قائم مقام حزب موتلفه گفت: قطعا ریاست آقای قالیباف با چالش‌هایی جدی رو به رو خواهد بود؛ احتمال رئیس نشدن ایشان زیاد است، ولی باید دید ترکیب شهرستان‌ها تا چه حد تشکیل شده از نامزدهای ائتلاف است و چه میزان نامزدهای وحدت را شامل می‌شود و این‌ها در ریاست مجلس، به چه جمع بندی خواهند رسید

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با فرارو افزود: به هر حال بخشی از علت افت رای آقای قالیباف در تهران به انتظاراتی مرتبط می‌شود که مردم از ایشان داشتند و برآورده نشد و تخریب‌هایی که علیه ایشان در فضای انتخاباتی صورت گرفت نیز بی تاثیر نبود و نکته سوم نیز به برخی از عملکردهای اطرافیان ایشان مرتبط می‌شود که باعث شد رابطه عموم مردم و ایشان را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به مصادیقی از تخریب‌ها و عملکرد اطرافیان قالیباف که منجر به افت جایگاه او شد؛ تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل در موفقیت مجلس و ریاست مجلس، ارتباطات رسانه‌ای است که تا چه حد می‌تواند رسانه را همراه خود کند و کارکردها و عملکرد مثبت آن را انعکاس مطلوب و درستی بدهد. به نظر می‌رسد در این بخش، آقای قالیباف ضعیف عمل کرده و کارهای مفید و موثری که مجلس انجام داده به اطلاع مردم نرسیده است؛ بنابراین دستاوردهای مجلس مغفول مانده است. نکته دوم به تخریب‌هایی برمی گردد که از یک سو به پسر ایشان و از سوی دیگر به ماجرای سیسمونی مرتبط است. جریان‌های مختلفی علیه ایشان در فضای مجازی به شکل گسترده کار کردند که در تخریب چهره ایشان موثر بود. افزون بر این‌ها برخی از نمایندگان و نامزدهای جدید نیز برای رای آوردن به شدت از ایشان مایه گذاشتند که در نهایت رای هم نیاوردند.

به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، افراد راه یافته به مجلس به خصوص در تهران عمدتا تجلی یک جریان نقاد و ضد برجام و ضد استکباری هستند. این افراد در فهرست‌های معروف نبودند و به صورت مستقل وارد صحنه شده اند و همین موضوع نشان می‌دهد که طی مدتی که این افراد فعالیت اجتماعی و سیاسی داشتند و با قشرهای مختلف و به ویژه جوانان ارتباط گرفته اند، تاثیر قابل توجهی در جذب مخاطبان خود داشته اند. همچنین به نظر می‌رسد مجموعه این عوامل به اضافه مواضعی که نسبت به مسائل داخلی و سیاست خارجی کشور دارند، مورد توجه رای دهندگان قرار گرفته است.

ترقی ادامه داد: قطعا این نمایندگان به اقتدار دولت آقای رئیسی در سیاست خارجی، کمک زیادی خواهند کرد و همین موضوع می‌تواند دولت را در حرکت انقلابی‌تر در سیاست خارجی، پشتیبانی کرده و از محافظه کاری که ممکن است نوعا دچار شوند باز دارد. به عبارت دیگر، مجلس آتی دربرابر هر نوع محافظه‌کاری که احتمال دارد دولت دچار شود، بازدارندگی ایجاد می‌کند.