در حالی که برای دومین روز متوالی آمار مرگ و میر ناشی از کرونا، بعد از دو ماه به بالای 100 مورد رسیده، وزارت بهداشت اعلام کرده است که در روزهای اخیر موارد بستری ناشی از این بیماری در استان‌های تهران، خراسان رضوی و بوشهر در حال افزایش است.

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از 25 تا ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۴۲ مورد بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۸۹ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۹۵۰ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۱۵۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۷۶۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۹۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

یک‌سوم مبتلایان روزانه کرونا در خوزستان

سیدکریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به ابتلای روزانه ۲ هزار نفر به کرونا در سطح کشور، گفت: یک‌سوم آمار مبتلایان روزانه کرونا، در خوزستان هستند بنابراین باید ستاد ملی کرونا در خوزستان مستقر شود زیرا اکنون وضعیت شیوع کرونا در خوزستان کمتر از وقوع حادثه سیل یا زلزله نیست.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که آمار تا این حد افزایش می‌یابد باید از تمام ظرفیت کشور برای مقابله با آن استفاده شود. پذیرش این مساله که همه دلایل افزایش آمار مبتلایان را به عدم رعایت مردم و یا محیط تجمع مردم حواله کنیم، ممکن نیست. یک‌سوم آمار مبتلایان کشور در خوزستان هستند و قطعا این میزان ابتلا به دلیل عدم رعایت مردم نیست زیرا مردم رعایت می‌کنند.

ایمنی جمعی کمتر از ۲۰ درصد

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه ایمنی بیشتر نقاط کشور در برابر کرونا، هنوز زیر ۲۰ درصد است، از احتمال وقوع موج بعدی کرونا در بسیاری از کشورها از جمله ایران به دلایل متعدد خبر داد.

دکتر رضا ملک زاده، توضیح داد: به جز سه شهر کشورمان که بیش از ۶۰ درصد مردم آنها ایمنی کسب کرده‌اند، در سایر مناطق، ایمنی زیر ۲۰ درصد و در مناطق روستایی که ۳۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، ایمنی زیر ۱۰ درصد است.

موج دوم کرونا

همه‌گیری آینده کووید-19 با رفتار افراد و چندین سوال بی‌پاسخ در مورد ماهیت این ویروس شکل خواهد گرفت. به گزارش گاردین، در بسیاری از همه‌گیری‌های آنفلوانزا شاهد اوج آن و سپس کاهش بودیم و موج بعدی آن 6 ماه بعد آغاز می‌شود، اما در مورد کروناویروس بیماری کووید-19 تضمینی وجود ندارد. البته مشخص‌شده مقاومت ایجادشده در برابر برخی کرونا ویروس‌ها فقط تا یک سال وجود دارد. اگر ایمنی نسبت به کووید-19 پایدار نباشد به گفته اپیدمیولوژیست‌های دانشگاه هاروارد احتمالا با همه‌گیری‌های منظم امواج سالانه یا دوسالانه یا طغیان پراکنده روبرو خواهیم بود.

فراوانی شیوع نیز تحت تاثیر آب‌وهوا خواهد بود و بیشترین شیوع آنفلوانزا در فصل زمستان است چون ویروس هوای خشک را به هوای مرطوب ترجیح می‌دهد و افراد در محیط سرد درها را بسته و هوا تصفیه نمی‌شود.

بر اساس این گزارش اگر شیوه کروناویروس جدید مطابق با الگوهای فصلی باشد نیز شاهد همه‌گیری‌های گسترده در زمستان خواهیم بود.

جیمز هی، یکی از پژوهشگران فوق دکتری از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد چان گفت: عامل مهم در انتقال این بیماری مستعد بودن تعداد زیادی از افراد و تاثیر آب‌وهواست.