در روزهای گذشته فیلمی از تخریب منزل یک زن بندرعباسی با داشتن دو فرزند و همخانه بودن با دو زن دیگر سرپرست خانوار نه تنها افکار عمومی را در فضای مجازی به واکنش وادار کرد، که مسئولان استان را هم یک یک به ارائه توضیح و البته توجیه واداشت.

تخریب این خانه که دو ماهی بود سه زن سرپرست خانوار همراه با پنج فرزندشان در آن سکونت داشتند، روز پنج شنبه۲۹ آبان ماه، در حالی اتفاق افتاده که التماس‌های یکی از زنان در ممانعت از این اقدام کارکنان شهرداری بندرعباس، راه به جایی نبرد و این مادر 35 ساله هم در اعتراض اقدام به خودسوزی کرد. بنا بر اظهارات پزشک معالج، او دچار سوختگی ۱۷ درصد از ناحیه دست و قفسه سینه شده و اکنون تحت درمان است.

انتشار این خبر چنان کام کاربران فضای مجازی را تلخ کرد که رئیس‌کل دادگستری هرمزگان فورا خواستار اقدام قاطع با عوامل این حادثه شد و به عیادت این زن بستری در بیمارستان رفت.

پس از آن استاندار هرمزگان واکنشی تند نشان داد و از شهردار بندرعباس خواست با عوامل این اتفاق برخورد کند.

حتی برخی از گروهای جهادی هم وعده دادند برای این زنان خانه‌ای می‌سازند.

تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستیم

یکی از زنان سرپرست خانوار بندرعباسی ساکن در منزل تخریب شده با بیان اینکه تحت پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی نبوده و نیستیم، گفت: امیدوارم وعده‌های داده شده از سوی مسئولان عملی شود. حسن زاده با بیان اینکه پیش از این یک بار از سوی شهرداری بندرعباس اخطار تخریب داده شده بود، اضافه کرد: همان موقع هم به بازرسین شهرداری اعلام کردیم که از سر ناچاری و نداری در این شرایط و در این منزل زندگی می‌کنم اما گوش شنوایی وجود نداشت.

این زن سرپرست خانوار با اشاره به اینکه سه فرزند محصل در این منزل زندگی می‌کردند، گفت: با ویران شدن این منزل در حال حاضر در منزل همسایگان به سر می‌بریم و مشخص نیست وضعیت زندگی فرزندان‌مان و تحصیل‌شان چه می‌شود. تحت پوشش هیچ یک از نهادهای حمایتی نبوده و نیستیم و تنها با هزینه یارانه دولتی و کمک همسایگان زندگی خود را می‌گذرانیم و با این شرایط آینده نامعلومی داریم.

حسن زاده با اشاره به اینکه با تمامی این وضعیت با آبرو زندگی کرده‌ایم و نگذاشته‌ایم هیچ گاه کسی از مشکلات مان با خبر باشد، در پایان از ابراز لطف مردم طی روز گذشته که با تماس‌هایشان سبب دلگرمی این خانواده‌ها شدند، تشکر کرد.

برخورد قانونی بوده است

در این میان اما عباس امین‌زاده شهردار بندرعباس درباره علت تخریب خانه این زن با تاکید بر اینکه این خانه در زمین تصرفی ساخته شده بود و بعد از چندین مرتبه تذکر و ارسال ابلاغیه برای تخلیه این تخریب صورت گرفته است، گفت: زمین تصرفی بود و باید طبق قانون تخریب می‌شد.

وی در ادامه با بیان اینکه بارها به این خانواده گفته شده بود که محل را تخلیه کنند، ادامه داد: ماموران شهرداری به همراه ماموران یگان حفاظت مسکن در بخش رفع تصرفات به محل اعزام شده بودند. این زمین‌ها متعلق به مسکن و شهرسازی است و به قصد جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز این تخریب صورت گرفته است. این خانواده مجوز ساخت خانه نداشتند و غیرقانونی آن را بنا کرده بودند.

از سوی دیگر موحدی‌نژاد، معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس نیز در خصوص این حادثه گفت: تاکید بر تخلیه محل، بیشتر برای امنیت خود این خانواده بود، زیرا در محلی ناامن که بستر رودخانه‌ای که مسیر آب‌های سطحی از شمال شرق به سمت دریاچه 22 بهمن بود اقدام به ساخت این اتاقک کرده بودند. به گفته او در لحظات تخریب، زن ناگهان اقدام به خودسوزی کرد. بلافاصله به بیمارستان منتقل شد ولی متاسفانه دچار 17 درصد سوختی شده است که بیشتر در دست چپ این زن است. او گفت: طبق دستور شهردار، تکلیف شده که علاوه بر پرداخت تمام هزینه‌های درمان با هماهنگی وزارت مسکن و شهرسازی زمینی به این خانواده اهدا شود.

برخوردهای چندگانه شهرداری

در حالی که برخی معتقدند وعده‌های این روزهای مقامات مختلف مبنی‌بر برخورد با ماموران یا کمک به این زنان برای خانه‌دار شدن وعده‌های چند روزه‌ای بیش نیست و تجربه‌های گذشته ثابت کرده است که این وعده‌ها برای کم کردن از فشار افکار عمومی است، برخی نیز معتقدند، رفتارهای ماموران در تخریب خانه‌های غیرقانونی در صورتی می‌تواند قابل توجیه باشد که این برخوردها با مالکان ثروتمند ویلاهای غیر‌قانونی همانی باشد که با این گروهای فقیر جامعه صورت می‌گیرد. این در حالی است که به عنوان مثال بنا به گزارش‌ها، با وجود عزم قوه قضاییه برای برخورد با ساخت و سازهای غیرقانونی در لواسان، هنوز ملک‌های غیر‌قانونی فراوانی در این مناطق به عرصه‌های بکر طبیعی تجاوز کرده و کسی مانع آنها نشده است.