخ ۱۱ اسفند گفتم پروازهای خوزستان لغو شود، وقتی گفتم ترکیه را ببندید می‌دانستم چه خبر است آنجا.

وی تاکید کرد: این وزیر می‌تواند برود اما نمی‌تواند حرف غیرکارشناسی را تایید کند. اینکه بگویند وزیر بهداشت هم عضوی از ستاد ملی است. این حرف یعنی چه؟. اصلا ستاد ملی بدون مصادیق کارشناسی وزارت بهداشت معنا ندارد. اصلا ما بیرون می‌آییم، آنها تصمیم بگیرند و به ما ابلاغ کنند. اینطور نمی‌توان مملکت را اداره کرد. ما در دام یکی از سهمگین‌ترین اپیدمی‌های این مملکت افتادیم.

حرکت از قرمز به سمت سیاه

آخرین نقشه از رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در سراسر کشور نشان می‌دهد، اغلب شهرهای کشور قرمز شده است و حتی برخی از مسئولان بهداشتی وضعیت برخی از شهرها از جمله پایتخت را فراتر از قرمز و سیاه متصور می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت نیز دیروز، با اشاره به آخرین تغییرات صورت گرفته در رنگ‌بندی کرونایی شهرها، گفت: وضعیت شیوع بیماری در تمامی استان‌ها پرشتاب است و ما همچنان شاهد خیز فزاینده نسبتا عمودی در بیماران سرپایی و بستری در کشور هستیم.

سیما سادات لاری ضمن اعلام شناسایی ۲۳هزار و ۳۱۱ مبتلای جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته از جانباختن ۲۷۴ بیمار طی 24 ساعت خبر داد.

این در حالی است که بر‌اساس همین آمار، چهار هزار و ۴۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: در حال حاضر ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 احتمال تکرار پاییز سیاه

در همین حال دیروز معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به بروز موج چهارم کرونا، گفت: شرایط کرونایی کشور احتمالا از وضعیت فعلی هم بدتر شود.

ایرج حریرچی، روز دوشنبه در نشست مشترک با همراهان پویش ملی اطلاع رسانی مقابله با کرونا، اظهار داشت: در شرایطی هستیم که وزیر بهداشت هم می‌گوید وضعیت از قرمز هم فراتر خواهد رفت و ممکن است آن پاییز و آبان سیاه را که مرگ و میر تا حدود ۵۰۰ نفر افزایش یافت را تجربه کنیم و این در حالی است که ما در قبال کوچک‌ترین آسیب به مردم مسئولیم و اکنون با جان انسان‌هایی سر و کار داریم که هر کدام عزیز یک خانواده هستند.

وی ادامه داد: درخواست شفاف ما این است که با کمک شما همیاران با بیانی مردمی مفاهیم پیشگیری از کرونا را انتقال دهیم. اطلاع‌رسانی باید در سطح گسترده‌تر انجام شود و این کار پویش ملی اطلاع‌رسانی برای غلبه‌بر کرونا در سراسر کشور اجرا خواهد شد.