رئیس‌جمهوری گفت: درست است که آمریکا با تمام توان و صهیونیست‌ها و دیگر کشورهای مرتجع منطقه بر مردم ایران فشار وارد می‌کنند، اما در عین حال ما رابطه خود را با همسایگان روز به روز توسعه خواهیم داد. در سفر اخیر من به عراق شاهد آن بودیم که روابط دو ملت ایران و عراق، رابطه‌ای نمونه و مثال زدنی در منطقه و جهان است.

حسن روحانی که صبح دیروز (یکشنبه) به استان بوشهر سفر کرد، در جمع مردم کنگان ادامه داد: سالانه حدود هفت میلیون جمعیت بین ایران و عراق رفت و آمد می‌کنند. ما در سفر به عراق، با دولت این کشور تصمیم گرفتیم ویزاها از دو طرف رایگان شود تا مردم به راحتی بتوانند به زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین و غیر اربعین بروند. ما درمورد طرح‌های مهم اقتصادی با دولت عراق به توافق رسیدیم.

وی با بیان اینکه ما در سفر به عراق، نمونه‌ای از روابط مستحکم میان دو کشور را شاهد بودیم، اظهار کرد: من در این سفر سه روزه با تمام مقامات عالی‌رتبه سیاسی و تمام شخصیت‌های بلندپایه حزبی و سران عشایر در بغداد و کربلا ملاقات کردم. این مسئله به معنای این است که رابطه ما با عراق، صرفاً رابطه دو دولت نیست، بلکه رابطه تمام اقشار، اندیشمندان و عشایر و تمام مردم است. در این سفر با علما و مراجع تقلید بخصوص آیت‌الله سیستانی، که جزو افتخارات شیعه است، دیدار و گفت‌وگو کردیم.

«رابطه ما با عراق یک نمونه برای سایر کشورها است. ما می‌خواهیم همین رابطه صمیمانه را با تمام همسایگانمان داشته باشیم. اگر با برخی همسایگان مشکل داریم، مشکل از طرف آنها آغاز شده است چرا که ما خواهان روابطی خوب و صمیمانه هستیم.»

 مشکل با برخی همسایگان، از طرف آنها آغاز شده

روحانی ادامه داد: اراده همه علما، مراجع و بزرگان، روابط صمیمانه‌تر بین دو ملت ایران و عراق و همچنین دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراکز علمی است. رابطه ما با عراق یک نمونه برای سایر کشورها است. ما می‌خواهیم همین رابطه صمیمانه را با تمام همسایگانمان داشته باشیم. اگر با برخی همسایگان مشکل داریم، مشکل از طرف آنها آغاز شده است چرا که ما خواهان روابطی خوب و صمیمانه هستیم؛ همانطور که امروز با عراق، قطر، عمان، ترکیه، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان، افغانستان و بسیاری از دیگر کشورها، روابطی گرم و صمیمانه داریم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما در این منطقه همه مسلمان هستیم و هدف ما باید توسعه این منطقه باشد.

توان ما برای افزایش حقوق‌ها همین قدر بود

رئیس‌جمهوری با اشاره به تلاش دولت برای حل مشکلات، گفت: مردمی که سختی‌های بیشتری را تحمل می‌کنند، مردمی که دارای درآمد ثابت هستند و امروز سخت‌ترین مشکلات را خواهند داشت. آنها که درآمدشان متغیر است به طور طبیعی خود را با شرایط وفق می‌دهند؛ به همین دلیل ما در بودجه سال آینده که تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم، برای آنهایی که درآمد ثابت دارند و برای همه کارمندان چه آنهایی که مشغول کار هستند و چه بازنشستگان که مجموع آنها به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد و همچنین همه کارگران که جمعیت آنها حدود ۱۴ میلیون نفر است، تلاش کردیم بتوانیم حقوق و مستمری را برای کارمندان حدود ۲۰ درصد و برای کارگران بیش از ۲۰ درصد برای سال آینده افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته ۲۰ درصد افزایش حقوق کارمندان را با فرمولی خاص، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که تبدیل آن به قانون انجام گرفت و ما طبق آن قانون برای کارگران هم در همین هفته در شورای عالی کار، میزان حقوق آنها را تصویب می‌کنیم که در مجموع بیش از ۲۰ درصد خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال تورم در کشور بیش از ۲۰ درصد بوده است، گفت: اما توان ما برای افزایش حقوق و دستمزد بیش از این نبوده است. امیدواریم سال آینده با کمک یکدیگر بتوانیم شرایط مطمئن‌تری را برای مردم به وجود بیاوریم که خیال آنها از لحاظ قیمت کالا و ارز مطمئن شود و هم تلاش ما در این زمینه به کار گرفته شده است. البته امسال مردم در مقاطعی مشکلاتی داشتند و هنوز ادامه دارد.

روحانی اظهار داشت: بنده همانطور که در هیأت دولت گفتم، همه توان دولت و مسئولان در سراسر کشور باید به گونه‌ای باشد که انشاالله شب عید مردم بتوانند تا حدی استراحت کنند؛ از خدا می‌خواهیم که برای سال آینده شرایط بهتر شود.

رئیس جمهوری با اشاره به افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در سال آینده گفت: البته امسال تورم در کشور بیش از ۲۰ درصد بوده است، اما توان ما برای افزایش حقوق و دستمزد بیش از این نبوده است. امیدواریم سال آینده بتوانیم شرایط مطمئن‌تری  برای مردم به وجود بیاوریم 

وضعیت اشتغال در سال ۹۷ نامناسب بود

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه ما نسبت به آنهایی است که حقوق ثابت دریافت می‌کنند، گفت: حمایت امروز ما باید از اقشاری باشد که در فشار هستند. من همانطور که اعلام کردم، در طول سه سال گذشته مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که حدود ۱۱ میلیون می‌شود، به بیش از ۴ برابر افزایش یافته است اما در عین حال باز هم می‌دانیم که در سختی هستند و در سال آینده در حد توان نیز آن را افزایش خواهیم داد.

وی درباره اشتغال نیز اضافه کرد: وضعیت اشتغال ما در سال ۹۷ نامناسب بوده است و افرادی در جمع بیکاران قرار گرفته‌اند از این رو، متأسفانه باز هم بیش از ۳ میلیون بیکار در کشور داریم که البته تلاش خود را جهت ایجاد شغل برای آنها ادامه می‌دهیم.

می‌خواستند پروژه‌های دولت را زمین بزنند

روحانی گفت: من به مردم استان بوشهر و تمام مردم کشور اعلام می‌کنم دشمنان در سال ۹۷ تلاش‌های زیادی  کردند تا ما توسعه‌ای در کشور نداشته باشیم، برخی می‌خواستند کاری کنند تا دولت تمام پروژه‌ها را روی زمین بگذارد. عده‌ای می‌خواستند تمام پروژه‌هایی که می‌بایست امسال تعیین تکلیف شود، آنها را کنار بگذاریم. برخی در تلاش بودند تا ما حداکثر بتوانیم مواد و کالاهای مورد نیاز مردم را در اختیار آنان قرار دهیم.

رئیس‌جمهور افزود: ما به حول و قوه الهی در سال جاری تمام پروژه‌های بزرگمان را به افتتاح رساندیم. ما توانستیم بزرگترین پالایشگاه میعانات کشور را به افتتاح نهایی در سال ۹۷ برسانیم. در آخرین سفر من به هرمزگان دو پالایشگاه افتتاح شد که یکی از آنها با ظرفیت ۱۴ میلیون لیتر در روز و پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ۳۶ میلیون لیتر در روز که مجموع اینها حدود ۵۰ میلیون لیتر می‌شود، افتتاح شد.

وی ادامه داد: تمام تولید بنزین کشور امروز چیزی حدود ۹۰ هزار لیتر است که ۵۰ هزار لیتر آن را در هرمزگان تأمین می‌کنیم. 

روحانی همچنین تاکید کرد: ما در همین یکی دو هفته پیش توانستیم راه آهن مهمی را از قزوین به رشت افتتاح کنیم و کلنگ رشت به آستارا را بزنیم که این راه آهن می‌تواند خلیج فارس و دریای عمان را به کشورهای شمالی و آسیای مرکزی و همچنین اروپا متصل کند.

احداث ۴ سد در استان بوشهر 

وی با اشاره به مسائل مربوط به استان بوشهر و وعده‌هایی که دولت در خصوص پیشرفت و آبادانی این استان داده است، اظهار کرد: ما خدا را شاکریم که به آنچه در سفر قبلی وعده دادیم، از لحاظ اعتباری عمل کردیم. من قول داده بودم  ۶۲۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های مورد نظر پرداخت شود که تا امروز ۶۲۴ میلیارد تومان پرداخت شده است یعنی رقمی که تعهد کرده بودیم را بیشتر پرداختیم. هنوز برخی پروژه‌ها تکمیل نشده است و اگر بخواهد تکمیل شود، ۲۹ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد و ما امروز تعهد می‌کنیم که این مبلغ را هم پرداخت کنیم.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت آب در استان بوشهر، گفت: ما وعده ایجاد هشت سد را در این استان داده‌ایم و تلاشمان را برای احداث و تکمیل این سدها به کار می‌گیریم و امیدواریم چهار سد تا پایان دولت دوازدهم افتتاح شود تا مردم استان بوشهر در آسایش بیشتری از لحاظ آب قرار بگیرند و زندگی بهتری داشته باشند. ما آب‌شیرین‌کن‌ها را در این استان توسعه خواهیم داد و اسکله‌های مورد نیاز مردم را راه‌اندازی خواهیم کرد.