حمله ایران به اسرائیل ممکن است با پاسخ نظامی اسرائیلی‌ها همراه باشد. یک کارشناس مسائل قفقاز احتمال اقدام نظامی اسرائیل از طریق خاک آذربایجان را رد نکرده و می گوید: آذربایجان رسماً مستعمره اسراییل شده است، اما وقتی ایران مستقیم به اسرائیل موشک می‌زند، پاسخ به آذربایجان اصلاً برایش کار سختی نیست.

به گزارش رویداد۲۴، تیرگی روابط ایران و آذربایجان در کنار روابط رو به رشد و قوی باکو با تل آویو این سئوال را تقویت می‌کند که؛ آیا اسراییل از زیرساخت‌های نظامی-امنیتی خود در خاک آذربایجان برای یک اقدام نظامی علیه ایران استفاده خواهد کرد؟ 

احسان موحدیان در این باره گفت: من خیلی بعید می‌دانم که اسراییل اصلاً پاسخی دهد. واکنش‌های مقامات اسرائیلی و آمریکایی را که رصد می‌کنیم، می‌بینیم در تلاش برای کوچک‌نمایی ماجرا هستند تا مجبور به پاسخ نباشند. اسرائیل در حال حاضر دچار بحران‌های درونی است و اجماع تندی علیه نتانیاهو شکل گرفته است؛ از آن سو علی‌اف هم متوجه اهمیت ماجراست و اگر بیش از این به صهیونیست‌ها بها بدهد، هزینه دارد.

وی افزود: وقتی ایران مستقیم به اسراییل موشک می‌زند، پاسخ به آذربایجان اصلاً برایش کار سختی نیست. صهیونیست‌ها در این مرحله دنبال یک تنش مدیریت شده در قفقاز جنوبی هستند. آن‌ها اجازه نمی‌دهند تنش‌ها از یک حدی بیشتر شود؛ لذا من تصور نمی‌کنم در این شرایطی که الان هستیم، جمهوری آذربایجان به صهیونیست‌ها برای حمله زمین بدهد.

موحدیان در پاسخ به اینکه اسراییل دیگر چه نقش‌های مخربی بر علیه ایران در آذربایجان دارد، بیان کرد: سرمایه‌گذاری که روی پان‌ترکسیم انجام داده‌اند، بخشی از شیطنت‌های غیرنظامی اسراییل در آذربایجان است. تلاش برای تشدید تفرقه‌گرایی و افزایش درگیری در آذربایجان ایران و کردستان، نیز با تحریک ترکیه و آذربایجان و پول و نقشه اسراییل است. آن‌ها سرمایه‌گذاری جدی کرده‌اند و در حوزه فرهنگ و هنر و آموزش وارد شده‌اند و تلاش جدی دارند که دانش‌آموز و دانشجو ایرانی را به باکو ببرند. در نهایت هم آذربایجان قرار است جنوب ارمنستان را تسخیر کند تا ایران را دچار خفگی ژئوپلیتیک کند و در آن منطقه توطئه‌های ضد ایرانی از سوی اسراییل افزایش می‌یابد.