یک هفته پس از راه‌اندازی درگاهی در سایت فرمانداری تهران برای دریافت مجوز خروج از پایتخت و مشکلات فراوانی که برای متقاضیان اخذ مجوز و مراجعان سایت به وجود آمد، فرمانداری تهران اعلام کرد که این درگاه تنها در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ تا 18 در دسترس مردم خواهد بود.

بیش از یک ماه است که ستاد ملی مقابله با کرونا به کمک استانداری‌ها محدودیت‌های کرونایی اعمال کرده است. شهرهای با وضعیت قرمز محدودیت‌های بیشتر و در شهرهای نارنجی محدودیت‌های کمتری اعمال شده است. یکی از محدودیت‌های کرونایی در سراسر کشور ممنوعیت تردد بین استانی است.

محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا موجب کاهش مرگ و میر کرونایی در آغاز فصل زمستان شد. زمان پایان این محدودیت‌ها مشخص نیست. طبق گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت محدودیت‌های کرونایی در ایران تا پایان کرونا ادامه دارد اما بسته به بستری‌های کرونا در هر شهر میزان اعمال محدودیت‌های متغییر است.

به همین دلیل خودروهای شخصی باید برای ورود به استان دیگر مجوز تردد بین استانی دریافت کند.

تا پیش از هفته گذشته افراد برای دریافت مجوز تردد بین استانی باید با مدارک و مستندات قابل قبولی به فرمانداری‌ها مراجعه می‌کردند، اما با زیاد شدن شمار متقاضیان، فرمانداری تهران این خدمات را اینترنتی کرد. این در حالی بود که بسیاری در یک هفته گذشته حتی موفق به ثبت درخواست خود هم نشده بودند، چه رسد به دریافت مجوز.

ایمان قربانی، رئیس روابط عمومی فرمانداری تهران اعلام کرد: «با توجه به لزوم حفظ کرامت مردم عزیز و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فرمانداری تهران به عنوان مرجع صدور مجوز تردد بین شهری اقدام به راه‌اندازی سایت به آدرسhttps://moi.ir/taradod کرده که مشغول خدمت رسانی به مردم شریف است».

قربانی افزود: «با توجه به حجم فعالیت در ساعات اداری و مشکلات موجود، به منظور تسهیل در ارائه خدمت به متقاضیان گرامی ساعت ارائه خدمت در سایت مذکور به 14 تا18 تغییر یافته است».

بر اساس اعلام فرمانداری تهران، درخواست تردد، با مستندات ارائه شده توسط کارشناسان فرمانداری تهران بررسی و تأیید یا عدم تأیید آن در قسمت پیگیری درخواست سامانه مربوطه قابل مشاهده است. گفته شده است پاسخ این درخواست‌ها در مدت حداقل ۲۴ ساعت بررسی و پیامک تأیید نهایی نیز برای متقاضیان ارسال خواهد شد. همچنین متقاضیان می‌توانند از طریق پروفایل شخصی خود در بخش پیگیری درخواست از وضعیت درخواست مطلع شوند.

بر اساس اعلام فرمانداری، متقاضیان پس از دریافت پیامک تأیید نهایی، باید تصویر تاییدیه مجوز تردد را به صورت الکترونیکی در بخش پیگیری در خواست دریافت و همراه خود داشته باشند.

 چگونگی و شرایط دریافت مجوز تردد

عیسی فرهادی، فرماندار تهران درباره چگونگی و شرایط دریافت مجوز تردد بین شهری پیشتر گفته بود که حتما باید در سامانه ما موضوع بیماری، کشاورزی، کارخانه و صنعت، پخش داروخانه‌ها و مواد غذایی ثبت شود تا مجوز تردد داده شود.

در صفحه ثبت‌نام برای اخذ مجوز تردد نیز آمده است: «آن دسته از افرادی که محل کار یا محل اسکان آنها در دو شهرستان مختلف است، جهت اخذ برگه تردد، تصویر کارت شناسایی وسیله نقلیه یا برگ سبز خودرو، تصویر سند مالکیت منزل یا اجاره نامه، تصویر گواهی محل کار (مثل صفحه اول دفترچه بیمه، کارت شناسایی محل کار یا معرفی‌نامه با مهر محل کار)، تصویر یکی از قبوض آب، برق یا گاز و افرادی که به دلایل پزشکی و درمانی می‌بایست در موعد مقرر به مراکز درمانی مراجعه کنند، مدارک پزشکی و درمانی دال بر الزام حضور بیمار در این شهر به همراه مدارک خودرو و منزل را ارائه کنند».