سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود 15 میلیون نفر در کشور فاقد هرگونه کارت ملی باشند که شامل کارت‌اولی‌ها و افراد دیگر هستند و تاخیر در صدور کارت شامل این آمار نمی‌شود. سیف الله ابوترابی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: افرادی که فاقد هرگونه کارت ملی هستند و تاکنون هیچ نمونه کارت ملی (نمونه قدیم و کارت هوشمند ملی) را دریافت نکرده‌اند، در اولویت دریافت کارت هوشمند ملی هستند.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان دریافت کارت هوشمند ملی می‌توانند برای دریافت این کارت به ادارات پست، ثبت احوال و دفاتر پیشخوان در سراسر کشور مراجعه کنند.  سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه تغییری به دلیل افزایش نرخ ارز در هزینه کارت هوشمند ملی نداریم و مراجعه‌کنندگان برای دریافت این کارت باید همان مبلغ گذشته را که از سوی سازمان ثبت احوال اعلام شده بود، پرداخت کنند.

وی گفت: مراجعه‌کنندگان برای دریافت کارت هوشمند ملی باید حداکثر 31 هزار تومان پرداخت کنند؛ از این رقم 11 هزار تومان بابت هزینه صدور کارت و تحویل آن است و 20 هزار تومان هم به خزانه دولت واریز می‌شود. دریافت هزینه بیشتر خلاف است و مردم می‌توانند موارد خلاف را به ادارات ثبت احوال اعلام کنند.