رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: سالانه با حدود ۶درصد رشد، قریب به ۱۵۰هزار مورد سرطان جدید در کشور داریم که علل مختلفی دارد

به گزارش ایسنا،‌محمداسماعیل اکبری بابیان اینکه ۴۰درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری و  تا ۴۰درصد هم علاج قطعی دارند، افزود: هزینه درمان سرطان در ایران حداقل دو برابر سایر بیماری‌هاست و سالانه ۳۰۰۰میلیارد تومان هزینه درمان سرطان در کشور می‌شود.

او «سن بالا»  را یک عامل خطر جدی در بروز سرطان دانست و گفت: ازآنجاکه جمعیت کشور ما در حال پیر شدن است، لذا سن به‌عنوان یک ریسک فاکتور مهم محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که سن به‌تنهایی تا ۷۰درصد در بروز سرطان تأثیرگذار است و ۳۰درصد باقی‌مانده به سایر ریسک فاکتورها ارتباط دارد.

سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان

اکبری بابیان اینکه سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان محسوب می‌شود، عنوان کرد: تنها در ۳سال گذشته، سرطان سومین عامل مرگ ایرانیان بود ولی الآن بعد از بیماری‌های قلبی عروقی، دومین مورد سرطان‌هاست، البته اگر بیماری‌های قلبی را از بیماری‌های عروقی جدا کنیم،  سرطان اولین عامل مرگ در کشور محسوب می‌شود.

مهم‌ترین ریسک فاکتورهای  بروز سرطان در کشور

اکبری بابیان اینکه ریسک فاکتورهای بروز سرطان در کشور در حال افزایش است، عنوان کرد: اولین ریسک فاکتور بروز سرطان دخانیات است، به‌عبارت‌دیگر ۳۰درصد کل مرگ‌ها به علت مصرف دخانیات در کشور است و در مورد سرطان نیز به‌تنهایی ۳۰درصد عامل خطر و ابتلا مصرف انواع دخانیات است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان در خصوص سایر ریسک فاکتورهای بروز سرطان در کشور، به چاقی اشاره کرد و گفت: چاقی دومین عامل خطر بروز سرطان در کشور است. ۱۴درصد نوجوانان و ۴۰درصد بانوان در کشور اضافه‌وزن دارند که علاوه بر ریسک فاکتور ابتلا به سرطان،  در بروز فشارخون چربی بالا و غیره نیز اثرگذار است. او فعالیت فیزیکی را سومین عامل خطر مطرح کرد و گفت: متأسفانه تنها ۱۶تا ۱۸درصد مردم ما فعالیت فیزیکی مناسب دارد و حدود ۸۴درصد فعالیت‌های فیزیکی مناسب را ندارند، درحالی‌که ایجاد فرهنگ و بستر فعالیت فیزیکی یک کار دولتی و حکومتی است.

آلودگی هوا یکی دیگر از مهم‌ترین ریسک فاکتورها در بروز سرطان

این استاد دانشگاه آلودگی هوا را به‌عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین ریسک فاکتورها در بروز سرطان دانست و ادامه داد:  در سال ۲۰۱۳بعد از سال‌ها کار تحقیقاتی ثابت شد که آلودگی هوا می‌تواند سرطان‌زا باشد و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سرطان مطرح شد. او اظهار کرد: البته زمانیکه از آلودگی هوا صحبت می‌شود همه اذهان به سمت شهرهای صنعتی می‌رود، درحالی‌که میزان بروز بیماری‌های ریوی و سرطان‌ها در روستاها  و مناطق فقیرنشین نیز  بالاست که علت آن مسئله‌ای تحت عنوان «آلودگی هوای درون خانه‌ای» است که اغلب از  فقر و رفتارهای  اجتماعی ناشی می‌شود.

سرطان معده کشنده‌ترین سرطان  در بین زنان و مردان ایرانی

اکبری با اشاره به شکل متفاوت سرطان در کشور ما گفت: سرطان معده کشنده‌ترین سرطان در بین زنان و مردان ایرانی است و بیشترین مرگ سرطانی ناشی از سرطان معده است. میزان بروز سرطان معده در شمال غرب و شمال شرق کشور  بالاست،چراکه مصرف دخانیات و مواد داغ در این استان‌ها نسبت به سایر مناطق بیشتر است. به همین نسبت به دلیل افزایش سطح بهداشت و سواد سلامت افراد میزان بروز سرطان معده در استان‌های تهران و اصفهان در حال کاهش است.

اکبری سرطان پستان را شایع‌ترین سرطان در بین زنان ایرانی عنوان کرد و گفت: حدود ۲۶درصد سرطان‌های زنان به سرطان پستان اختصاص دارد یعنی یک‌چهارم سرطان‌های زنان را به خود اختصاص داده و در  همه دنیا یک معضل بهداشتی محسوب می‌شود. همچنین سرطان پستان دومین دلیل مرگ ناشی از سرطان در بین زنان و دومین دلیل مرگ در بین خانم‌هاست.