ریحانه جولایی

از روز شنبه دوباره تردد خودروها از سر گرفته ‌شده است و مردم پس از تعطیلات نسبتاً طولانی عید در محل کار خود حاضر شده‌اند. ترافیک‌های صبحگاهی و عصر خیابان‌های تهران گویای این است که زندگی لااقل بخش زیادی از مردم به حالت اولیه برگشته است و انگارنه‌ انگار که جهان در قرنطینه به سر می‌برد.

فعالیت‌های روزانه مشاغل در حالی آغاز شده است که قرار بود تا  20 فروردین‌ماه تعطیلی کشور ادامه داشته باشد، اما بسیاری از مردم که بیشتر آن‌ها کارمندان مشاغل بخش خصوصی بودند سرکار برگشته‌اند. از این تعداد بسیاری معتقدند باید برای حفظ سلامت خود و خانواده در خانه می‌ماندند اما مشکلات معیشتی و اقتصادی این امکان را به آن‌ها نمی‌دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، ایران رتبه هفتم ابتلا به کووید-۱۹ را در جهان به خود اختصاص داده است و بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت تا روز 17 فروردین‌ماه، 58 هزار و 226 نفر به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد 22هزار و 11 نفر بهبودیافته و ۳ هزار و 603 نفر نیز جان خود را از دست‌ داده‌اند. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز ۱۱ فروردین‌ماه بوده است.

فعالیت‌های اقتصادی از سر گرفته می‌شود

این روزها در اخبار شنیده می‌شود که کشورهای اروپایی برای مقابله با کرونا از مردم خواسته‌اند در خانه بمانند و وعده داده‌اند نیازهای معیشتی آن‌ها را برطرف می‌کنند. این در حالی است که ایران با وجود شیوع کرونا و ابتلای افراد زیادی به این ویروس شرایط جدید و عجیبی را تجربه می‌کند و فعالیت‌های اقتصادی  از سر گرفته‌ شده است. روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت: کرونا با همه گرفتاری‌هایی که درست کرده آثار خوبی داشته که نشان‌دهنده وحدت جامعه و ارکان نظام است که یکپارچگی را در سراسر کشور مشاهده می‌کنیم.

او همچنین به این مورد اشاره‌کرد که فعالیت اداری و اقتصادی ما همه باید برپا باشد همه پروتکل‌های وزارت بهداشت باید مورد مراعات همه قرار گیرد. برای فعالیت مراکز تولیدی هیچ بحثی نداریم، البته با مراعات کنترل‌های بهداشتی باید به کار خود ادامه دهند.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: برای خدمات اقتصادی تصمیم‌گیری شد که کسب‌وکارهای کم ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها می‌توانند فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند و کسب‌وکارهای پر ریسک تا انتهای فروردین فعالیت ندارند. ما نمی‌خواهیم کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی سلامت جامعه تحت تأثیر قرار گیرد. او خاطرنشان کرد: مراکز ورزشی، فعالیت‌هایی که در آن‌ها حضور جمعیت نیاز است شامل کسب‌وکارهای پر ریسک هستند. آغاز این فعالیت به معنای آن نیست که اصل در خانه ماندن را نقض کرده باشیم باید بیرون آمدن و فعالیت ما به حداقل ممکن برسد.

اگر کرونا داشتید مرخصی بگیرید!

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به این اشاره کرد که در حال حاضر تمامی مراکز دولتی دایر هستند منتها از ۲۳ فروردین‌ماه فعالیت آن‌ها به این صورت است که دوسوم سرکار خواهند بود و یک‌سوم مجاز هستند که سرکار نباشند؛ البته می‌بایست این میزان بین افراد به‌صورت گردشی انجام شود مگر درجاهایی که ضرورت داشته باشد بیش از دوسوم حضورداشته باشند و البته لازم به گفتن نیست که افرادی که دارای سن بالا یا بیماری‌های زمینه‌ای هستند در اولویت قرار دارند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: نیاز به گفتن نیست که هرکسی به کرونا مبتلا شد وظیفه دارد که به رئیس خود بگوید سرکار نیاید و با توجه به زمانی که به او گفته می‌شود خود را قرنطینه کند؛ آمدن او به سرکار جرم تلقی می‌شود. روشن است که کسی که کرونا دارد، حضورش در اجتماعات و سرکار ممنوع است و باید خودش را در خانه، نقاهتگاه و یا بیمارستان قرنطینه کند.

او در ادامه به این نکته اشاره‌ کرده است که باید کرونا را به‌منزله آنفلوآنزا در نظر بگیریم و بهداشت را مراعات کنیم. کسی که تستش مثبت می‌شود می‌خواهد کسی نفهمد؛  این را باید به‌منزله آنفلوآنزا بگیریم اصول بهداشتی را رعایت کنیم و در اجتماعات نرویم و همچنین جایی که لازم است از دستکش و ماسک استفاده کنیم. در این جلسه همچنین تصمیم گرفته شد تا از ۲۱ فروردین در تمام ادارات ساعت کاری ۷ صبح تا ۲ بعدازظهر باشد که برای ماه رمضان هم بهتر است. به دلیل شیوع کرونا در ادارات دولتی ساعت نهار و نماز جماعت حذف ‌شده است و نیروی کار پیوسته تا ۲ بعدازظهر فعال هستند.

رئیس‎جمهور: برای خدمات اقتصادی تصمیم‌گیری شد که کسب‌وکارهای کم ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها می‌توانند فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند و کسب‌وکارهای پر ریسک تا انتهای فروردین فعالیت ندارند

افزایش مرگ‌ومیر در صورت برداشتن قرنطینه

در این ‌بین معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران هم هشدار داده است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی توسط دولت باید تا دو هفته دیگر در کشور تمدید شود تا کنترل ویروس کرونا به مرحله تثبیت برسد.

پیام طبرسی گفته است استفاده از ماسک تأثیر چندانی ندارد زیرا برخی از کادر درمان که لباس مخصوص بر تن دارند هم به این ویروس مبتلا شده‌اند و بهترین راه جلوگیری از این بیماری، ماندن در خانه است چون خانه مکان امنی برای مردم است. با استناد به گفته‌های این متخصص بیماری‌های عفونی اگر مردم به روال عادی خود ادامه دهند و دولت هم قرنطینه را بردارد تا 2 یا 3 هفته آینده پیک دوم را شاهد خواهیم بود و متأسفانه در پی آن با افزایش مرگ‌ومیر مواجه می‌شویم.

با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور و پزشکان انگار موضوع شیوع کرونا هنوز آن‌قدر که باید در کشور جدی گرفته نشده است. این موضوع که کارمندان باید در ادارات حضور داشته باشند و اگر موردی مشکوک به کرونا بود مرخصی بگیرد در این روزها کمی عجیب و پر ریسک است زیرا همان‌طور که همه ما می‌دانیم این بیماری بین 7 تا 24 روز دوره پنهان دارد و ویروس در این دوره می‌تواند به همکاران، ارباب‌رجوع یا خانواده سرایت کند. این موضوع که قرنطینه کردن کاری قدیمی و غیرمنطقی است برای مدتی غوغا به پا کرد و شاهد این بودیم که ویروس به‌سرعت از یکی دو شهر به‌کل کشور سرایت کرد و حالا باوجود اظهارات مسئولان حوزه بهداشت در رابطه با موج دوم ابتلا و بازگشت مسافران اما هنوز تصمیم جدی برای مقابله با این بیماری گرفته نشده است و تازه قرار است تمام افراد چه آن‌ها که در این مدت در خانه بوده‌اند و چه آن‌ها که رعایت نکرده‌اند همه با هم در یک محیط مشترک قرار گیرند که این موضوع نشان از بی‌فایده بودن رعایت برخی افراد دارد و حالا باید منتظر ماند تا افراد جدیدی از این طریق به آمار مبتلایان اضافه شوند.

گرفتن تست دومرحله‌ای کرونا از معتادان متجاهر

از سوی دیگر یکی از موضوعاتی که چند روز اخیر سروصدا به پا کرده رها کردن افراد معتاد در سطح شهر است. با بسته شدن مراکز نگهداری معتادان در پی شیوع کرونا چند هزار معتاد در سطح شهر تهران رها شده‌اند. گفته می‌شود در گرم‌خانه‌هایی که برای اقامت موقت افراد بی‌خانمان در نظر گرفته‌شده تاکنون ۴۰ مورد مشکوک ابتلا به کرونا شناسایی ‌شده است. با شیوع گسترده ویروس جدید کرونا در کلان‌شهر تهران بسیاری از مراکز ترک اعتیاد و مکان‌های نگهداری معتادان متجاهر در پایتخت بسته شدند.

حالا در همین رابطه مصطفی هادیزاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران به ایلنا گفته است که مقررشده موضوع نگهداری معتادان بیش از ۶ ماه در مراکز نگهداری مطرح و دراین‌باره تصمیم‌گیری شود تا ۵ هزار معتادی که همچنان در مراکز نگهداری هستند، ترخیص نشوند.

او تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا نمی‌توانیم معتادان متجاهر را مانند طرح‌های قبلی جمع‌آوری کنیم و یک فرآیند تست کرونا و غربالگری بیماری برای این معتادان باید انجام شود. بنابر گفته‌های هادیزاده در همین زمینه دو مرحله تست کرونا در دو دوره ۱۴ روزه روی معتادان انجام خواهد شد. البته این فرآیند نیاز به یک پروتکل و فضاهای متفاوتی دارد که قرار است؛ دستگاه‌های متولی مانند شهرداری، بهزیستی، سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی و ... این موضوع را نهایی کرده و برای تصویب به ستاد پیشنهاد داده شود. همچنین جمع‌آوری معتادان نیز به این موضوع بستگی دارد که کمیته درمان وزارت بهداشت چه تعداد از فضاهای پیشنهادی را با چه تعداد از ظرفیت تائید می‌کنند.  قرار است طی دو الی سه روز آینده در خصوص ایجاد فضاهای مناسب برای غربالگری، قرنطینه و همچنین نیروی انسانی تمهیداتی اندیشیده شود و پس از تصویب ستاد کار جمع‌آوری معتادان آغاز شود.  بعد از جمع‌آوری معتادان باید از آن‌ها دوبار تست کرونا گرفته شود؛ در مرحله اول اگر فرد معتاد دارای بیماری کرونا بود، برای درمان به مراکز درمانی منتقل می‌شود و اگر تست منفی بود به مدت ۱۴ روز در مراکز قرنطینه نگهداری می‌شود تا چنانچه علائم نهفته بود، مشخص شود و دوباره از فرد بیمار بعد از دوره دوم ۱۴ روزه تست گرفته می‌شود، اگر تست مثبت باشد به مراکز درمانی منتقل و چنانچه منفی باشد به مراکز نگهداری معتادان متجاهر ارجاع داده می‌شود. مراکز پرازدحام مانند گرم‌خانه‌ها و پاتوق‌های معتادان که در آن‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی به‌درستی رعایت نمی‌شود از آسیب‌پذیرترین مکان‌ها برای ابتلا و شیوع سریع ویروس کرونا محسوب می‌شوند.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری: اگر مردم به روال عادی خود ادامه دهند و دولت هم قرنطینه را بردارد تا 2 یا 3 هفته آینده پیک دوم بیماری کرونا را شاهد خواهیم بود و متأسفانه در پی آن با افزایش مرگ‌ومیر مواجه می‌شویم

الزام جمع‌آوری معتادان  توسط نیروی انتظامی

در ارتباط با موضوع رهاسازی معتادان و حواشی آن استاندار تهران سکوت نکرد. روز گذشته انوشیروان محسنی بندپی در پایان جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره پذیرش معتادین متجاهر در استان تهران گفت: نیروی انتظامی هرجایی که معتاد متجاهر ببیند، باید نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کند.

در آخر اینکه درصد بالایی از مردم کرونا را جدی گرفته و با تمام سختی‌ها خود را قرنطینه خانگی کرده‌اند. حالا نوبت دولت و مسئولان حوزه بهداشت است تا با تصمیم‌گیری درست و بجا حافظ جان مردم باشند. تعطیل کردن یک‌ماهه کشور می‌تواند یکی از راه‌های مؤثر برای مهار این ویروس باشند همان‌طور که تجربه کشورهایی چون کره جنوبی و چین نشان داد اعمال محدودیت در عبور و مرور و وضع قوانین سختگیرانه می‌تواند کمک بزرگی به مردم و نابودی این ویروس باشد.