رئیس مرکز اطلاعات مالی به عمق تصویرسازی‌های نادرست در خصوص عادی‌سازی پرونده کشور با FATF اشاره کرد و افزود: تمام توصیه‌های ۴۰ گانه FATF را در قوانین و مقررات داخلی ساری و جاری نموده‌ایم و نواقص مرتبط را نیز در قالب برنامه اقدام پذیرفته و بر رفع آنها متعهد شده‌ایم و عملاً مفاد کنوانسیون CFT را در قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم پذیرفته‌ایم لیکن به دلیل ورود افراد غیرمتخصص به موضوع و بزرگ‌نمایی افراطی و بعضاً سیاسی تهدیدات قابل مدیریت در مقابل فرصت‌های متعدد تعامل با این نهاد بین‌المللی، بیش از ۱۰ سال فرصت زمانی عادی‌سازی روابطمان با FATF را از دست داده‌ایم.

هادی خانی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد به مناسبت هفته دولت، با بیان اینکه طی این سال‌ها، سایر کشورها منتظر تصمیم ما نمانده‌اند و با سرعت و طی رقابت با یکدیگر جهت کسب رتبه بهتر شفافیت مالی، در حال اجرای کامل توصیه‌های FATF در زیرساخت‌های حقوقی و عملیاتی خود بوده و هستند، تصریح کرد: امروز صرفاً نام ایران و تابعیت ایرانی در کنار کره شمالی به‌عنوان کشور پرخطر و بدنام پولشویی و تأمین مالی تروریسم در تمام سامانه‌های پولی و مالی دنیا نقش بسته است به‌نحوی‌که به‌محض مواجهه نهادهای مالی به اسم ایران و ایرانی، زنگ‌های خطر به صدا درمی‌آید و اجرای اقدامات تقابلی و محدویت‌ساز FATF و سؤال و جواب‌ها از اتباع ایرانی برای اثبات سالم بودن منشأ پولشان و اثبات عدم استفاده از پولشان در اقدامات پولشویی و تأمین مالی تروریسم آغاز می‌شود.

وی افزود: این روند و انتشار گزارش‌های متعدد از نحوه برخورد با ایرانیان در نهادهای بین‌المللی و سایت‌های رسمی، به یک رویه حتی در بین کشورهای دوستمان برای اعتبارسازی و کسب امتیاز و اثبات شفافیت نظام پولی و مالی آنها و به تبع آن به کارآمدترین ابزار کشورهای متخاصم برای اعمال محدودیت‌های پولی و مالی علیه ایران تبدیل شده است.

معاون وزیر اقتصاد، مدیریت فرصت و تهدیدهای FATF را به مسابقه‌ای تشبیه کرد که اگر به دلیل ترس از باخت از شرکت در آن انصراف دهیم عملاً بازنده اعلام می‌شویم و افزود: قدرت رو به گسترش این نهاد را می‌توان فراتر از سازمان ملل متحد تعبیر کرد چون اگر تحریم‌های آمریکا یک‌جانبه بوده و مورد تأیید سازمان ملل متحد نیستند، توصیه‌ها و اقدامات تقابلی FATF مورد تأیید سازمان ملل متحد است و حمایت بیش از ۳۰ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را  به همراه دارد.

وی تبدیل توصیه‌ها و اقدامات تقابلی FATF در تمام کشورها به قانون را عاملی مهم‌تر توصیف کرد و افزود: اگر برخی مؤسسات پولی و مالی و کشورها حاضر به همراهی با آمریکا برای اعمال تحریم‌هایش علیه ایران نیستند همه آنها به دلیل حضور ایران در لیست سیاه FATF و با هدف حفظ اعتبار و شهرت ریسک از تعاملات معمول پولی و مالی با ایران امتناع می‌کنند و عملاً حضور ما در لیست سیاه، هزینه‌های آمریکا برای الزام کشورها به اجرای تحریم‌ها را به‌شدت کاهش داده است.