در ادامه فاز نخست واکسیناسیون کادر درمان و نیز همزمان با روز پدر، تزریق واکسن کرونا به ۲۰ هزارسالمند و معلول آغاز شد.

این مرحله از واکسیناسیون کرونای سالمندان روز پنج شنبه به صورت نمادین از آسایشگاه کهریزک تهران شروع شد.

وزیر بهداشت گفت: سهمیه واکسن همه شهر‌ها در حال توزیع است و این واکسیناسیون برای دریافت‌کننده‌های آن هیچ هزینه‌ای ندارد و حدود ۲۰ هزار نفر از معلولین و سالمندان پرخطر در این مرحله واکسینه می‌شوند.

سعید نمکی افزود: بر حسب سند ملی واکسیناسیون، در مرحله نخست واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان، سالمندان، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی و افراد در معرض خطر واکسینه می‌شوند و برآورد می‌کنیم تا پایان شهریور ۱۴۰۰، اکثر گروه‌های هدف واکسینه شوند. در همین باره رئیس سازمان بهزیستی کشور از واکسیناسیون یکهزار و ۴۰۰ سالمند و فرد دارای معلولیت مستقر در آسایشگاه کهریزک خبر داد و گفت: به ترتیب سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی و جسمی-حرکتی مقیم در مراکز شبانه‌روزی واکسینه خواهند شد.

وحید قبادی‌دانا، با بیان اینکه از ۱۴ هزار سالمندی که در مراکز شبانه‌روزی تحت نظارت نگهداری می‌شوند، ۳ هزار و ۱۷۶ نفر مبتلا به کرونا شدند، افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۲۲۵ نفر بهبودی کامل یافتند و ۵۰۶ نفر تحت درمان هستند و ۳۷۵ نفر علی‌رغم همه اقدامات انجام شده، فوت کردند. وی با بیان اینکه ۲۲ درصد سالمندان در مراکز سراسر کشور به کرونا مبتلا شدند که ۲.۶ درصد از این افراد فوت شدند، ادامه داد: البته اگر آمار مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت را به مراکز سالمندان اضافه کنیم این رقم به ۵۱ هزار نفر می‌رسد که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند و در مجموع از ۷ هزار نفر مبتلا که ۶ هزار نفر بهبود یافتند و ۷۰۰ نفر تحت درمان هستند.قبادی‌دانا، ادامه  داد: در مجموع افرادی که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی اعم از سالمندان، معلولان و فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست، ۴۵۲ نفر به سبب کرونا طی یکسال گذشته فوت شدند که ابتلا ۱۴ درصد و فوت ۸ درصد بوده است؛ همچنین از ۳۰۵ مرکز سالمندان، ۱۷۱ مرکز به ویروس کرونا آلوده شد و حدود ۴۴ درصد مراکز الحمدالله ابتلایی نداشته است. رئیس سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: از مجموع ۹۲۵ مرکز معلولان و سالمندان به حساب آوریم، ۳۸۲ مرکز متاسفاته آلوده شدند که رقم ۴۱ درصد را دارد و ۶۰ درصد مراکز کنترل شدند. در مهر و آبان‌ماه جاری ۸۰ هزار مددجو و پرسنل مراکز شبانه‌روزی به صورت رایگان با واکسن آنفولانزا واکسینه شدند و امروز آغاز واکسیناسیون سالمندان و افراد دارای معلولیت را با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه کهریزک شاهد هستیم و حدود یکهزار و ۴۰۰ نفر از مددجو واکسیناسیون می‌شوند.

درخواست اختصاص واکسن کرونا به ماموران نیروی انتظامی

مساله افراد دارای اولویت‌ برای دریافت واکسن کرونا از جمله مواردی است که در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، از نامه‌ای پیرامون اختصاص واکسن به هنرمندان و تزریق واکسن از سوی یکی از سلبریتی‌ها در ایالت متحده تا تذکر عضو شورای شهر در مورد قرارگرفتن کارمندان شهرداری و نیروهای خدماتی در اولویت نخست دریافت واکسن از جمله مواردی است که در روزهای اخیر پیرامون واکسن کرونا رسانه‌ای شده است.

در این میان ماموران نیروی انتظامی نیز از جمله افرادی هستند که بنا به گفته فرماندهان ارشد ناجا پس از کادر درمان در صف اول مقابله با کرونا قرار داشته و در این ایام نه تنها ارتباط‌شان با سطح جامعه محدود نشده بلکه در جریان اجرای محدودیت‌ها و افزایش نظارت‌ها ماموریت‌های بیشتری هم داشته‌اند.  در این باره حسین اشتری، فرمانده ناجا، به ایسنا گفت: به وزارت بهداشت و وزیر محترم بهداشت اعلام کردیم که ماموران ناجا را نیز در اولویت قرار دهند و ایشان هم پذیرفتند. ما گفتیم که کارکنان ما که در معرض خطر و مواجهه با افراد متعدد هستند جزو این افراد قرار بگیرند که ما امیدواریم به محض فراهم شدن شرایط تزریق واکسن به این افراد نیز آغاز شود.