فعال سیاسی اصولگرا گفت: عمر توافق جدید تقریبا ۵ سال بیشتر نیست و قاعدتا بعد از ۵ سال امکان دارد تغییراتی در تعهدات انجام شود.

به گزارش نامه نیوز، حسین کنعانی‌مقدم درباره تفاوت برجام رئیسی با برجام روحانی گفت: کارشناسان و متخصصان باید متن برجام را با متن توافق جدید کنار هم بگذارند و آنها را با هم مقایسه کنند. در این صورت مشخص خواهد شد که در متن جدید منافع ملی ما کجا رعایت و تأمین شده است و کجا ما از خطوط قرمز عبور کردیم.

وی افزود: متأسفانه متن فعلی توافق از اطلاع افکارعمومی مخفی نگه داشته شده و اطلاع‌رسانی دقیقی درباره آن نمی‌شود؛ البته رسانه‌های خارجی اخبار و گزارش‌هایی را درباره محتوای این توافق منتشر کردند اما چون ما مستنداتی نداریم نمی‌توانیم به مطالب آن رسانه‌ها اعتماد کنیم. در مجموع قضاوت درباره توافق جدید زمانی امکان دارد که متن آن منتشر شود.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به نقاط قوت توافق جدید هسته‌ای اظهار کرد: گرچه چارچوب توافق هسته‌ای صورت گرفته در دولت سیزدهم همان متن توافق قبلی است و در واقع متممی به برجام پیوست شده اما به نظر می‌آید در توافق جدید تضامینی درباره آنکه اگر آمریکا دوباره از برجام خارج شود، اخذ شده است، همچنین یک زمان‌بندی مشخصی برای اجرا و راستی‌آزمایی وجود دارد.

وی درباره ادعای موقتی بودن توافق جدید هسته‌ای ادامه داد: شاید به این دلیل است که تضامین این توافق بعد پایان دولت آقای بایدن نهایتا ۲.۵ سال است که با توجه به سپری شدن ۱.۵ سال از عمر دولت آقای بایدن، عمر این توافق تقریبا ۵ سال بیشتر نیست و قاعدتا بعد از ۵ سال امکان دارد تغییراتی در تعهدات انجام شود.

کنعانی مقدم یادآور شد: تا زمانی که متن اصلی توافق جدید هسته‌ای به نقد و بررسی کارشناسان گذاشته نشود، نمی‌توان درباره آنکه توافق این دولت بهتر بوده یا آن دولت بحثی کرد.