بر اساس آمار‌های جدید مرکز آمار ایران، ۱۱.۸ درصد از کل خانوار‌های شهر تهران تک‌نفره هستند.

پیشتر مرکز آمار ایران، بر اساس سرشماری سال ۹۵، شمار خانوارهای کشور را ٢۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۵ مورد و شمار خانوار‌های تک نفره، در کشور را حدود ۵/۵ میلیون نفر اعلام کرده بود.

اگرچه نسبت این رقم در برابر آمار کشورهای دیگر مخصوصا در حوزه اروپا بسیار کمتر است اما برخی کارشناسان معتقدند آمار خانوارهای تک نفره رو به افزایش است و این موضوع در آمار اخیر شهر تهران نیز به وضوح مشخص است.

البته این آمار در مناطق مختلف تهران متفاوت است؛ به طوری که در منطقه ۷ بیش از ۲۰ درصد خانوار‌ها جزء خانوار‌های تک‌نفره، در منطقه ۶ بیش از ۱۷ درصد خانوار‌ها و در مناطق ۶، ۱۰ و ۱۱ نیز بیش از ۱۶ درصد خانوار‌ها تک‌نفره زندگی می‌کنند.

از سوی دیگر در مناطق نیمه جنوبی شهر تهران همانند مناطق ۱۸، ۱۹ و ۲۰ و همچنین مناطق ۲۱ و ۲۲ بین ۶ تا ۸ درصد از خانوار‌های تک‌نفره هستند. به عبارتی دیگر، خانوار‌های تک‌نفره مناطق شمالی تهران حدود ۳ برابر مناطق نیمه جنوبی شهر تهران است.

خانوار تک نفره

از دانشجویانی که به تنهایی در محل تحصیل خود زندگی می‌کنند، تا افرادی که بر اثر طلاق یا فوت همسر یا پدر و مادر تک نفره شده اند در لیست خانواده‌های تک نفره می‌گنجند. این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تغییر سبک زندگی و عدم تمایل به ازدواج هم در رشد شمار خانوارهای تک نفره موثر بوده است.

آمار اروپایی‌ها

در همین زمینه مرور آمارخانوارهای تک نفره اروپایی هم خالی از لطف نیست. داده‌های دفتر آمار کمیسیون اروپا، یوروستات نشان می‌دهد تعداد خانوارها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ۱۹۹ میلیون نفر در سال ۲۰۰۶ به رقم ۲۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است. در این بین خانوارهایی که از یک نفر تشکیل شده ۳۳ درصد رقم مذکور را شامل می‌شود. در سوئد نیمی از خانوارها، معادل ۵۲ درصد، تنها از یک فرد تشکیل شده است. سوئد از این نظر مقام نخست را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. پس از سوئد کشورهای لیتوانی و دانمارک به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته اند. همچنین ۲۵ درصد خانوارها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از یک زوج بدون فرزند تشکیل شده است.

لشکر ۱۳میلیونی مجردها

جمعیت‌شناسان اصطلاح تجرد قطعی را به افرادی اطلاق می‌کنند که بدون حتی یک‌بار ازدواج وارد سن 40 ‌سالگی می‌شوند. در یکی دو دهه اخیر، تغییر سبک زندگی باعث شده است که بسیاری از جوانان بدون توجه به قضاوت‌ها با ازدواج مخالف کنند و به سوی «تجرد قطعی» کشیده شوند.

افراد در سن ۲۰ تا ۳۵سال تمایل بیشتری به ازدواج از خود نشان می‌دهند. زمانی که سن افراد از ۳۵سال می‌گذرد، امکان تجرد قطعی در آن‌ها بیشتر می‌شود. جدا از اینکه تمایل به ازدواج و جداشدن از زندگی فردی در این افراد کم است، با بالارفتن سن، امکان ازدواجشان نیز کاهش می‌یابد.

گرچه هنوز درصد کسانی که وارد مرحله تجرد قطعی شده‌اند کمتر از ۴درصد است، اما آمارها نشان می‌دهد از سال۸۵ تا ۹۵، درصد این افراد روند صعودی داشته است. بر اساس آخرین آمار هم اکنون در ایران ۸ میلیون مرد و ۵ میلیون زن در کشور مجرد هستند. این در حالی است که به نظر می‌رسد به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی و سیاسی این آمار در سال‌های آینده رشد بیشتری خواهد داشت.

امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس، درباره دلایل مجردماندن جوانان می‌گوید: «در میان دلایل مجرد ماندن افراد، شرایط اقتصادی را نمی‌توان نادیده گرفت. خانواده‌های کم‌درآمد یا کسانی که شغل ندارند و نمی‌توانند یک زندگی مشترک را شروع کنند، بیشتر تمایل به مجرد ماندن دارند».