عقب‌ماندگی، سهم مدارس و دانش‌آموزان عشایر

سال تحصیلی جدید دیگری در راه است و همچنان دانش‌آموزان عشایر کشور از مسیر توسعه عدالت عقب هستند. هنوز هزار مدرسه عشایری فاقد سرویس بهداشتی و بازماندگان از تحصیل در این گروه زیاد است. 

محمد رضا سیفی، مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر ۱۸۲ هزار و ۷۵۸ دانش‌آموز عشایر داریم و از سال ۹۲ تا سال ۹۸، هفت درصد شاهد رشد این دانش‌آموزان بوده‌ایم. اتفاق دیگری که در این حوزه رخ داده است این است که تعداد دختران دانش‌آموز عشایر به ۸۶ هزار و ۳۹ نفر رسیده که رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال ۹۲ داشته است هر چند همچنان امار پسرانمان بیشتر است. مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر گفت: ۳۰۲۷ بازمانده از تحصیل داریم که ۱۶۵۴ نفر از آنها را در این سال‌ها توانستیم جذب کنیم. برخی از آنها را به خاطر شرایط اقلیمی نتوانستیم پیدا کنیم. سیفی در ادامه به کمبودهای دیگر این حوزه اشاره کرد و گفت: برای هر ۹۱۳ دانش‌آموز عشایر ما یک مربی پرورشی داریم و برای هر ۵۱۰ دانش آموز عشایر یک مربی تربیت بدنی و برای هر ۵۳۷۵ دانش‌آموز عشایر یک مراقب بهداشت داریم که این آمار بسیار نگران‌کننده است. از سال ۹۲ تا امروز ۲۳۰ میلیارد ریال خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدارس و سرویس بهداشتی هزینه کرده‌اند اما در حال حاضر هزار مدرسه عشایری فاقد سرویس بهداشتی است و ۸۰۰ چادر نیز در این حوزه کمبود داریم. در اساسنامه آمده که سرانه مدارس عشایری باید سه برابر مدارس عادی باشد.

    

ماجرای خرید و فروش اینترنتی آمبولانس‌های اورژانس

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره خرید و فروش آمبولانس و آگهی‌هایی که در این باره در سایت‌های فروش مختلف دیده می‌شود، گفت: موارد خرید و فروش آمبولانس مربوط به آمبولانس‌های خصوصی است. باید توجه کرد که آمبولانس خصوصی جزو اموال کسی است که مالک این آمبولانس است. پیرحسین کولیوند به ایسنا گفت: بنابراین از آنجایی که آمبولانس جزو اموالش محسوب می‌شود، اجازه خرید و یا فروش آن را دارد. کولیوند با بیان اینکه کسی که از آمبولانس استفاده می‌کند، ‌باید بتواند مجوزهای مربوطه را از سازمان اورژانس کشور اخذ کند، ‌تاکید کرد: کار کردن با آمبولانس تابع دستورالعمل و ضوابطی است که از سوی سازمان اورژانس کشور ابلاغ شده است و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هم بر این موضوع نظارت می‌کنند.