رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن برشمردن تخلفات وزارتخانه‌های نیرو و راه و شهرسازی در بروز سیل اخیر، از شکایت مجلس نسبت به وزارتخانه‌های متخلف در این زمینه به قوه قضائیه خبر داد و گفت: در این زمینه از وزارت راه و نیرو نمی‌گذریم.

رضایی کوچی در گفتگویی تفضیلی به مهر گفت: برخی وزارتخانه‌های دولت تخلفات زیادی در ماجرای سیل داشتند و با وجود آنکه وزارت نیرو اختیارات زیادی در «قلع و قمع» ساخت و سازهای غیرمجاز داشته با متجاوزان حریم رودخانه‌ها برخورد جدی نکرده است.

وی برخلاف ادعای وزارت نیرو در خصوص غیر قابل پیش‌بینی بودن سیل تصریح کرد: این وزارتخانه دارای سامانه پیش‌بینی سیلاب است و یک هفته قبل از بروز سیل و با استفاده از داده‌های هواشناسی قادر به پیش‌بینی سیل بوده است.

وی با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های متخلف در سیل اخیر نیز اتمام حجت کرد و گفت: از این تخلفات و کوتاهی‌ها نمی‌گذریم و پرونده همه متخلفان را به دستگاه قضائی ارائه می‌کنیم.

کوچی در بخش دیگری از گفتگویش بیان کرد: وزارت نیرو اعلام کرده است که در مورد تصرف حریم رودخانه‌ها، با دستگاه قضائی مکاتبه کرده‌ام اما دستگاه قضائی توجه نکرده است، بنابراین از وزارت نیرو خواسته‌ایم نامه‌هایی را که به دستگاه قضائی ارسال شده، اما مورد توجه قرار نگرفته است را به مجلس ارائه دهد؛ وزارت نیرو تا الان مستنداتی در این خصوص به مجلس ارائه نداده است.

وی درباره وزارت راه و شهرسازی نیز تصریح کرد: شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بنیاد مسکن در خصوص ایمن سازی در حاشیه رودها باید پاسخگو باشند در بسیاری از شهرها، رودخانه‌ها تغییر کاربری پیدا کرده‌اند. در شیراز مسیر دروازه قرآن، رودخانه بوده که تبدیل به خیابان شده است. باید مشخص شود شورای عالی شهرسازی چه مقدار در این تغییر کاربری‌ها نقش داشته است. تخریب و تصرف حریم رودخانه‌ها و عدم لایروبی رودخانه‌ها موجب شد تا سیلاب‌ها از مسیر رودخانه‌ها حرکت نکند و وارد شهرها و روستاها شود و خسارت سنگینی را به کشور وارد کند.

رئیس کمیسیون عمران همچنین درباره ادعای وزارت نیرو درباره کافی نبودن پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، سازمان هواشناسی در حد مقدورات علمی، پیش بینی‌های لازم را کرد و داده‌های هواشناسی را انتشار عمومی داده است. وزارت نیرو بعداً بر این مهم صحه گذاشت. وزارت نیرو دارای سامانه پیش‌بینی سیلاب است و یک هفته قبل از بروز سیل و با استفاده از داده‌های هواشناسی قادر به پیش بینی سیل بوده است.