خشم و محکومیت جهانی از حمله مرگبار اسرائیل به خودروی حامل امدادگران و کشته شدن هفت نفر از کارکنان یک نهاد خیریه در حال افزایش است. رئیس ستاد ارتش اسرائیل از این «اشتباه» عذرخواهی کرده است اما در بریتانیا برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته سفیر اسرائیل در لندن احضار شد و درخواست‌ برای تعلیق فروش تسلیحات به اسرائیل شدت گرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، بنیاد خیریه آمریکایی به نام «آشپزخانه مرکزی جهانی» اعلام کرد که پس از کشته شدن هفت امدادگرش، توزیع مواد غذایی را در غزه متوقف کرده است.

سه امدادگر بریتانیایی در بین کشته‌شدگان حمله هوایی اسرائیل هستند و ملیت چهار نفر دیگر فلسطینی، استرالیایی، لهستانی، بریتانیایی و آمریکایی-کانادایی اعلام شده است.

در همین حال ژنرال هرتزل هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با عذرخواهی آن را ناشی از یک «خطای بزرگ» توصیف کرد که به دلیل «شناسایی اشتباه در شرایط پیچیده» رخ داده است. او گفت که این حمله به قصد آسیب رساندن به امدادگران نبوده است و بر اهمیت تداوم ارسال کمک به مردم غزه تاکید کرد.

گستردگی انتقاد از این حمله باعث شد، لرد پیتر ریکتس، مشاور امنیت ملی سابق بریتانیا به بی‌بی‌سی بگوید که کشورش باید فروش تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند.

به نظر او «زمان ارسال این پیام فرا رسیده است» و توقف فروش تسلیحات می‌تواند «پیام سیاسی قدرتمندی» را ارسال کند و حتی موجب شود که «ایالات متحده نیز از آن پیروی کند.»

لرد ریکتس گفت: «من فکر می‌کنم اکنون شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل به اندازه کافی برای تضمین امنیت غیرنظامیان به تعهدات خود عمل نکرده است.»

دارن جونز وزیر دارایی دولت در سایه بریتانیا نیز گفت که لندن و واشنگتن اکنون فکر می‌کنند که اسرائیل در جنگ خود با حماس «بیش از حد» پیش رفته است.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا در تماس با بنیامین نتانیاهو خواهان تحقیقات در این زمینه شد، دونالد توسک، نخست وزیر لهستان به نتانیاهو گفت که این حمله همبستگی کشورش را با اسرائیل در یک «آزمون بسیار سخت» قرار می‌دهد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت اسرائیل باید اطمینان از ایمنی امدادگران تغییراتی ایجاد کند.