دیروز در پنجمین روز آتش‌سوزی در جنگل توسکستان در استان گلستان همچنان آتش ‌در برخی مناطق زبانه می‌کشد.

آتش‌سوزی در منطقه پنبول چال و مازوم آرام ارتفاعات جنگل توسکستان گرگان از ‌شامگاه یکشنبه آغاز شد و با وجود تلاش‌های فراوان هنوز هم آتش در بخش‌های ‌صخره‌ای و صعب‌العبور شعله‌ور است.

ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان دیروز به آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان، گفت: همچنان با کمک نیروهای مختلف مشغول اطفای حریق در جنگل‌های توسکستان هستیم و دو بار موفق به اطفا شدیم اما آتش مجددا شعله‌ور شد.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه آتش گرفته در دامنه و صخره قرار دارد، درختان سوخته به‌صورت زغال سرازیر می‌شوند و آتش جدیدی ایجاد می‌کنند، این اتفاق سبب ایجاد دو جبهه آتش شد که یک جبهه را مهار و در حال مهار جبهه دیگر هستیم.

قزلسفلو ادامه داد: بالگرد هوانیروز از صبح جمعه حدود 8 بار آبپاشی کرده و بالگرد هلال احمر هم جابه‌جایی نیروها را انجام می‌دهد، آتش‌سوزی گسترده و پیوسته نداریم اما شرایط جوی برای اطفای حریق مهیا نبوده است.

وی اضافه کرد: روز چهارشنبه به دلیل شرایط نامساعد جوی بالگردها پرواز نکردند و حتی نیروها را به صورت زمینی به منطقه رساندیم و خوشبختانه از صبح جمعه شرایط آب و هوایی بهتر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با بیان اینکه آتش‌سوزی در جنگل‌های توسکستان به هیچ وجه ذخیره گاه‌های سرخدار را تهدید نمی‌کند، گفت: 2 ذخیره‌گاه سرخدار در منطقه وجود دارد که ذخیره‌گاه سیاه رودبار بیش از 15 کیلومتر و ذخیره‌گاه زیارت حدود 10 کیلومتر با منطقه آتش گرفته فاصله دارد.

قزلسفلو افزود: آتشی که مجددا فعال می‌شود پیشروی آنچنانی نخواهد داشت و به صورت دایره است و نگرانی بابت رسیدن آتش به ذخیره گاه سرخدار نداریم اما ممکن است به صورت موردی درخت سرخدار در منطقه آتش گرفته وجود داشته باشد.

کمبود تجهیزات اطفای حریق

از سوی دیگر به دلیل آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های شمال کشور نگرانی‌هایی از سوی مسئولان زیست محیطی در مورد تهدید حیات وحش تالاب میانکاله به واسطه کمبود تجهیزات اطفای حریق مطرح شده است

حسینعلی ابراهیمی‌ کارنامی، مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران گفت: در روزهای اخیر 2 آتش‌سوزی در نوار ساحلی پناهگاه حیات وحش میانکاله و نیز در منطقه استاد باقر این پناهگاه حیات وحش روی داده که خوشبختانه با تلاش محیط‌بانان این آتش‌سوزی اطفا شد. او گفت که در نامه‌‌های متعددی به سازمان محیط زیست خواستار توجه جدی به وضعیت تجهیزات و امکانات محیط‌بانان برای مهارآتش‌سوزی‌های میانکاله شده‌‌ایم اما توجهی به این موضوع نمی‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی تصریح کرد: امروز محیط‌بانان در مناطق مختلف استان مازندران برای اطفای حریق یا انجام وظایف قانونی‌شان از خودوری استاندارد نیز برخوردار نیستند اما وظایف محوله را به خوبی و با دقت بالا انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در اغلب مواقع سال، آتش‌سوزی‌هایی بنا به هر علتی، در منطقه میانکاله و دیگر مناطق جنگلی استان مازندارن روی می‌دهد، نیاز ضروری داریم تا به وضعیت تجهیزات و امکانات محیط‌بانان صورت گیرد. ابراهیمی‌کارنامی همچنین یکی دیگر از ضعف‌های موجود در رسیدگی و اطفای حریق پناهگاه‌های حیات وحش و جنگل‌ها را ضعف قانونی دانست و تصریح کرد: متأسفانه نقش سازمان حفاظت محیط زیست در اطفای حریق و آتش‌سوزی‌ها، با اصلاحاتی که توسط نمایندگان مجلس صورت گرفت، از قانون مدیریت بحران حذف شد و در عمل این سازمان وظیفه قانونی در اطفای حریق‌ها ندارد اما محیط‌بانان همواره با حداقل امکانات نسبت به اطفای حریق در موارد گوناگون اقدام می‌کنند، اما دست محیط‌زیست در اطفای حریق میانکاله بسته است.

مدیرکل محیط‌زیست استان مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت منطقه میانکاله، سازمان حفاظت محیط زیست از امکانات کافی برای رصد و پایش منطقه بهره‌مند نیست و اختلال در تعاملات بین‌سازمانی سبب می‌شود تا در زمان بروز بحران‌هایی نظیر آتش‌سوزی، مهار آن با تأخیر انجام شود که همین زمان‌بر بودن در تصمیم‌گیری، وسعت حریق را افزایش داده که آسیب به طبیعت را نیز دو چندان می‌کند، این موضوع باید پیش از وقوع حوادث مورد توجه سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گیرد.