رییس مجلس شورای اسلامی، مذاکره با آمریکا را سهل‌اندیشی و اشتباه راهبردی دانست و گفت: هم اکنون وقت مذاکره با آمریکا نیست. مقامات آمریکایی باید بفهمند که با حریف سختی طرف هستند، آنها تا زمانی که سرشان به سنگ نخورد ول کن نیستند.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز گذشته در همایش سیاست‌های پولی و چالش های بانکداری و تولید که در مرکز همایش های رایزن برگزار شد، افزود: ما بعد از مناقشه طولانی 10، 12ساله مذاکره کرده و به تفاهم رسیدیم که همه هم قبول کردند اما موجودی عجیب و غریب سرکار آمد که زیر آن زد و از تفاهم خارج شد.

وی گفت: ترامپ موجود عجیب و غریبی است و زمانی که سرکار آمد زیر توافق هسته ای زد و از آن خارج شد البته صرفا هم این توافق نبود و وی هر روز از یک توافق خارج می‌شود.

لاریجانی افزود: چیزی در مغز آمریکایی‌هاست که به نظر می‌رسد ضایعه‌ای در صحنه بین‌المللی در حال رخ دادن است. به هر حال این شرایط شده است، ترامپ در برخی شرکت‌ها نفوذ دارد و اعمال فشار می‌کند تا آنها با ایران کار نکنند.

وی تصریح کرد: ما با این پدیده مواجه هستیم بنابراین چگونه می توان این مساله را حل کرد. برخی سهل اندیشی می کنند و می گویند هم اکنون با آنها مذاکره کنیم، مذاکره با آمریکا اصلا معنا ندارد، ترامپ 12 موضوع بیان کرده تا ما آن را بپذیریم، یکی این است که غنی‌سازی و مساله هسته‌ای را رها کنیم، البته در زمینه‌های دیگر هم بعضی اقدامات بی‌ربطی را مطرح کرده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همان مقدار که اقتصاد نیاز به تخصص دارد، دیپلماسی و سیاست هم تخصص لازم دارد، گفت: هر چیزی زمان دارد بنابراین هم اکنون وقت مذاکره با آمریکا نیست، این یک اشتباه راهبردی است که در زمان فعلی کسی فکر کند با این موجود خطرناک که یک تدابیری در منطقه اندیشیده‌اند، می‌شود این مساله را حل کرد.

وی افزود: ترامپ باید بفهمد که با یک حریف سخت طرف است، باید متوجه شود و او هم این یک دوره ای دارد، بنابراین تا سرش به سنگ نخورد، ول کن نیست و ما در این تردید نداریم.

لاریجانی گفت: بنده فرد بی سابقه‌ای در مسائل سیاسی و امنیتی نیستم و می‌دانم مجموعه گفتمانی که آنها دنبال می‌کنند، گفتمان تسلیم و تحقیر است که موید این مسئله وضعیت عربستان سعودی است که تسلیم شد و پول هم داد اما ببینید چگونه با آنان صحبت می‌شود، یکبار می‌گویند اگر یک روز دست از پشتیبانی عربستان برداشته شود زمین می‌خورند و روز دیگر می‌گویند این کشور فقط پول دارد.

وی تاکید کرد: ملت ایران متمدن است و سابقه تاریخی طولانی دارد و این عقبه تاریخی باعث می‌شود تسلیم نشویم و شروط آن‌ها را نپذیریم.