در هفته‌های گذشته شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در نقاط مختلف کشور بودیم. بسیاری از عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها و دست داشتن گروه‌های خرابکار سخن به میان آوردند و بعضی هم بر این موضوع تأکید کردند این کار به دلیل ناآگاهی کشاورزان و افراد محلی بوده است.

بر اساس آخرین آمار سازمان جنگل‌ها ۱۳هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی طی یک و ماه نیم اخیر درگیر آتش‌سوزی بوده‌اند. این آتش‌سوزی‌ها در حالی به وقوع پیوسته که برخی از کارشناسان انتقاداتی را به دستگاه‌های مسئول در بحث پیشگیری، اطفای حریق و نبود هماهنگی‌های لازم وارد کردند.

حفظ محیط‌زیست نیازمند بودجه است

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در گفت‌وگو با ایسنا در همین ارتباط گفت: دستگاه‌های نظارتی به موضوع آتش‌سوزی‌ها ورود پیداکرده‌اند و در حال بررسی‌ هستند.

رضا بیانی با بیان اینکه  طی سال گذشته و امسال بارش‌های خوبی در کشور داشتیم که پوشش مرتعی ما را بسیار انبوه کرد افزود: این موضوع پتانسیل آتش‌سوزی را بسیار افزایش می‌دهد و ما نیز از ابتدای سال چنین مشکلاتی را پیش‌بینی کرده بودیم اما به‌هرحال اگر بعضی از اطلاعات آتش‌سوزی‌های اخیر را در کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم که برخی از این‌ها در یک ارتفاع بسیار بالا، بدون داشتن راه دسترسی و در یک خط الراس مشخص رخ‌داده است.

وی همچنین در رابطه با اینکه چرا در مواقع ضروری اطفای حریق از بالگرد برای خاموش کردن و جابه‌جایی نیرو استفاده نمی‌شود، گفت: استفاده از بالگرد هزینه‌هایی دارد که باید بودجه آن در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گیرد. متأسفانه ما پیش‌ازاین به برخی دستگاه‌ها بدهکار بودیم و نمی‌توانستیم بالگرد را تأمین کنیم. اخیراً بودجه‌ای برای این کار در اختیار ما قرارگرفته است که امیدواریم ازاین‌پس بتوانیم از امکانات بالگردهای ارتش و سپاه در نقاط صعب‌العبور استفاده کنیم اما به‌هرحال تعداد بالگردها محدود است و ممکن است طی یک روز در نقطه‌ای محدود چندین مورد آتش‌سوزی داشته باشیم بنابراین باید پیشگیری از حریق در جنگل‌ها و مراتع را در اولویت قرار دهیم.

امسال در جریان خاموش کردن آتش 7 تن از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند. بیانی با اشاره به این موضوع تصریح کرد: از دست رفتن جان این افراد ما را هم بسیار ناراحت کرد و نباید چنین اتفاقی رخ می‌داد. برای تشکیل یگان آموزش‌دیده در زمینه اطفای حریق نیاز به بودجه‌ای قابل‌توجه داریم اما مگر اعتبارات طرح‌های صیانت از جنگل‌ها چه قدر است که بتوانیم از چنین نیرو و امکاناتی استفاده کنیم؟

تأمین اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها

پیرو صحبت‌های بیانی در رابطه با کمبود بودجه، روز گذشته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تأمین اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها خبر داد.

اسماعیل نجار با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران از سال ۹۴ اقداماتی در این خصوص انجام داده و حتی با نیروهای مسلح نیز برای استفاده از ظرفیت بالگردی آن، هماهنگی‌هایی انجام داده است، گفت: بنا شد تا از بالگرد نیروهای مسلح استفاده کنیم و این مأموریت به وزارت دفاع محول شد و درنهایت مبلغی را در آن زمان گرفتیم و پرداخت کردیم و مقرر شد که ۱۷ پایگاه وجود داشته باشد که بتوانند از آن استفاده کنند، اما متأسفانه هزینه‌های مانده و پرداخت نشد که تا پایان سال ۹۸ به یک مبلغ قابل‌توجه رسید. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: پس از آتش‌سوزی‌های رخ‌داده در جنگل‌های زاگرس در مکاتباتی که با سازمان برنامه‌وبودجه داشتیم ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت دفاع داده شد، البته باید توجه داشته باشیم که در تمام حریق‌ها امکان استفاده از بالگرد وجود ندارد و اگر از بالگرد استفاده شود ممکن است حتی میزان خسارات و سرعت گسترش حریق چندبرابر شود.

نجار همچنین با اشاره به تأمین اعتبار برای سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: همچنین طی دو مرحله رایزنی که انجام دادیم، یک‌بار در روزهای پایانی سال ۹۸ ، پنج میلیارد و یک‌بار هم مدتی قبل ۱۵ میلیارد در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.