وزیر آموزش و پرورش ایران از گروه‌بندی دانش‌آموزان برای حضور در مدارس ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خبر داده است.

محسن حاجی میرزایی گفت: کلاس‌ها حضوری برگزار می‌شوند، ولی اگر مساحت کلاس و مدرسه به گونه‌ای باشد که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود باید گروه‌بندی کنیم.

به گفته او کل محتوای آموزشی مورد بازبینی قرار گرفته و دروسی که باید الزاما حضوری آموزش داده شود مشخص شده و آنها که تمرین و تکرار است به بخش غیرحضوری منتقل می‌شود.

 ۳۵ درصد مدارس حضوری تدریس می‌کنند

او درباره تعداد و شمار مدارسی که آموزش آنها در کشور به صورت غیرحضوری خواهد بود؟ گفت: ۳۵ درصد مدارس ما که تعدادشان کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است و می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فاصله را رعایت کنند، کلاس‌ها طبق روال عادی برقرار است.

وی افزود: اما در مورد بقیه مدارس، بحث آموزش حضوری منتفی نیست و اصل بر حضوری بودن آموزش‌ها است. درباره ۶۵ درصد مدارس باقی مانده باید گفت در جایی که تعداد دانش‌آموزان به گونه‌ای باشد که رعایت فاصله ممکن نباشد ناگزیر هستیم کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم اما در قالب گروه‌بندی‌های متفاوت که برخی روزهای فرد و برخی روزهای زوج به مدرسه بیایند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در همه مدارس سراسر کشور اصل بر برگزاری حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل‌ها تحت هیچ شرایطی امکان پذیر نباشد گفت: برنامه‌ریزی‌های جزئی به مدارس واگذار شده که متناسب با وضعیت تصمیم گیری می‌کنند و فعالیت آموزشی را آغاز می‌کنند.

 بجز مناطق قرمز؛ ۱۵ شهریور تمامی مدارس باز است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه خانواده‌ها هنوز تکلیف خود را نمی‌دانند، شنبه مدارس باز است یا خیر؟ عنوان کرد: شنبه روز آغاز سال تحصیلی است و بنابراین همه مدارس به صورت حضوری دایر هستند، مگر منطقه‌ای که از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام شود که در این صورت مدارس آن منطقه اجازه بازگشایی ندارند. حتی اگر منطقه‌ای زرد باشد کلاس‌ها برگزار می‌شود ولی با تعداد محدودتر دانش‌آموزان؛ این موضوع تا قبل از روز شنبه از سوی مدارس به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

کمبود تبلت

وی درباره تهیه تبلت ارزان گفت: ظرفیت تولید داخلی پایین است و امکان واردات و تامین منابع مالی لازم در این زمان کوتاه دشوار است. پیگیری‌هایی در حال انجام است اما فرض را بر این گذاشته ایم برای آنها که تبلت ندارند آموزش را به طرق دیگری ارائه کنیم.

 کتاب‌های درسی در موعد مقرر توزیع خواهد شد

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت توزیع کتاب‌های درسی هم اظهار کرد: توزیع کتاب‌های درسی نگران کننده نیست، وضعیت استان‌ها هرروز پیگیری می‌شود و مطمئن هستیم شروع سال تحصیلی را با کتاب‌های درسی دنبال می‌کنیم. برخی دیر در مدرسه ثبت نام کرده‌اند یا محل سکونتشان تغییر کرده اما آنها که ثبت نام کرده‌اند حتما در موعد مقرر کتاب درسی خود را دریافت خواهند کرد.

حاجی میرزایی درباره وضعیت آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیز گفت: تدابیر لازم از سوی سازمان آموزش وپرورش استثنایی اندیشیده شده است. در نسخه جدید شبکه شاد امکانات و کانا‌ل‌هایی درنظر گرفته شده و تلاش می‌شود آموزش آنها آسیب نبیند.

 رونمایی از شاد جدید

حاجی میرزایی ضمن اشاره به فعالیت مدرسه تلویزیونی، همچنین گفت: محتوای کلیه دروس در تمام مقاطع تحصیلی را تولید کرده ایم که هم روی شبکه شاد بارگذاری می‌شود و هم در اختیار خانواده‌ها و معلمان و دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی به توسعه ظرفیت‌های شبکه شاد اشاره کرد و گفت: روز ۵شنبه شبکه شاد با ظرفیت‌های جدید رونمایی خواهد شد.

حاجی میرزایی درباره اینترنت شبکه شاد نیز گفت: بحث اینترنت مورد پیگیری ما قرار گرفته و پیشنهادهایی به ستاد کرونا دادیم. کمیته‌ای برای بررسی موضوع تعیین شد که پیشنهاد کمیته تعیین و دریافت یک سوم هزینه اینترنت است که هنوز در ستاد ملی تصمیم گیری نشده و قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف خواهد شد.