در ماه‌های گذشته که کشور با حوادث مختلفی از جمله شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کرد سیل‌های ویرانگر زیادی به مردم گوشه و کنار کشور آسیب‌های فراوان زده است و به نظر می‌رسد این روند در ماه‌های آغازین سال جدید نیز ادامه داشته باشد. به طوری که در روزهای گذشته ۱۶ استان اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان، فارس، قم، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان و یزد از حوادث جوی با مشکلاتی مواجه شدند.

همچنین مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در مورد سیل‌های روزهای اخیر گفت: «بر اساس آخرین گزارش‌های دریافت شده طی ۴۸ ساعت گذشته بر اثر سیلاب و صاعقه ۳ نفر مصدوم و ۴ نفر فوت شدند».

به گفته او در اثر وقوع سیلاب در شهر اردکان استان یزد دو نفر جان باختند و دو نفر مصدوم شدند، در گیلان غرب استان کرمانشاه نیز یک نفر جان خود را از دست داد. یک نفر نیز در شهرستان دلیجان استان مرکزی مصدوم شد و یک تن بر اثر صاعقه در شهرستان بافت استان کرمان جان خود را از دست داد. با توجه به این گزارش‌ها از روز سوم فروردین ماه تاکنون ٢٩ تن بر اثر حوادث جوی در سطح کشور جان خود را از دست داده‌اند.

خطر سیل در روزهای آینده

از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده نیز خطر بارش‌های فراوان و سیلاب برخی از مناطق کشور را تهدید کند. در همین باره مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: «باتوجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته استان‌های چهارمحال بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق شمالی استان فارس، بخشی از استان مرکزی حتی برای روز شنبه استان خراسان رضوی بارش‌های قابل توجهی را تجربه خواهند کرد».

سیف‌اله آقا‌بیگی با بیان اینکه هشدار سازمان هواشناسی از روز دوشنبه اعلام شده و بر اساس پیش‌بینی‌هایی که این سازمان انجام داد انتظار بارش‌های قابل توجه در برخی از استان‌ها متصور بوده و هست، گفت: «از غروب دوشنبه بارندگی در مناطقی از حاشیه جنوب دریای خزر استان‌های گیلان و مازندران شروع شد و این مناطق بارش‌های خوبی را تجربه کردند. منتهی در پیش‌بینی که صادر شده ۲۰ استان در سامانه بارشی نسبتا قوی قرار دارند بنابراین لازم است تا مراقبت‌های حداکثری در این استان‌ها صورت بگیرد، این ۲۰ استان شامل استان‌های جنوب غرب و غرب کشور، استان‌های مرکزی، استان‌های شمالی و خراسان شمالی و رضوی می‌شود».

مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه اوج این بارش‌ها در استان‌های واقع در جنوب زاگرس شامل استان‌های چهارمحال بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق شمالی استان فارس، زنجان همدان، استان مرکزی حتی تهران، قم، البرز، قزوین و سمنان می‌شود، گفت: «لازم است مراقبت‌های حداکثری در این استان‌ها صورت بگیرد که وزارت نیرو نیز تدابیر لازم را اندیشیده است. همکاران ما در بخش تاسیسات سدها با اعلام حداکثر آمادگی برنامه‌ریزی جامع را برای مدیریت کنترل سیلاب در مناطقی که مخازن سدهای ذخیره‌ای داریم اندیشیده‌اند و مراقبت حداکثری صورت می‌گیرد اما لازم است تا دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و مردم نیز حداکثر توجه به این موضوع را داشته باشند تا این سامانه بارشی مشکل و خسارت برای کشور ایجاد نکند و تنها نعمت آن باقی بماند».

وی با اشاره به وضعیت سدهای کشور برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی، گفت: «باتوجه به برنامه‌ریزی که صورت گرفت، در حال حاضر به طور متوسط ۶۸ درصد از حجم مخازن سدها آبگیری شده که نشان می‌دهد به طور متوسط حدود ۳۲ درصد حجم خوبی برای کنترل سیلاب است. همچنین در مکان‌هایی که مخازن سدها وجود دارد، همانطور که در سیلاب گذشته ایفای نقش کردند، مدیریت و کنترل سیلاب انجام می‌شود در سایر مناطق نیز لازم است تا دستگاه‌های اجرایی توجه کنند».

او همچنین از مردم خواست که از هرگونه نزدیک شدن و تردد در حریم رودخانه‌ها اجتناب کنند تا شاهد هیچ‌گونه خسارت و تلفات احتمالی نباشیم.