فرزند آیت الله طالقانی می‌گوید: بعد از قضیه گروگانگیری در سفارت آمریکا، آمریکاییها شروع به انتقام گیری کردند و در همین راستا، به صدام حسین گفتند، با حمایت همه جانبه آنها میتواند ظرف 4 روز تهران را بگیرد. اگر پدرم زنده بود، نه سفارتی گرفته می‌شد، نه آن دشمنی به وجود میآمد و نه جنگی شروع می‌شد. همه آن اتفاق‌ها ظرف یکماه بعد از فوت پدر رخ دادند.

مهدی طالقانی در گفت و گویی تفصیلی با «انتخاب» که در آن به بیان مواضع و خاطراتی از مرحوم طالقانی پرداخته است، درباره اینکه در زمان حیات آیت الله طالقانی، دوسه بار هم به ایشان تسخیر سفارت پیشنهاد شده بود، اظهار کرد: گروه‌هایی آمدند و از آمادگی گرفتن سفارت آمریکا گفتند که آقا به ما گفت، بیاندازیدشان بیرون که ما هم همین کار را کردیم. اما 20 روز بعد از فوت ایشان ریختند و سفارت را گرفتند که جناب آقای موسوی خویینیها هم در بینشان بود.

وی درباره نگاه آیت‌الله به اعدام‌های خلخالی، گفته است: بسیار منفی؛ یکبار در منزل احمدآقا به­شدت آقا با خلخالی دعوا کرد و گفت، قرآن این همه رحمن‌الرحیم دارد، اما فقط قاصم الجبارین را یاد گرفته‌ای که خلخالی ناراحت شد و بیرون رفت. البته امام هم ناراحت بود، اما عده‌ای از خلخالی حمایت می‌کردند.

فرزند آیت الله طالقانی درباره مبلغ هنگفت پولی که در زمان فوت در حساب آیت الله طالقانی بوده است نیز توضیح داده: بله بیش از یک میلیارد تومان پول بود که وجوهات و کمک های مردم بود. ما قبل از انقلاب یک کمیته امداد هم درست کرده بودیم که کمیته امدادی که بعدها درست شد، نشات گرفته از کمیته ما بود. به نیازمندان از وجوهاتی که جمع می‌شد، کمک می‌کردیم. همچنین یک کمیته امداد دارودرمان راه‌اندازی کردیم که ساختمانش روبری بیمارستان ایرانشهر بود که سرباز فراری‌ها اسلحه‌ها را آنجا به‌ ما تحویل می‌دادند. 

مهدی طالقانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا نماز جمعه در زمانی که آیت الله طالقانی امام جمعه تهران بود با با نماز جمعه‌های الان قابل قیاس است، می‌گوید: نه .‌نماز جمعه‌های الان خیلی افتضاح هستند. اولا اینکه، اگر قرار باشد ستاد برگزاری نماز جمعه بگوید که امام جمعه چه چیزی بگوید، به هیچ دردی نمی‌خورد. حالا این آقای علی‌اکبری آمده است، که امیدوارم، خطبه‌هایش‌ خوب باشد.