برخورد فیزیکی و بدرفتاری با یک سرباز در یکی از دستگاه‌های دولتی در فضای مجازی، سایت‌ها و شبکه‌های خبری سروصدای زیادی به راه انداخته است.

ماجرا از این قرار است که اواخر هفته گذشته یک قاضی دادگستری بابل هنگام مراجعه به محل کارش از در ورودی ارباب رجوع با درخواست سرباز وظیفه‌شناس برای بازرسی بدنی مواجه می‌شود و اجازه این کار را به سرباز نمی‌دهد.

در ورود قضات، کارشناسان و وکلای دادگستری بابل جدا از محل ورود ارباب رجوع است و به همین دلیل هم سرباز بابلی این قاضی را نشناخته و بر بازرسی بدنیش اصرار می‌ورزد. قاضی وقتی با سماجت سرباز مواجه می‌شود، با عصبانیت او را به اتاق خود می‌برد و چند ضربه سیلی به صورت او می‌زند؛ اقدامی که با اعتراض سرباز و خانواده‌اش مواجه می‌شود. روز دوشنبه بر اساس خبری مشخص شد که کمیته ویژه هیئت نظارت بر حقوق شهروندی استان مازندران، مأمور رسیدگی به پرونده ماجرای بازپرس و سرباز بابلی شده است.

طبق این گزارش هیئت مذکور عصر روز دوشنبه با حضور رئیس کل دادگستری و مسئول بازرسی نیروی انتظامی استان تشکیل جلسه می‌دهد. این جلسه که سه ساعت به طول می‌انجامد؛‌ پس از استماع شکایت سرباز وظیفه که به اتفاق پدرش در جلسه حاضر شده بود و بررسی اوضاع و احوال به اظهارات مطلعین و استماع توضیحات قاضی با عذرخواهی و دلجویی مقامات قضایی از سرباز وظیفه به پایان می‌رسد.

سرباز بابلی کار قانونی خود را  انجام داده بود

روز گذشته نیز رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه موضوع بدرفتاری با سرباز بابلی به ریاست محترم قوه قضائیه نیز منعکس شده است، گفت: این سرباز کار قانونی خود را انجام داده بود.

 امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور درباره بدرفتاری روی داده با سرباز بابلی در دادگستری بابل اظهار کرد: به محض اطلاع ستاد کل نیروهای مسلح از این موضوع، تیمی برای بررسی تشکیل شد؛ نیروی انتظامی تیم را اعزام کرد و موضوع در محل مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: متأسفانه صحت این موضوع تأیید شد و درنهایت با پیگیری مُجدانه ستاد کل نیروهای مسلح، جلسه‌ای با حضور ریاست دادگستری استان مازندران، فرد خاطی، سرباز و خانواده او تشکیل شد؛ درنهایت قاضی خاطی عذرخواهی کرد و سرباز از جنبه شخصی رضایت داد.

رحیمی‌پور تصریح کرد: اما با توجه به سازمانی بودن این موضوع، ستاد کل نیروهای مسلح خود را مکلف می‌داند که از جنبه سازمانی حقوق کارکنان وظیفه را پیگیری و از آن‌ها حمایت کند لذا موضوع به ریاست محترم قوه‌ قضائیه نیز منعکس شده و منتظر اعلام نتیجه هستیم که در صورت وصول نتیجه، مراتب به استحضار مردم می‌رسد. او خاطرنشان کرد: این سرباز کار قانونی خود را انجام داده بود، در بررسی‌های مشخص شد کار غیرقانونی انجام نداده و انجام وظیفه کرده است؛ قطعاً از او دلجویی خواهد شد و به‌موقع تشویق می‌شود. رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح متذکر شد: موضوع ابتدا باید از جنبه حقوقی و سازمانی تعیین تکلیف شود و حتماً از آن سرباز عزیز نیز تقدیر به عمل می‌آید.