در حالی که بر اساس آخرین آمار اعلام شده با فوت ۷۵ نفر دیگر، شمار جان باختگان کرونا در کشور به ۸۲۰۹ نفر رسید؛ دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برپایی نماز جمعه در برخی مناطق، بازگشایی مهدهای کودک، سینماها، آموزشگاه‌ها مصوباتی داشت.

در این جلسه که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، مصوب شد علاوه بر مناطق سفید از ابتدای تیرماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار شود. همچنین مهدهای کودک، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌ها مانند آموزشگاه زبان از 24 خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز کنند. سینماها و کنسرت‌ها هم به شرط حضور 50 درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیر ماه به فعالیت بپردازند.

75 فوت در 24 ساعت

دیروز همچنین رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با ابتلای 2269 مورد جدید تاکنون ۱۶۹ هزار و ۴۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به ۸۲۰۹ نفر رسید. کیانوش جهانپور گفت: وضعیت خوزستان همچنان قرمز است. استان‌های هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت هشدار قرار دارند. در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵ استان فاقد فوتی و ۶ استان فقط یک مورد فوتی بر اثر کووید۱۹ داشته‌اند.

جهانپور اظهار کرد: روند بهبودی بیماران روند بهتری را طی کرده است.

60 درصد بیماران جدید  به سفر رفته بودند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت که ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران جدیدی که بستری شدند، در روزهای اخیر به سفر رفته بودند.

علیرضا زالی از آموزش و پرورش تهران خواست تا در صورت امکان درباره برگزاری امتحانات حضوری تجدید نظر کند.

 قدرت ویروس کرونا در کشور  کم نشده است

دیروز همچنین رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هیچ شواهدی در مورد کاهش قدرت ویروس کرونا در شرایط فعلی نسبت به اسفند ماه وجود ندارد.

حسین عرفانی گفت: این احتمال وجود دارد که با شروع فصل سرما و پاییز، با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا درگیر باشیم. در این صورت هم آنفلوآنزای فصلی و هم کووید ۱۹ فصلی وجود خواهد داشت تا راهکارهای مبارزه با این بیماری از جمله واکسن در دسترس باشد. از طرفی امسال امید بستن به دسترسی به واکسن کووید ۱۹ واهی است.

به گفته او موج فعلی بیماری در کشور، موج اول بیماری است و هنوز این موج را پشت سر نگذاشتیم. با توجه به پهناوری کشور، این‌که هر کدام از نواحی در کدام قسمت موج اول قرار گرفته‌اند، تفاوت دارد.

عرفانی اظهار کرد: در هفته‌های گذشته شاهد این بودیم که بنا بر دلایلی، موارد ابتلا به کووید ۱۹ در کشور رو به افزایش بوده و مقداری از آن به کمتر شدن حساسیت مردم در رعایت موارد بهداشتی و پیشگیری بر می‌گردد. اگر اصول بهداشتی رعایت شود، در مدت زمان کوتاهی می‌توان این همه گیری را کنترل کرد. باید این باور را داشته باشیم که همه گیری کووید ۱۹ یک واقعیت عینی است و وجود دارد.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با عادی‌سازی شرایط، حساسیت مردم از ۹۰ درصد به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است.

عرفانی بیان کرد: در برخی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی صحبت می‌شود که با تدوین پروتکل‌ها می‌توان فعالیت را برگرداند. جنس و اصل فعالیت مشخص می‌کند که آیا با کنترل بیماری می‌توان فعالیت را انجام داد یا خیر. امروز سوال شد که آیا استخرهای شنا و تالارها بازگشایی می‌شوند یا خیر. عنوان تجمع انسانی با ظرفیت کم و متوسط و زیاد وجود دارد. ماهیت استخر شنا و تالار پذیرایی، جمع شدن مردم در کنار هم و ارتباط تنگاتنگ و مواجهه نزدیک است. حالا آیا در این مواجهه نزدیک می‌توان پروتکل جداسازی را اجرا کرد؟ نه. صرف تدوین پروتکل که الزامی بر اجرای آن وجود ندارد، نمی‌تواند تضمینی بر کنترل بیماری در جامعه باشد.