روز پنج‌شنبه علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با بیماری کرونا در تهران با بیان این‌که از ابتدای مهرماه ۹ بار رکورد مرگ و میر و رکورد موارد جدید ابتلا به کرونا در تهران شکسته شد، گفت: تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌های تابعه استان بالغ بر ۶۱۲۵ بیمار گزارش شده است. این در حالی است که با اوج‌گیری کرونا در پایتخت آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت از ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری هم رشد قابل‌توجهی نشان می‌دهد به طوری که در طول سه روز گذشته بیشتر از هزار و 100 نفر بر اثر این بیماری جان باختند. آماری که حتی معاون کل وزارت بهداشت هم معتقد است باید آن را در عدد 2.5 ضرب کرد تا به رقم واقعی رسید.

در این شرایط و در حالی که خبر ابتلای محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی هم منتشر شده، مجمع نمایندگان استان تهران در جلسه‌ای  با حضور عبدالحسین روح الامینی، اقبال شاکری و زهره الهیان اعضای کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران و استاندارتهران، رئیس شورای شهر تهران، روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و معاون شهردار تهران بر اتخاذ تصمیمات قاطعانه فوری همچون تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن تاکید کرده و تنها راه قطع زنجیره و بازسازی توان مدافعان سلامت و امکانات بهداشتی درمانی شهر تهران را این موضوع دانستند.

۸۰۱۱ ابتلای جدید کرونا در کشور

دیروز همچنین سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸۰۱۱ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر جمعه خبر داد و گفت: در این بازه زمانی ۳۶۵ تن نیز جان خود را از دست دادند.

سیماسادات لاری گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید.

۵۰ درصد تخت‌های ICU در اشغال کرونایی‌ها

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ درصد تخت‌های ICU کشور در اشغال بیماران مبتلا به کرونا است، گفت: در حال حاضر از نظر تجهیزات بیمارستانی و ونتیلاتور در هیچ بیمارستانی کمبود یا مشکل خاصی نداریم.

قاسم جان‌بابایی افزود: همچنین در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های مختلف، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد تخت‌های بیمارستانی کل استان‌ها درگیر کروناست. در مجموع به طور کلی هم ۵۰ درصد تخت‌های ICU در کشور درگیر ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است. با توجه به شیوع گسترده بیماری، اگر روند افزایش ابتلا به همین شکل افزایش یابد، مجبور می‌شویم ظرفیت‌های بیشتری از تخت‌های بیمارستانی را برای ارائه خدمت به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ اضافه کنیم.

اثرگذاری محدودیت‌های کرونایی تا ۲ هفته دیگر

عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا،ر گفت: تا دو هفته آینده نتیجه اعمال محدودیت‌ها در کاهش موارد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و سه تا چهار هفته بعد در کاهش مرگ و میرها مشاهده خواهد شد.

مسعود مردانی درباره تصمیمات اتخاذ شده برای افزایش تست‌های تشخیص این بیماری، گفت: افزایش تست‌ها همسو با بیماریابی بیشتر،‌ می‌تواند به کنترل بیماری هم کمک کند منوط بر آن که پیگیری موارد مثبت با اصول خود دنبال شود.

وی یادآور شد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ممکن است میزان ابتلا در کشورها تا جایی افزایش یابد که سیستم بهداشتی-درمانی نتواند پاسخگو باشد. برای همین استراتژی ایمنی گله‌ای و عدم استفاده از سایر روش‌ها برای مهار بیماری به تنهایی کارا نخواهد بود. ما تجربه خوبی از اسفند و فروردین ماه که مردم سفر نرفتند، محدودیت‌هایی اعمال شد و... داشتیم و دیدیم موارد بیماری در اردیبهشت‌ماه تا حد چشمگیری کاهش یافت و امیدواریم این محدودیت‌ها نیز موثر باشد.