ریحانه جولایی

سال 98 را در حالی به پایان می‌رسانیم و به استقبال بهار می‌رویم که کرونا مهمان روزگارمان است. مسئولان حوزه بهداشت همچنان از روند رو به رشد این بیماری حکایت می‌کنند و احتمال اینکه در تعطیلات نوروز هم این بیماری سیر صعودی داشته باشد زیاد است. اینکه بسیاری از هم‌وطنان در روزهای پایانی سال در خانه‌ مانده‌اند و به‌اصطلاح خود را قرنطینه خانگی کرده‌اند کمک زیادی به قطع زنجیره بیماری می‌کند اما از شواهد امر پیداست هنوز عده زیادی این بیماری را جدی نگرفته‌اند و شلوغی بازار، میوه‌فروشی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها شاهد این ماجراست.

آغاز سفرهای نوروزی  و بحران کرونا

در روزهای خانه‌نشینی فضای مجازی نقش زیادی در ارتباط ما با محیط و مطلع شدن از آخرین اتفاقات دارد. در شبکه‌های مجازی کمپین‌هایی با این عنوان به راه افتاده است تا مردم را ترغیب کند در نوروز به سفر نروند. مردم شهرهای مختلف با زبان و لهجه شیرینشان از هم‌وطنان درخواست کرده‌اند در تعطیلات نوروز به شهرهای دیگر سفر نکرده و ویروس را بیش از این جابه‌جا نکنند. برخی از این کلیپ‌ها با زبان نرم و مؤدبانه درخواست کرده‌اند و برخی با زبانی که چاشنی بی‌ادبی و بی‌احترامی در آن دیده می‌شود. به‌هرروی چیزی که در این میان اهمیت دارد در خانه ماندن است.

هرچند حسن روحانی، رئیس‌جمهور چند روز پیش‌گفته بود در خروجی شهرها افرادی با دستگاه‌های تب‌سنج مردم را رصد می‌کنند و افرادی که علائم بیماری را داشته باشند قرنطینه می‌شوند اما خوب می‌دانیم در بسیاری از خروجی‌ها این کار صورت نمی‌گیرد و بااین‌وجود مبارزه با کرونا سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر بسیاری معتقدند در صورت سفرهای نوروزی احتمال اینکه مردم با مسافران درگیر شوند هم زیاد است.

به‌هرحال طرح غربالگری کووید-۱۹ در مبادی خروجی ۱۳ استان کشور از صبح دیروز توسط جمعیت هلال‌احمر آغاز شد و این نشان از آغاز سفرهای نوروزی برخی هم‌وطنان دارد.

با توجه به ابلاغ رئیس ستاد ملی کرونا و واگذاری مسئولیت مدیریت و نظارت بر اکیپ‌های غربالگری کووید-۱۹ در خروجی‌های شهرها به جمعیت هلال‌احمر، این جمعیت در اطلاعیه‌ای آغاز به کار این طرح را اعلام کرد و از هم‌وطنان خواست با عوامل پایگاه‌های غربالگری کووید-۱۹ در استان‌های درگیر کرونا همکاری کنند.

بنابراین اطلاعیه از سه‌شنبه ۲۷ اسفند تمام مبادی خروجی ۱۳ استان شامل استان‌های تهران، قزوین، خراسان رضوی، گیلان، گلستان، مازندران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، همدان، البرز و لرستان مورد کنترل و پایش بیماری کرونا قرار می‌گیرند و از خروج شهروندانی که دارای علائم مشکوک باشند، جلوگیری می‌شود و این افراد به مدت ۱۴ روز به قرنطینه منتقل می‌شوند.

بااین‌حال استان‌های زیادی اعلام کرده‌اند که نوروز 99 از پذیرفتن مسافر معذورند و به همین دلیل رزرو تمام هتل‌ها، مسافرخانه و اقامتگاه‌ها در تعطیلات عید لغو شده‌اند. همچنین استانداری برخی استان‌ها گفته‌اند برخلاف سال‌های قبل که مکان‌هایی برای اسکان مسافرانی که ترجیح می‌دهند در چادر باشند نیز در نظر گرفته نشده و باکسانی که این قوانین را رعایت نکنند برخورد خواهد شد.

در راستایی حفظ سنت‌های ملی و همچنین تلاش برای کمترین ارتباط با عزیزانمان در آستانه نوروز کمپین‌های جالبی ساخته‌شده است. ازجمله اینکه سال نو را با اینترنت و تلفن به هم تبریک بگوییم یا اینکه برخی سنت‌های عید را بعد از کرونا برگزار کنیم.

افرادی که این کمپین را ساخته‌اند بر این باورند که عید امسال متفاوت از هر سال است. به گفته آن‌ها به دیدار کسانی که دوستشان داریم نرویم تا آن‌ها را در معرض ویروس کرونا قرار ندهیم. باید بدانیم که این عید برخلاف همه هزاره‌های گذشته، دوست داشتن در ندیدن است و عید دیدنی یک ظلم بزرگ به عزیزانمان به‌حساب می‌آید.

مومن یا حرمت‌شکن؟

همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره شد. عید امسال شهرهای زیادی از پذیرش مسافران خودداری کردند. شهرهایی که به‌واسطه مذهبی بودنشان در لحظه تحویل سال مملو از جمعیت می‌شوند از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودند که پذیرای مسافران نخواهند بود چون در صورت سفر به این اماکان مقدس وضعیت شیوع بیماری وخیم‌تر می‌شود و برخی از پزشکان حضور در این اماکن را به بمب اتم کرونا تشبیه کرده‌اند که در صورت انفجار شرایط بدی را برای تمام کشور رقم خواهد زد.

شوخی کردن و جدی نگرفتن ویروس کرونا در هفته‌های اخیر توسط عده‌ای مذهبی نما سروصدای زیادی به راه انداخت. رفت‌وآمد زیاد مردم به حرم‌های متبرکه و بعضی کارهای خارج از شأن مثل لیس زدن یا بوسیدن حرم باعث شد تا درهای این اماکان به‌صورت موقت و در جهت کاهش انتقال ویروس چند روزی بسته باشند. عصر دوشنبه ۲۶ اسفندماه، بالاخره مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در قم اجرایی شد و در نامه‌ای با امضای بهرام سرمست استاندار قم، حجت‌الاسلام سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س) و حجت‌الاسلام رحیمیان تولیت مسجد جمکران، تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران را اعلام رسمی کردند و پیرو آن در‌های حرم حضرت معصومه(س) بسته شد.

اگرچه این کار با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شد و بسیاری از این اقدام تقدیر کردند، برخی هم به این اقدام انتقاد داشتند و معتقد بودند مکان‌های مقدس دارالشفا هستند و ویروس به این مکان‌ها وارد نمی‌شود.  بااین‌حال گروهی از مردم تاب نیاورند و با بی‌حرمتی و شکستن در حرم حضرت معصومه و امام رضا وارد محوطه شدند. فیلم‌های زیادی از درگیری و شکستن در حرم‌های متبرکه در قم و مشهد در اینترنت به‌سرعت پخش شد و خشم اقشار زیادی را برانگیخت.

اتفاق مشابه در مشهد و بارگاه امام هشتم شیعیان هم باعث این شد تا تولیت آستان قدس رضوی و تولیت‌های حرم حضرت معصومه (س) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) روز گذشته در پی بسته شدن درهای این حرم‌ها بیانیه مشترکی صادر کنند. در بخشی از این بیانیه آمده است که: «با ورود و شیوع بیماری کرونا و توصیه‌های مقامات بهداشتی در مخاطرات جدی تجمعات، مدتی است که کلیه‌ اجتماعات و برنامه‌های گروهی عتبات مقدسه به حال تعلیق درآمده است و اکنون با گسترش و مخاطرات جدی‌تر کرونا در سطح کشور و جهان، با قلبی شکسته و دلی پردرد، تصمیم سخت ایجاد محدودیت موقت انجام گرفت و لذا با حزن و اندوه فراوان عذرخواهی خود را به پیشگاه اهل‌بیت (ع) در عدم امکان ارائه خدمات به زائران عزیز حرم‌های مطهر ابراز می‌داریم.» همچنین گفته‌شده با همکاری سازمان صداوسیما و مجموعه‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، امکان زیارت از راه دور و ارتباط تصویری با مضجع منور حضرت ثامن‌الحجج (ع) و مراقد حضرت معصومه (س) و حضرت عبدالعظیم (ع) برای دلدادگان آن بزرگواران فراهم شده است.

البته خبرگزاری‌های داخلی از بازداشت حدود 25 نفر از کسانی که پس از تعطیلی حرم حضرت معصومه با شکستن درها به آن وارد شدند خبر دادند. یک مقام آگاه در نیروی ‌انتظامی به ایلنا گفت که برای برخی از این افراد پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.  

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران: هیچ‌کس از این ویروس مصون نیست و نمی‌توان هیچ تضمینی داد که اگر فردی امروز به این بیماری مبتلا شد، علامت‌دار باشد، بلکه ممکن است بی‌علامت باشد

همچنین لازم به ذکر است در نوروز تمامی بقاع متبرکه و امام‌زاده‌ها تعطیل خواهد بود.

کرونا را جدی بگیریم و از آن دور بمانیم

یک ماه شده که کرونا در ایران جان مردم را گرفته و افراد زیادی را مبتلا کرده است. برخی اعتقاد دارند با گرم شدن هوا این ویروس سرمادوست از بین خواهد رفت؛ اما درواقع این‌طور نیست. بسیاری از پزشکان می‌گویند این ویروس دوباره در فصل‌های سرد سال برمی‌گردد. بسیاری دیگر می‌گویند اگر با کرونا در همین چند ماه مقابله نکنیم و مردم به سفر و دیدوبازدید ادامه دهند این ویروس به این زودی از کشور رخت برنمی‌بندد.

برای بهبود شرایط باید به این باور برسیم که کرونا ویروسی خطرناک است و ممکن است ما را درگیر کند. به گفته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران کرونا بسیار جدی‌تر از چیزی است که گفته می‌شود. بنابر اظهارات زالی، رسانه‌ها به‌اندازه کافی در زمینه کرونا به اشکال مختلفی اطلاع‌رسانی کرده‌اند و هشدارهای گروه پزشکی به آحاد مردم منتقل‌ شده است، اما هنوز مردم به‌اندازه کافی شرایط را جدی نگرفته و حساسیت بسیار مهم این بیماری را درک نکرده‌اند.

او با بیان اینکه کرونا یک بیماری مهلک و بسیار جدی است، گفت: هیچ‌کس از این ویروس مصون نیست و نمی‌توان هیچ تضمینی داد که اگر هر فردی امروز به این بیماری مبتلا شد، علامت‌دار باشد، بلکه ممکن است بی‌علامت باشد.

بر اساس گفته‌های مسئولان حوزه بهداشت نظرسنجی‌های و آنچه در سطح شهر دیده می‌شود، کماکان فعالیت‌ها جاری است و شب عید امسال با سال گذشته تفاوت چندانی ندارد؛ درحالی‌که باید توجه کرد که امسال عید متفاوتی داریم.

طرح غربالگری کووید-۱۹ از در مبادی خروجی ۱۳ استان کشور از صبح دیروز توسط جمعیت هلال‌احمر آغاز شد و این نشان از آغاز سفرهای نوروزی برخی هم‌وطنان دارد

در همین راستا بحث خرید آجیل و شیرینی در این روزها نسبتا داغ است و مردم ساعت‌ها در صف قنادی‌ها می‌ایستند. باید توجه کرد که مردمی که در موارد غیرضروری بیرون رفته و در صف‌های خرید آجیل و ... قرار می‌گیرند، خودشان را در مهلکه خطر و مرگ قرار می‌دهند. این شهامت نیست؛ بلکه به استقبال مرگ رفتن است. ما در جامعه با هر اشتباه می‌توانیم قربانی ویروس کرونا باشیم و تضمینی نیست که قربانی بعدی نباشیم؛ بنابراین بحث حیات و جان است و شوخی ندارد. شاید توجه و پیگیری روزانه افراد مبتلا و فوتی بتواند تأثیری بر تغییر شرایط و سبک زندگی این روزهای برخی شهروندان داشته باشد.

در آخر اینکه روزهای سخت می‌گذرند اگر دست‌به‌دست هم دهیم و برای نابودی کرونا با هم متحد شویم. لازمه پیروزی بر کرونا در خانه ماندن و تحمل چند روز خارج نشدن از شهر است. با توجه به نکات بهداشتی و گوش دادن به توصیه مسئولانی که این روزها از جانشان مایه می‌گذارند، امسال هم در کنار خانواده و عزیزان نوروزی سالم خواهیم داشت.