جمعه پنجم دی‌ماه سال جاری، اولین بار خبر سقوط بهمن در ارتفاعات استان تهران منتشر شد. در این حادثه بیش از ۱۰۰ نفر گرفتار شدند و تا لحظه نگارش این خبر 12 تن جان‌باخته‌اند و چندین کوهنورد نیز هنوز پیدا نشده‌اند.

آغاز عملیات جدید نجات کوهنوردان از دیروز

روز گذشته محمدباقر محمدی از آغاز جست‌وجوهای جدید برای یافتن مفقودین خبر داد و گفت: از صبح دیروز و با یک ارزیابی دقیق منطقه‌ای عملیات جستجو با استفاده از یک فروند بالگرد امداد هوایی و ۱۶ تیم عملیاتی به‌صورت هوایی و زمینی در ارتفاعات شمال تهران ازجمله آهار، کلک‌چال و دارآباد آغاز شد. او گفت: این مرحله جدید عملیات جستجو با تشکیل اتاق فکر متشکل از نخبگان، متخصصان و پیشکسوتان مدیریت عملیات در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در حال رصد و هدایت است. او اضافه کرد: در اجرای این مرحله جدید عملیات جستجوی مفقودان ریزش بهمن و وقوع کولاک (روز جمعه گذشته) ثبت تمامی اقدامات جستجو، رهاسازی، تثبیت، انتقال اجساد احتمالی به پایین‌دست و تأمین لجستیک مناسب تیم‌های عملیاتی (هوایی، زمینی) در دستور کار سازمان امداد و نجات قرار دارد. عملیات جستجو و نجات مهم‌ترین اولویت اقدام در تمامی حوادث و سوانح، بررسی و تلاش برای نجات جان آسیب دیدگان است که این اقدام به‌طور عمده شامل جستجوی مصدومین و مفقودین احتمالی سانحه، رهاسازی(نجات فنی)، ارائه خدمات فوریتی پزشکی و انتقال مصدومان به مکان امن است؛ عملیات جستجو و نجات باید در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسد اما بایستی توجه داشت که درهرحال، حفظ جان و سلامت اعضای تیم‌های جستجو و نجات بر نجات جان آسیب دیدگان اولویت دارد. همچنین شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران با اشاره به آغاز عملیات جستجو تصریح کرد: دیروز از ابتدای صبح مجدداً عملیات جستجو را آغاز کردیم. پیکر یکی از جان‌باختگان را که به دلیل شرایط جوی در روز گذشته امکان انتقالش وجود نداشت از کلک‌چال به پایین منتقل کردیم. همچنین عملیات جستجو که از شنبه‌شب به دلیل شرایط جوی متوقف‌شده بود در ارتفاعات دارآباد از سر گرفته شد.

ارتفاع برف پس از بهمن تا 15 متر رسیده

از سوی دیگر رضا زارعی، رئیس فدراسیون کوهنوردی در خصوص آخرین وضعیت جستجوها برای یافتن پیکر کوهنوردان در ارتفاعات تهران گفت: این حوادث بسیار دردناک بود. طبق آماری که هلال‌احمر اعلام کرده تاکنون ۱2 نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند و پیکر دو نفر نیز در زیر بهمن در دارآباد هنوز پیدا نشده است.

او در مورد اینکه آیا می‌توان امروز به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، افزود: حجم برف پس از ریزش بهمن بسیار زیاد شده و حدود ۱۵ متر است. با توجه به تابش آفتاب احتمال ریزش مجدد بهمن وجود دارد و در این شرایط جان امدادگران هم مهم است.

رئیس فدراسیون کوهنوردی عنوان کرد: در روز جمعه با توجه به تماس‌هایی که خانواده‌ها با هلال‌احمر گرفته بودند، آمار مفقودین خیلی بالابود، اما خیلی از آن‌ها به خانه بازگشتند. همان‌طور که گفتم فعلاً آمار فوتی‌ها ۱2 نفر است. یک نفر هم در ایستگاه ۵ دچار مشکل شده بود که در بیمارستان فوت کرد که شاید آن‌هم به این آمار اضافه شود. زارعی در مورد اینکه قبلاً حوادث این‌چنینی در ارتفاعات تهران داشتیم یا خیر، عنوان کرد: چند سال قبل در توچال ۱۵ نفر فوت کردند، اما با توجه به حضور امداد و نجات، پیشگیری از حوادث بسیار خوب‌شکل گرفته، اما بی‌توجهی‌ برخی افراد به هشدارها باعث بروز این مشکلات می‌شود.