ظریف در پاسخ به مجری شبکه خبری الجزیره که از وی پرسید برنامه ایران درباره سلسله عملیاتی که علیه آن طرح‌ریزی می‌شود چیست، گفت: برنامه ما این است که با سرافرازی به زندگی در صلح ادامه دهیم و برای پیشرفت، صلح و گفتمان در این منطقه فعالیت کنیم. من پیشنهاد طرح یک گفتمان منطقه‌ای را داده‌ام. کشورهای منطقه باید باهم متحد شوند و تنها به خودشان تکیه کنند. ما نمی‌توانیم به خارجی‌ها اتکا کنیم. لازم است که به خودمان تکیه کنیم. ایران آماده است تا با تک تک کشورهای خلیج فارس معاهده‌هایی مبنی بر عدم تجاوز را امضا کند. او تصریح کرد: برخی کشورها برای کشاندن آمریکا و رییس جمهوری این کشور به یک درگیری فاجعه بار دسیسه کرده‌اند اما متاسفانه این کشورها متحمل پیامدهای اقدام خود خواهند شد.  به نوشته تارنمای شبکه الجزیره، ظریف با اشاره به «محمد بن سلمان» سعودی و «محمد بن زاید» اماراتی گفت: متاسفانه دو تن در منطقه ما هستند که با منافع اسراییل همسو شده‌اند. وزیر خارجه کشورمان تحریم‌های آمریکا را «تروریسم اقتصادی» خواند و افزود: آنها می‌خواهند تا بر مردم ایران فشار وارد کنند تا خط مشی خود را تغییر دهند. این همان روشی است که ایالات متحده در چهل سال گذشته و به خصوص از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر سر کار آمد و تعهد باراک اوباما، دیگر رئیس جمهور آمریکا را نقض کرد، در پیش گرفته است.

تحریم‌ها تاثیر سیاسی  نخواهند داشت

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به الجزیره گفت: تحریم‌ها «تاثیر سیاسی» نخواهند داشت و ایران با شرکای خود راه‌های گوناگونی برای محافظت از خود ابداع کرده است.

وی توضیح داد: استفاده نکردن از دلار در تراکنش‌ها یکی از راه‌هایی است که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و در دراز مدت به زیان آمریکا تمام خواهد شد. دومین ابزار که با همسایگان و چینی‌ها راه‌اندازی کرده و با اروپایی‌ها در حال تشکیل آن هستیم، وارد نشدن در تراکنش‌های فرامرزی‌ای است که ممکن است آمریکا در آنها مداخله کرده و طرفین را به صورت غیرقانونی مجازات کند.

ادعای کشتن 600 سرباز آمریکایی توسط ایران دروغ است

ظریف در گفت‌وگو با این شبکه درباره ادعای آمریکا مبنی بر اینکه سپاه پاسداران ایران مسئول کشته شدن ۶۰۰ نفر از نظامیان آمریکایی در منطقه است گفت: این یک دروغ بی‌پایه است. آن‌ها در زمانی که می‌خواستند به عراق حمله کنند هم همین ادعاها را داشتند. همان گروهی که آمریکا و منطقه را در جنگی پر هزینه و وحشتناک گرفتار کردند که تنها موجب ایجاد تروریسم شده است، همان کسانی هستند که این ادعاها را مطرح می‌کنند. این‌ها مشتی دروغ هستند که بر پایه واقعیت نیستند. 

دفعه بعد یک استاد دانشگاه خواهم بود

در این گفت و گو وقتی خبرنگار الجزیره از ظریف پرسید که آیا بار دیگر وقتی شما را ملاقات می‌کنیم، در کسوت یک دیپلمات خواهیم دید یا کاندیدای ریاست جمهوری؟ گفت: شما من را به عنوان یک پروفسور (استاد دانشگاه) خواهید دید.