باطل شدن نسخه‌ها با صدور دفترچه جدید

مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به احتمال سوءاستفاده از نسخ خام دفترچه‌های تعویضی، مفقودی یا سرقتی و بروز خسارت به منابع سازمان تأمین اجتماعی و بیمه‌شدگان، تدابیری اتخاذ شده که در هنگام تعویض دفترچه، نسخ دفترچه قبلی از درجه اعتبار ساقط خواهد شد. بهروز کریمی اعلام کرد: اجرای این مکانیسم ممکن است در مواردی نسخه‌های دارو، آزمایش و... که هنوز توسط مراکز مربوطه مورد استفاده قرار نگرفته‌اند نیز ابطال و مشکلاتی برای مخاطبان ایجاد شود، از این رو به منظور به حداقل رساندن تبعات مکانیسم یادشده برای مخاطبان، کاربران سیستم خدمات متمرکز دفترچه درمانی در شعب و کارگزاری‌ها قبل از تعویض دفترچه در صورت مشاهده نسخ استفاده نشده موضوع را به بیمه شده اطلاع می‌دهند.

    

۲۲ هزار کلاس درس تهران نیازمند بازسازی

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: آخرین رتبه فضای آموزشی مربوط به سیستان و بلوچستان است و قبل از آن تهران قرار دارد. وضعیت مدارس تهران خوب نیست و هشت هزار کلاس درس تخریب و هفت هزار کلاس به مقاوم‌سازی نیاز دارند. عبدالرضا فولادوند ادامه داد: میانگین تراکم دانش‌آموزی در تهران ۳۳ نفر است در حالی که میانگین جمعیت دانش‌آموزی کشوری ۲۴ نفر در هر کلاس درس است. او با بیان اینکه در مجموع نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی ۲۲ هزار کلاس درس در تهران هستیم افزود: بزرگ‌ترین امید ما خیران مدرسه‌ساز هستند که ۵۰ درصد بار آموزش و پرورش را با تعهد صددرصدی یا تعهد مشارکتی بر دوش می‌کشند.

    

 سهم ۲.۵ درصدی کودکان در ابتلا به سرطان‌ها

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه آمار ابتلای کودکان به سرطان ۲٫۵ درصد است، گفت: خوشبختانه درمان‌پذیری سرطان‌های کودکان تقریباً ۸۰ درصد است. محمد اسماعیل اکبری، با بیان اینکه سهم سرطان‌های کودکان در کشورهای مختلف بین یک تا سه درصد سرطان‌ها است، به ایسنا گفت: از شایع‌ترین سرطان‌هایی که کودکان به آن مبتلا می‌شوند سرطان‌های خونی و لنفوم‌ها است که با نام لوکمیا شناخته می‌شود. لوکمیا دارای‌ شکل‌های مختلفی است که تقریباً ۸۰ درصد درمان‌پذیر است.

    

تجمع بیماران SMA مقابل وزارت بهداشت

روز گذشته جمعی از والدین کودکان مبتلا به بیماری SMA در اعتراض به وضعیت نامناسب درمان و تأمین داروهای کودکان خود مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. در این تجمع والدین این کودکان خواستار رفع مشکل بیماران خود شدند. بیماری SMA یک بیماری ژنتیکی بوده و به صورت عصبی-نخاعی پیشرونده است که با گذشت زمان شدت بیماری نیز افزایش می‌یابد. این بیماری به‌ دلیل نقص و جهش در ژن SMN۱ ایجاد می‌شود که مسئول ساخت پروتئینی به نام SMN است که در تمامی سلول‌های جانداران وجود دارد و جهت زنده ماندن نورون‌های حرکتی ضروری است.