هنوز فصل سرد از راه نرسیده، کرونا صعود سوم خود را با قدرت سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی شدیدتر آغاز کرده و منجر به افزایش بیماران بدحال شده است. به طوری که بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در هفته اول مهر ماه، وضعیت بیماری کووید-۱۹ در ۱۳ استان از جمله خراسان شمالی، لرستان، سمنان، آذربایجان غربی، قزوین، البرز، هرمزگان، یزد، کردستان، کرمان، اردبیل، خراسان جنوبی و مازندران شاهد روند صعودی بوده است. این در حالی است که روز گذشته معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور نیز از افزایش ۲۵ درصدی سفرهای بین‌ استانی در شهریور ماه نسبت به متوسط پنج ماهه امسال خبر داده است. سفرهایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند یکی از زمینه‌های اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور بوده است.

بنا بر اظهارات مژگان جلیلیان، در ششم شهریور ماه بیش از دو میلیون ۱۰۰ هزار تردد در محورهای اصلی مواصلاتی استان‌ها به ثبت رسیده است که رکورد بیشترین تردد را در نیمه امسال شکسته است.

البته به گفته این مقام مسئول تردد‌های امسال به نسبت شهریور سال گذشته ۱۶ درصد کاهش داشته است.

جلیلیان همچنین درباره وضعیت تردد خودروها در ایام تعطیلات چند روزه شهریور ماه امسال نیز اینگونه توضیح داد: در روز پنجشنبه ششم شهریور ماه بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار تردد به ثبت رسید که بیشترین تردد بین استانی شهریور ماه و حتی شش ماهه امسال را شاهد بودیم.

به گفته او استان‌های مازندران، اصفهان، گیلان، فارس و خراسان رضوی در صدر استان‌های جاذب سفر با بیشترین مسافر و پلاک‌های غیر بومی بودند.

ورود مسافر به کلاردشت ممنوع شد

در این میان برخی شهرها سعی دارند برای کاهش آمار ابتلا به کرونا تمهیداتی را نیز در نظر بگیرند.در همین باره دیروز فرماندار کلاردشت با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی این شهرستان گفت که از امروز سه‌شنبه هشتم مهر ماه از ورود گردشگران و مسافران به این شهرستان گردشگرپذیر جلوگیری می‌شود.

۱۹۰ فوتی کرونا در شبانه روز گذشته

در همین حال بر اساس آخرین اخبار اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۵۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته شناسایی و یک هزار و ۵۱۴ نفر از آنها بستری شدند.

سیما سادات لاری افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۴۹ هزار و ۹۶۰ نفر رسید.

به گفته وی در طول ۲۴ ساعت ، ۱۹۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۷۷۹ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ۴۰۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

 استفاده از ماسک  به کمترین میزان رسیده

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به روند صعودی کرونا در کشور، اعلام کرده است که متاسفانه بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط تیم‌های بهداشت محیط، استفاده از ماسک در مراکز و اماکن عمومی به کمترین میزان خود از هفتم مرداد ماه تاکنون رسیده است. در حال حاضر میزان استفاده از ماسک در کشور ۵۵.۳۵ درصد است. در عین حال همچنن روند کاهشی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک ادامه دارد؛ به طوری که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته گذشته ۶۱.۸۵ درصد گزارش شده است.

وی افزود: میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۵۶.۸۲ درصد گزارش شده است. همچنین میزان استفاده از ماسک در شاغلین صنوف ۵۸.۸۶ درصد و در کارمندان ادارات ۷۸.۱۲ درصد گزارش شده است که متاسفانه شاهد کاهش استفاده از ماسک در همه این گروه‌ها نسبت به هفته‌های قبل از آن هستیم.

به گفته لاری، متناسب با تداوم روند کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نمودار موارد ابتلا ‌و بستری روزانه در اغلب استان‌های کشور دارای روند صعودی است؛ به طوری که تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز در اغلب استان‌های کشور دارای سیر افزایشی بوده و مجموع شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز بیماری از ۱۰۲ شهرستان در هفته قبل به ۱۵۸ شهرستان در هفته جاری رسیده است.