سال ۹۹ در حالی به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود که شاید به جرات بتوان گفت که هر ماه خبرهایی ناگوار از خودکشی کودکان و نوجوانان در گوشه و کنار کشور واکنش‌هایی را در پی دارد.

از خودکشی هم‌زمان چهار دختر در بابل گرفته تا خودکشی پسری ۱۸ساله بعد از برگزاری آزمون کنکور. از حلق‌آویز شدن یک پسر ۱۰ساله در شهرستان دیر تا خودکشی دختر 11 ساله کرمانشاهی و ده‌ها مورد دیگر. این در حالی است که در روزهای اخیر خبر خودکشی دختر 17 ساله با طناب‌دار، پسری 14 ساله براثر سقوط و پسر 12 ساله با کلت کمری این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که آیا خودکشی در نوجوانان تبدیل به یک اپیدمی شده است؟!

خودکشی دختر 17 ساله

بر اساس گزارش‌های رسیده، چهارشنبه ۲۶ آذرماه، یک دختر دانش‌آموز در شهر رامهرمز استان خوزستان اقدام به خودکشی کرده است.

این دختر ۱۷ ساله سیما نام داشته و در مقطع دبیرستان مشغول به تحصیل بوده است. از انگیزه سیما برای پایان دادن به زندگی اش اطلاعی در دست نیست. پیشتر گزارشاتی از ۶ مورد خودکشی در میان دانش‌آموزان این شهر منتشر شد که استاندار خوزستان پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و در میان تایید و تکذیب‌ها، این خبر را تایید کرد و گفت باید با واقعیت‌ها مواجه شویم و درصدد حل آن باشیم.

رستمی رئیس آموزش و پرورش رامهرمز اختلافات خانوادگی، تعصبات کورکورانه، تعرضات فکری و عاطفی و عدم پاسخگویی به نیازها و اقتضائات زیستی را از علت‌های این رخدادهای تلخ‌ عنوان کرده بود.

او گفته از ۲۷ هزار دانش‌آموز رامهرمزی دستکم ۴ هزار دانش‌آموز از داشتن تلفن همراه برای ادامه تحصیل در سال جدید تحصیلی محروم بوده‌اند. رئیس اداره آموزش و پرورش رامهرمز همچنین به صراحت دلیل خودکشی یکی از دانش‌آموزان دختر را مخالفت خانواده با تهیه تلفن همراه و عدم امکان ادامه تحصیل این نوجوان عنوان کرده بود.

خودکشی جنجالی پسر 14 ساله در مشهد

همچنین در روزهای اخیر انتشار ویدئوی خودکشی فردی که با پریدن از یک ساختمان بلند در مشهد به زندگی خود پایان می‌دهد‌، بازنشر گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. در ویدئوی منتشر شده تصویر فردی مشاهده می‌شود که بعد از در آوردن کاپشن خود از بالای یک برج به پایین می‌پرد و در فریم بعد شاهد جسد نقش بر زمین شده وی در کف پیاده‌رو هستیم‌.

در همین حال اطلاعات کسب شده حاکی است این فرد، نوجوان 14 ساله‌ای بوده که پس از جدایی پدر و مادرش از یکدیگر با مادربزرگش زندگی می‌کرده است. دقایقی بعد با حضور نیروهای تجسس کلانتری آبکوه در محل تحقیقات مقدماتی آغاز شد و جسد این نوجوان با دستور قاضی احمدی‌نژاد (قاضی ویژه قتل عمد) برای تعیین علت دقیق مرگ به پزشکی قانونی انتقال یافت.

مادربزرگ این نوجوان که اشک‌ریزان به کلانتری آبکوه آمده بود، در این باره گفت: پدر و مادر نوه‌ام چند سال قبل از یکدیگر طلاق گرفتند و او با من زندگی می‌کرد اما نوجوانی بسیار آرام و سربه زیر بود! نمی‌دانم چرا این حادثه تلخ رخ داد.

خودکشی نوجوان ۱۲ساله مقابل دوربین

 این خودکشی‌ها در حالی رخ خبرساز شده است که هفته پیش نیز پسر ۱۲ساله‌ای در منطقه سعادت‌آباد تهران، با شلیک گلوله به سرش اقدام به خودکشی کرد.

مأموران در بررسی فیلم گوشی موبایل پسر ۱۲ ساله مشاهده کردند که این نوجوان ابتدا دوربین گوشی موبایلش را روشن کرده و با نشستن در مقابل دوربین می‌گوید که از زندگی خسته و نا‌امید شدم و دیگر دوست ندارم به زندگی ادامه دهم و پس از دقایقی، اسلحه کلت کمری را روی پیشانی‌اش می‌گذارد و با شلیک گلوله دست به خودکشی می‌زند.

پلیس گفته است پدر و مادر این پسر ۱۲ ساله از هم طلاق گرفتند و او پس از جدایی پدر و مادرش در خانه مادربزرگ و پدربزرگش هستند زندگی می‌کند. مأموران در ادامه تحقیقات به سراغ مادربزرگ پسر ۱۲ ساله رفتند و مادربزرگ گفت: نوه‌ام پسر درس‌خوان و خوبی بود و با من و پدرش هیچ اختلافی نداشت و نمی‌دانم چرا دست به این کار زده است.