یک مقام اطلاعاتی سودان به وال استریت ژورنال گفت که ارتش پیشنهاد ایران برای ارائه پهپاد در ازای دادن مجوز به تهران برای ایجاد یک پایگاه دریایی دائمی در دریای سرخ را رد کرد.

به گزارش «آریا» به نقل از وال استریت ژورنال؛ به گفته این مقام سودانی، ایران پیشنهاد داده است که در صورت موافقت با ایجاد پایگاه نظامی تهران در دریای سرخ، یک کشتی جنگی با قابلیت حمل هلیکوپتر و پهپاد به ارتش عرضه کند.

وال استریت ژورنال اعلام کرد که هدف ایران نظارت بر ترافیک دریایی به و از کانال سوئز و اسرائیل است.

به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی سودان، بر اساس جزئیات گزارش شده توسط این روزنامه، ایران به طور ناموفقی سودان را تحت فشار قرار داده تا به این کشور اجازه دهد تا یک پایگاه دریایی دائمی در سواحل دریای سرخ بسازد.

احمد حسن محمد، مشاور اطلاعاتی رهبر نظامی سودان گفت که ایران پهپادهای انفجاری را برای استفاده در نبرد در اختیار ارتش سودان قرار داده است، اما اخیراً پیشنهاد داده است که در صورتی که سودان اجازه ایجاد این پایگاه را بدهد، یک کشتی جنگی با قابلیت حمل هلیکوپتر در اختیار ارتش سودان قرار دهد. به گفته وی این پیشنهاد رد شد.

به نوشته این روزنامه، ایران بر اساس علاقه خود برای دستیابی به جایگاهی در سواحل دریای سرخ، به چشم‌انداز ژئوپلیتیکی استراتژیک نگاه می‌کند و این دیدگاه با توجه به حضور متحدانش از جمله گروه حوثی در یمن که مشرف به دریای سرخ نیز هستند، نفوذ تهران را در منطقه افزایش می‌دهد.

بر اساس اطلاعات منابع اطلاعاتی، نیروهای مسلح سودان از پهپادهای مهاجر 6 برای جلوگیری از عملیات تهاجمی نیروهای پشتیبانی سریع که کنترل مناطق وسیعی از مرکز و غرب سودان و بخش بزرگی از خارطوم را در سال گذشته در اختیار داشتند، مستقر کردند.

وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی معتقدند تهران قصد دارد از روابط خود با ارتش سودان برای تقویت اتحادهای منطقه‌ای خود برای اعمال قدرت بیشتر در آبراه‌های استراتژیک دریای سرخ استفاده کند.

سناتور جیم ریش، یکی از اعضای جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در جلسه کمیته بررسی فعالیت‌های گروه‌های نیابتی ایران در خاورمیانه هشدار داد که تهران به سرعت در حال گسترش حضور نظامی خود در سودان است.

به گفته مقامات منطقه‌ای و تحلیلگرانی که نبرد را دنبال می‌کنند، پهپادهای انفجاری به برهان کمک کردند تا خسارات وارده به نیروهای پشتیبانی سریع را جبران کند.

در هفته‌های اخیر، دولت کنترل مناطق مهمی در خارطوم و اومدورمان، شهر دوقلوی آن در سراسر رودخانه نیل را به دست گرفته است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد. همچنین مقامات سازمان ملل از سودان به دلیل بمباران هوایی محله‌های غیرنظامی و محروم کردن غیرنظامیان سودانی از کمک‌های بشردوستانه‌ای که به شدت به آنها نیاز دارند، انتقاد کردند.

در ماه فوریه، ایالات متحده از ارسال تسلیحات ایران به ارتش سودان ابراز نگرانی کرد. جان گادفری، سفیر ایالات متحده در سودان در آن زمان، گفت گزارش‌های مربوط به کمک‌های ایران به خارطوم «بسیار نگران‌کننده و مایه نگرانی شدید ما بود.»