جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران

بین مدیریت بحران و آتش‌نشانی تهران در افزایش تاب‌آوری محلات در مقابل بحران، همواره تعامل وجود دارد، ولی باید توجه داشت بحث تاب‌آوری مقوله‌ای بسیار مفصل و گسترده است.

با این تفسیر این که توقع داشته باشیم یک سازمان مانند آتش‌نشانی یا شهرداری تهران یا سازمان مدیریت بحران تمام وظایف مربوط به تاب‌آوری در مقابل بحران‌ها را برعهده داشته باشند، مسئله‌ای کاملا اشتباه است.

بحران با حادثه معمولی فرق می‌کند. اگر خدای نکرده سیل یا زلزله‌ای بیاید، ابعاد حادثه به مراتب بزرگتر از حوادث شهری است. در فروردین ماه امسال در چند استان کشور شاهد سیلاب بودیم و ابعاد آن به خوبی برای مردم مشخص است. مشاهده کردیم که همه کشور برای کمک به چند استان بسیج شدند ولی باز هم بعضی جاها کمبودهایی وجود داشت. این برمی‌گردد به اینکه باید خود مردم برای تاب‌آوری در مقابل بحران، اقدام و مشارکت کنند. مثلا مردم باید در بازسازی بافت فرسوده مشارکت داشته باشند. متاسفانه شاهد آن هستیم در مناطق بافت فرسوده، خانه‌های ۳۰-۴۰متری که باید تجمیع و نوسازی شوند، همه حاضر به این کار هستند ولی مالک یک پلاک خانه کوچک، حاضر نیست در این باره با دیگران مشارکت کند و کل کار، بر زمین می‌ماند. قانون هم در این مورد شفافیتی ندارد که درست است چهاردیواری اختیاری است، ولی شما با این کار دارید پروژه بازسازی و تاب‌آوری محلات را به تعویق می‌اندازید.

لذا همه باید در موضوع تاب‌آوری محلات در مقابل بحران‌های شهری، مشارکت کنند. کسانی که نهادهای بازرسی را در اختیار دارند یا سازمان‌های امدادی مانند آتش‌نشانی در حد وسع و توان خود در این زمینه فعالند.

در حوزه مدیریت شهری تقریبا می‌توان گفت یکپارچگی در مقابل بحران دیده می‌شود. ما یک خانواده هستیم و جلسات و تعاملات فراوانی با همدیگر داریم. اما فقط این که بگوییم شهرداری سازمان‌های خود را بسیج کرده، در مقابل بحران پاسخگو نخواهد بود. بسیاری از سازمان‌ها هستند که در مقابل تاب‌آوری محلات در برابر بحران، مسئولیت دارند. آنها در زمان آرامش و غیربحران هم باید با شهرداری جلساتی داشته باشند تا تقسیم وظایف انجام شود. هر چند جلسات همچنان وجود دارد ولی خروجی‌اش خیلی زیاد نیست، نمی‌گوییم خروجی صفر است ولی توقعاتی که داریم تا خروجی جلسات منجر به دستورالعمل‌ها و راهکارهایی برای افزایش تاب‌آوری محلات در مقابل بحران باشد، فعلا اتفاق ملموسی نیفتاده است.