سه روز پیش یاشار سلطانی، خبرنگار ضد فساد، در سایت رسمی خود نوشت: «4200 متر از زمین‌های مدرسه علمیه امام خمینی تهران به شرکت کاظم صدیقی و پسران منتقل شده است.» خبری نه چندان بدیع و غیرمنتظره در کشور؛ اما در نوع خود تکان‌‌دهنده که تاکنون اظهارنظر یا احیانا توجیهی از سوی آیت‌الله صدیقی و خبری از قوه قضائیه نسبت به آن شنیده نشده؛ اما جسته، گریخته واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

کاظم صدیقی اکنون امام جمعه موقت تهران، مؤسس و تولیت حوزه علمیه امام خمینی، نائب‌رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، رئیس سابق دادسرا و دادگاه عالی انتظامی قضات و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.

در گزارش این سایت آمده: «سال ۱۳۸۲ کاظم صدیقی که هنوز امام جمعه تهران نشده بود اما در دستگاه قضایی ایران سمت قابل‌توجهی داشت حوزه علمیه‌ای در تهران تاسیس کرد که با نام «مدرسه علمیه امام خمینی» شناخته می‌شود.

این حوزه علمیه در ناحیه خوش آب و هوای اُزگل در تهران مکان‌یابی شد و کم‌کم با خرید زمین‌های اطراف و توسعه زیربنایی اکنون یک ملک حدودا ۲۳۰۰۰ متری در شمال تهران است.

این ۲۳۰۰۰ متر زمین در قالب ۲۰ جلد سند طی دو دهه و در جریان بزرگ و بزرگتر شدن «مدرسه علمیه امام خمینی» در اختیار حوزه‌ی علمیه خطیب جمعه تهران قرار گرفت.

اما آنچه در این گزارش قرار است به آن بپردازیم سرنوشت ۴۲۰۰ متر باغی است که در گوشه‌ی شمال شرقی این زمین قرار دارد و یک ملک سه بَر به حساب می‌آید و حالا طی فرایندهایی که در ادامه‌ی این گزارش ذکر می‌کنیم به مالکیت شرکتی در می‌آید که اعضای هیات مدیره‌ آن کاظم صدیقی و فرزندانش هستند. زمینی که با در نظر گرفتن متوسط قیمت زمین در ناحیه اُزگل تهران ارزشی تقریبی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دارد.»

مدرسه علمیه امام خمینی تهران در خیابان گلستان شرقی در منطقه یک تهران قرار دارد. این مجموعه در ۲۳ هزار متر زمین شامل برج باغ، ۲۵ واحد آپارتمانی خانه‌های مسکونی برای اساتید ، مسجد، استخر، مجموعه‌ی ورزشی و ساختمان حوزه علمیه است.

پیروان اندیشه‌های قائم

«پیروان اندیشه‌های قائم» شرکتی است که در ۱۴۰۲/۸/۱۴ در ایران به ثبت رسیده است. نگاهی به ترکیب موسسان و اعضای هیات مدیره این شرکت ما را به اسامی جالبی می‌رساند:

محمدحسین رجبی صدیقی- فرزند

محمد مهدی رجبی صدیقی- فرزند

عادل محیسنی- مدیر مدرسه علمیه

کاظم رجبی صدیقی

جواد عزیزی- کارمند شهرداری

همانطور که می‌بینیم بجز کاظم صدیقی دو فرزند او «محمد حسین» و «محمد مهدی» هم در ترکیب این شرکت حضور دارند و برای اینکه این جمع خانوادگی جمع‌تر شود «رضوانه قوام» عروس کاظم صدیقی هم به عنوان بازرس معرفی شده است اما هیچ نامی از دختران آیت الله بعنوان سهامدار در این شرکت ثبت نشده است.

در این میان اسامی برخی نزدیکان کاظم صدیقی نظیر «فضل‌الله بیگوردی» سر تیم حفاظت صدیقی در مقام بازرس علی‌البدل هم دیده می‌شود.

در توضیحات ثبت این شرکت هیچ توضیحی داده نشده که این شرکت ارتباطی با مدرسه علمیه امام خمینی در اُزگل تهران دارد یا نه. اما به طرز عجیبی این شرکت یک ماه بعد از تاسیس صاحب ۴۲۰۰ متر از زمین‌های مدرسه‌ علمیه امام خمینی می‌شود.

هر چند در اساسنامه موسسه به “غیرتجاری” بودن آن اشاره شده است، اما در شرح خدمات شرکت بیشتر فعالیت‌ها تجاری ثبت شده است.

حضور نامی چون «جواد عزیزی» هم در ترکیب موسسان شرکت «پیروان اندیشه‌های قائم» جالب توجه است. او یکی از مدیران شهرداری تهران در زمان قالیباف که حالا در ترکیب شرکتی حضور دارد که به عنوان اولین اقدام بخشی از زمین‌های یک حوزه علمیه را به نام خودش ثبت کرده است. او دارای چندین پرونده قضایی در زمان مسئولیتش در شهرداری تهران بود.»

به هر روی بر اساس اسنادی که به دست سلطانی رسیده کاملا مشخص است که مالکیت بخشی از زمین‌های مورد بحث تا پیش از این با «مدرسه علمیه امام خمینی تهران» بوده و در بعد از آن مالکیت این زمین‌ها به شرکت «پیروان اندیشه‌های قائم» رسیده است.

یک فایل صوتی افشاگر

محسن خزعلی، فرزند  آیت‌الله خزعلی نیز با انتقاد از نقل‌قول‌های صدیقی از امام زمان؛ در یک فایل صوتی خطاب به او گفت: «آقای صدیقی، شما متهم به کارچاق‌کنی و نجات قاچاقچی بزرگ چای و حامی فریدون احمدی و محمد عزیزی نماینده و پسرخاله‌ات هستی که ۶۰۰۰ پراید را دولتی گرفتند و آزاد فروختند!»

باغ 1000 میلیارد تومانی«ازگل» و چند سؤال ساده از صدیقی

عصر ایران در ارتباط با افشاگری سلطانی نوشت: خبری که توسط یاشار سلطانی، خبرنگار ضد فساد کشورمان در سایت رسمی او درباره یک باغ 1000 میلیارد تومانی در شمال تهران منتشر شده، به سرعت در کانون توجهات عمومی قرار گرفته است و جا دارد، مسئولان قضایی موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و آیت الله کاظم صدیقی در این باره به افکار عمومی توضیح دهد.

نویسنده در ادامه چند سوال به شرح زیر از آیت الله صدیقی مطرح می‌کند و خواستار پاسخگویی او می‌شود:

1 - آیا این ملک 1000 میلیارد تومانی، همان گونه که در اسناد منتشره آمده، منتقل شده است؟ و اگر پاسخ مثبت است، تحت کدام یک از عقود اسلامی و قانونی؟ ممکن است بفرمایند که مثلاً این ملک توسط موسسه پیروان اندیشه های قائم به بهای روز خریداری شده است که در این صورت، حرجی نیست و مانند هر معامله دیگری معتبر است و به قول معروف خداوند به طرفین معامله برکت دهد!

افشاگری یاشار سلطانی، درمورد اینکه «4200 متر از زمین‌های مدرسه علمیه امام خمینی تهران به شرکت کاظم صدیقی و پسران منتقل شده.» خبری نه چندان بدیع و غیرمنتظره در کشور؛ اما در نوع خود تکان‌‌دهنده است که تاکنون اظهارنظر یا احیانا توجیهی از سوی آیت‌الله صدیقی و خبری از قوه قضائیه نسبت به آن شنیده نشده؛ اما جسته، گریخته واکنش‌هایی را به دنبال داشته است

امیدواریم جناب ایشان اسناد انتقال از قبیل مبایعه نامه، صلح نامه و نیز ثمن معامله را مستنداً اعلام کنند تا شائبه ها پایان یابد.

2 - اگر این ملک خریداری شده است، با توجه به قیمت بالای آن، بد نیست ایشان، پسران و شرکا درباره منشأ مالی پولی که پرداخت کرده اند، توضیحاتی ارائه کنند. خریدن ملک 1000 میلیارد تومانی آن هم توسط یک روحانی و چند پسر و رفیق شان، قطعاً بحث برانگیز می شود و اگر توضیحات قانع کننده ای بدهند و به این بحث ها پایان دهند، قطعا به نفع خودشان خواهد بود.

3 - اساساً چه لزومی داشته که مؤسسه ای تاسیس کنند و ملک مدرسه تحت تولیت خود را - که جزو اموال عمومی است - به آن مؤسسه که متعلق به خودشان و پسران و رفقایشان است، منتقل کنند؟! آن هم درست یک ماه بعد از تأسیس؟! 

اگر در این باره هم توضیح دهند، حتماً مفید خواهد بود.

اما اگر این انتقال، غیر قانونی بوده و مالی متناسب با ارزش ملک پرداخت نشده است، باید از قوه قضائیه انتظار داشت که این پرونده را بدون توجه به جایگاه افراد به طور جدی و علنی و فوری مورد رسیدگی قرار دهد و آبروی نظام و دستگاه قضایی را قربانی افراد نکند.

این روزها، پرونده فساد مالی پسران معاون اول قوه قضائیه بدون لاپوشانی و با اطلاع رسانی به افکار عمومی در حال رسیدگی است و حتی کار به استعفای معاون اول نیز کشیده است؛ این، نشانه امید بخشی است که امیدوارمان می‌کند قوه ای که پسران معاون اولش را محاکمه می کند و بر اعتبار خودش می افزاید، این «اعتبار سخت به دست آمده» را ، به راحتی قربانی اشخاص ولو صاحب منصب نمی‌کند.

«مرفهان بی درد» در انتخابات شرکت نکردند

امام جمعه موقت تهران دیروز در خطبه‌ها با اشاره به انتخابات ۱۱ اسفند، گفت: حضور عزت‌ساز مردم با بصیرت ایران نشان‌دهنده دین‌داری، ولایتمداری، دشمن‌شناسی و زمان‌شناسی است. مردم علی‌رغم مشکلات معیشتی پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و این حضور از سوی افرادی در جامعه انجام شد که گرفتاری‌های معیشتی دارند و مرفهان بی‌درد خود را کنار کشیدند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران، مشارکت ۴۱ درصدی را یک جهاد مقبول و سرافرازی ثابت در تاریخ انتخابات دانست.

صدیقی، مطابق رویه هفته‌های گذشته در نکوهش بی‌حجابی و تعریف و تمجید از اقدامات دولت و ابراز خرسندی از کاهش تورم سخن گفت. رشد تولید در کشور را ستود از کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم خبر داد. حضور مستقیم رئیس‌جمهور در بنگاه‌های تولیدی را اقدامی در بهره‌وری و فعالیت بالغ بر ۶ هزار بنگاه اقتصادی راکد یا نیمه فعال دانست و سفرهای استانی رئیسی را گره‌گشایی از مشکلات و انس با مردم ارزیابی کرد.

آیت‌الله صدیقی در حالی شرایط کشور را چنانکه رفت گل و بلبل توصیف می‌کند که روزی گفته بود «فقر نتیجه بی‌دینی است و چند روزه از بین می‌رود»، با آنچه در گزارش و توضیحی هم از سوی او داده نشده؛ ظاهرا راست می‌گفت ...!