دیروز حسن روحانی، رئیس‌جمهور، از اعمال جریمه ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی برای کسانی خبر داد که مقررات وضع شده برای پیشگیری از ابتلا و شیوع کرونا را رعایت نمی‌کنند.

او در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تاکید بر این که همه افراد جامعه برای حضور در اجتماعات باید از ماسک استفاده کنند، گفت: «کسانی که ماسک نمی‌زنند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند».

او همچنین گفت: «افرادی که به کرونا مبتلا هستند، ولی از قرنطینه خارج می‌شوند، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و این جریمه‌ها به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود». حسن روحانی با تاکید بر این که این طرح فعلا در تهران اجرا می‌شود، اعلام کرد که نیروی انتظامی و بسیج مسئول اعمال جریمه هستند و اگر فردی که جریمه شده مبلغ را پرداخت نکند، با روش‌های دیگر گرفته می‌شود. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که از هفته گذشته و با شروع پیک سوم کرونا که گفته می‌شود با شدت بیماری‌زایی بیشتری آغاز شده، تخت‌های بیمارستانی و به ویژه تخت‌های ویژه مخصوصا در پایتخت پر شده‌اند و دیگر بیمارستان‌ها نمی‌توانند بیماران غیراورژانسی را پذیرش کنند.

کرونا جان ۱۹۵ نفر دیگر را در ایران گرفت

دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گزارش فوت ۱۹۵ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور را ۲۸ هزار و ۲۹۳ نفر اعلام کرد و گفت ۳۰ استان در وضعیت قرمز یا هشدار هستند.

 این در حالی است که در این میان وضعیت تهران چنان وخیم است که جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیماتی سخت‌گیرانه و خلاف رویه گذشته خود پیش گرفت. این در حالی است که برخی کارشناسان این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا این تصمیمات سخت‌گیرانه پشتوانه اجرایی دارد و می‌تواند به کنترل کرونا منجر شود؟ آنها در توجیه شائبه خود به عدم کنترل لازم بر واحدهایی که هفته گذشته بر اساس دستور این ستاد موظف به تعطیلی بودند، اما به این مقررات تن ندادند، اشاره می‌کنند.

ردیابی موبایلی افراد مبتلا به کرونا

اما سختگوی دولت با بیان توضیحاتی پاسخ این منتقدان را داد و از وجود برنامه‌ای مدون برای کنترل این افراد خبر داده و گفت: «روی جرایم و شیوه شناسایی افراد مبتلا به بیماری کرونا کار شده است. آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی باید همه اطلاعات را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند تا این وزارتخانه، آن‌ها را به صورت آنلاین در اختیار نیروی انتظامی، بسیج و سایر بازرسان قرار دهد». علی ربیعی بیان کرد: «هر فردی که در آزمایشگاه به او اعلام می‌شود که مبتلا به بیماری کرونا است، از شیوه‌های مختلف از جمله ردیابی موبایل مورد کنترل قرار می‌گیرد و در صورت خروج از خانه، جرایم سنگینی به وی تعلق می‌گیرد».

سخنگوی دولت گفت: «نمی‌خواهیم در قبال اجرای این طرح درگیری فیزیکی رخ دهد و شیوه‌هایی اتخاذ خواهد شد افرادی که رعایت نمی‌کنند، جریمه شوند. همه کشور‌هایی که دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کرده‌اند، در مبارزه با کووید ۱۹ موفق شده‌اند؛ در مدتی که ما دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت می‌کردیم نیز میزان مرگ و میر پایین بود، اما در دوره‌های اخیر در شهر تهران رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسید».

سخنگوی دولت گفت: «نمی‌خواهیم در قبال اجرای طرح جریمه درگیری فیزیکی رخ دهد و شیوه‌هایی اتخاذ خواهند شد که افرادی که رعایت نمی‌کنند، جریمه شوند. همه کشور‌هایی که دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کرده‌اند، در مبارزه با کووید ۱۹ موفق شده‌اند»

او گفت: «مشکل ما در محل‌های تجمع مردم چون فرودگاه‌ها، پاساژها، مراکز خرید و بعضی از صنوف مثل نانوایی‌ها و همچنین کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در شهر‌های بزرگ است. برنامه‌ریزی برای رفع این کمبود به خوبی پیش می‌رفت، اما با توجه به تحریم‌های ظالمانه، واردات قطعات به ارز زیادی نیاز داشت و با مشکل روبرو شدیم».

اصناف درصورت بی‌توجهی به پروتکل‌ها پلمب می‌شوند

 همچنین دیروز انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در حاشیه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اعمال جرایم کرونایی گفت: «اصناف هم بایستی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند که در صورت تخلف بار اول تذکر دریافت می‌کنند، در مرحله دوم در صورت عدم رعایت ۳۰۰ هزار تومان جریمه، در مرحله سوم یک میلیون تومان و در مرحله چهارم پلمب می‌شوند».

استاندار تهران تاکید کرد: «در مورد واحدهایی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند از جمله تاکسی و اتوبوس اگر خودشان رعایت نکنند ۱۰۰ هزار تومان و اگر مسافرین رعایت نکنند به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه خواهند شد».

 تاکسیرانان نباید مسافر بی‌ماسک سوار کنند

بنا به اعلام رئیس‌جمهور، در شبکه حمل و نقل عمومی و مراکز عمومی نیز بسیج، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت بهداشت به افراد تذکر می‌دهند. در زمینه مترو برای ورود به محوطه نیز ماسک‌زدن باید مراعات شود، اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است. اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند، اگر راننده‌ای مراعات نمی‌کند، شماره‌ پلاکش را یادداشت کنند و کد جریمه را بنویسند.

در همین ارتباط، علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، با اشاره به سازوکار جدید اعلامی از سوی رئیس‌جمهور برای برخورد با کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، گفت: ‌«در سری جدید ضابط اجرایی پلیس راهور خواهد بود که از طریق یک کد جریمه جدید اعمال قانون را در مورد متخلفان احتمالی انجام خواهد داد. ما در تاکسیراتی تهران از دو ماه گذشته گشت‌های میدانی مشترکی را با پلیس راهور راه‌اندازی کردیم که در هر یک از این گشت‌ها علاوه بر نیروی کنترل نظارت سازمان تاکسیرانی، یکی از عوامل پلیس راهور حضور دارند که تجهیزات مربوط به ثبت جرایم راهنمایی و رانندگی نیز همراه‌شان است».

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به کنترل و ثبت جرایم رانندگانی که از ماسک اسفاده نمی‌کنند، گفت: «همه این گشت‌ها در سطح شهر با برنامه‌ریزی در دو شیفت‌ مختلف از ابتدای صبح و تا پایان شب مشغول به گشت‌زنی و فعالیت هستند و ثبت جرایم رانندگانی که از ماسک استفاده نکنند از طریق آنها انجام می‌شود».

او با تاکید بر اینکه آمار و ارقام سازمان تاکسیرانی مبنی بر عدم استفاده رانندگان از ماسک بسیار کم است، افزود: «هم رانندگان و هم مردم می‌دانند اجرای چنین دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ای بیش از هر چیز به سلامت شهروندان مربوط است. از آنجا که تاکسیران‌ها می‌دانند در شرایط موجود با بیشترین ریسک کار می‌کنند، تعداد رانندگانی که در سطح شهر از ماسک استفاده نمی‌کنند، بسیار نادر است».

رئیس‌جمهور اعلام کرد: افرادی که به کرونا مبتلا هستند، ولی از قرنطینه خارج می‌شوند، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و این جریمه‌ها به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود

اعمال مقررات جدید و چند سوال

برخی معتقدند تعیین این جرایم و برخوردهای قهری، می‌تواند در شرایط اوج کرونا به نوعی بازدارنده باشد و نمودار صعودی ابتلا و بستری ناشی از کرونا را در کشور کنترل کند، همانطور که در بسیاری از کشورهای دنیا این اتفاق افتاده است. به عنوان مثال در انگلیس جریمه در نظر گرفته شده برای افرادی که ملزم به خود قرنطینگی هستند، اما این موضوع را رعایت نمی‌کنند از ۱۰۰۰ پوند شروع شده و در صورت تکرار به رقم ۱۰ هزار پوند می‌رسد.

با این حال با اعلام مصوبات جدید ضدکرونایی، خبرگزاری ایسنا در گزارشی چند سوال را مطرح می‌کند که به نظر می‌رسد برای بسیاری از شهروندان که از امروز موظف به اجرای این مقررات جدید هستند؛ مطرح است:

- آیا پوشش ماسک از در منازل خواهد بود، حتی برای عابرین پیاده؟

- پلیس چگونه افراد پیاده را جریمه می‌کند؟

- آیا در ماشین شخصی هم استفاده از ماسک اجباری است؟

- نحوه شناسایی فرد متخلف و یا مبتلای بدون علامت به چه صورت است و چگونه بیماری فردی که ممکن است بیمار مبتلا به کرونا بدون علامت هم باشد، محرز می‌شود؟

- نحوه اعلام تخلف به افراد از چه طریقی انجام می‌شود؟

- نحوه اعمال جریمه چگونه است؟ با کد ملی است یا تسلیمی؟

- جریمه‌های واریزی به حسابی که وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد، در چه محلی هزینه می‌شوند؟

- ضمانت پرداخت جریمه‌ها چیست؟

- جریمه دیرکرد هم شامل حال این جریمه‌ها می‌شود؟

- گزارش‌های مردمی از عدم رعایت پروتکل‌ها قابل اعمال است؟

-ماسک به میزان کافی و با قیمت مناسب در داروخانه‌ها موجود خواهد بود؟

تمدید محدودیت‌ها

دیروز همچنین معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ با اشاره به تمدید تمامی محدودیت‌های کرونایی در پایتخت تا ۲۵ مهرماه گفت: «بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلام استاندار تهران که درپی وضعیت قرمز کرونا در تهران انجام شد، تمام محدودیت‌های کرونایی در پایتخت تا ۲۵ مهرماه تمدید شد و بر این اساس تمامی صنوف مشمول این محدودیت‌ها در صورت فعالیت در هفته جاری و سایر صنوفی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تا یک ماه پلمب خواهند شد».

بر این اساس دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سالن‌های سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها تا پایان هفته تعطیل هستند و هرگونه فعالیت آنها با برخورد قانونی و پلمب مواجه خواهد شد.  تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و به خصوص ورزش‌های پر برخورد مانند کشتی، ورزش‌های رزمی نظیر کاراته، جودو و موارد مشابه، باغ وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی و همچنین عدم برگزاری نماز جمعه در این ابلاغیه مورد تاکید قرار گرفته است.