انتخابات دوازدهمین دوره مجلس و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دیروز در سراسر کشور برگزار شد. 

در دور دوازدهم انتخابات ۲۹۰ نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه وارد مجلس می‌شوند. طبق داده‌های ستاد انتخابات وزارت کشور ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شدند.

بیش از ۱۵ هزار نفر در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد آنان را نامزدان زن و ۸۸ درصد را نامزدان مرد تشکیل می‌دهند. در خبرگان رهبری نیز ۱۴۴ نفر تایید صلاحیت شدند.

تعداد واجدین شرایط دادن رأی براساس اعلام ثبت احوال ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ است که نیمی از آنان مرد و حدود نیمی دیگر زن هستند. در استان تهران نیز ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن اعلام شدند.

انتخابات در ۱۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی انتخابات برگزار شد. در شعب دو صندوق وجود داشت که صندوق قرمز برای مجلس شورای اسلامی و صندوق آبی برای مجلس خبرگان رهبری بود.

در چهار حوزه انتخابیه آبادان، ملایر، قم و رشت انتخابات و حتی صندوق‌های رای الکترونیکی بود.

استاندار تهران عصر جمعه درباره اعلام میزان مشارکت در انتخابات هشدارد داد و گفت: هیچکس بجز وزارت کشور حق اظهارنظر ندارد. نرخ مشارکت در استان طبق انتظار و پیش‌بینی‌ها بوده اما هنوز با قطعیت نمی‌توان در این خصوص آماری اعلام کرد

نکته بدیع در انتخابات دیروز این بود که به رئیس سازمان ثبت احوال کشور، رأی‌دهندگان می‌توانستند با پنج مدرک هویتی شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهینامه رانندگی و گذرنامه در انتخابات شرکت کنند.

حفاظت از امنیت انتخابات نیز نکته دیگری بود که معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مشغول محافظت از امینت انتخابات هستند

سید مجید میراحمدی گفت: از بعد امنیتی با هوشیاری، بیداری و تصرف همه دستگاه‌های اطلاعاتی، بسیجیان، ارتشیان، پاسداران و سربازان گمنام امام زمان(عج) و مرزبانان از امنیت کامل برخوردار هستیم و این انتخابات با مشارکت و امنیت مثال‌زدنی برگزار ‌خواهد شد.

توجه خبرگزاری‌های بین‌المللی به انتخابات ایران

برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی با پوشش انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که دیروز ۱۱ اسفند در ایران برگزار شد، پیش‌بینی کرده‌اند که اصولگرایان برنده هر دو انتخابات شوند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به رای‌گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران پرداخت و نوشت که انتظار می‌رود اصولگرایان تسلط خود را بر هر دو مجلس حفظ کنند.

بر اساس این گزارش، ایران از زمان انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفته که به بحران اقتصادی دامن زده است. در نتیجه این بحران، تورم به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا به شدت سقوط کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز پیش‌بینی کرد که پیروز این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، اصولگرایان خواهند بود.

به نوشته این خبرگزاری،  با توجه به ردصلاحیت گسترده میانه‌روها و محافظه‌کاران، و از سوی دیگر بیانیه‌های اصلاح‌طلبان که انتخابات امروز ایران را «غیرآزاد و غیرمنصفانه» خواندند، رقابت اکنون بین تندروها و اصولگرایانی است که خود را وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، پرسش اصلی در این انتخابات را میزان حضور رای‌دهندگان در پای صندوق‌ها دانست.

این خبرگزاری در گزارش خود همچنین به نظرسنجی موسسه «ایسپا» وابسته به خبرگزاری ایسنا اشاره کرده که روز پنجشنبه منتشر و در آن پیش‌بینی شد  در تهران تنها ۲۳.۵ درصد افراد واجد شرایط رای در انتخابات شرکت می‌کنند و در کل کشور ۳۸.۵ درصد.

نکته بدیع در انتخابات دیروز این بود که به رئیس سازمان ثبت احوال کشور، رأی‌دهندگان می‌توانستند با پنج مدرک هویتی شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهینامه رانندگی و گذرنامه در انتخابات شرکت کنند

انتظار ندارم این انتخابات، آزاد و منصفانه باشد!

در میان واکنش‌های جهانی به انتخابات ایران، نام آمریکا نیز دیده شد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران در اظهاراتی مدعی شد انتظار ندارد این انتخابات «آزاد و منصفانه» باشد.

به گزارش ایرنا، متیو (مت) میلر، ادعا کرد: «همانطور که می‌دانید، هزاران نامزد قبلا در فرآیند غیرشفاف رد صلاحیت شده‌اند و جهان از مدت‌ها قبل می‌داند که نظام سیاسی ایران دارای سیستم اجرایی، انتخاباتی و قضایی غیردمکراتیک و غیرشفاف است.»

انتخابات اخیر رقابت داخلی بین جریانات اصولگرا است

انتخابات دیروز درحالی برگزار شد که اصلاح‌طلبان به دلیل ردصلاحیت گسترده کاندیداهای این جریان، به روند آن انتقادات جدی داشتند. عضو حزب کارگزاران سازندگی در همین راستا، در حسینیه ارشاد در پاسخ به سوالی پیرامون میزان رقابت در این انتخابات گفت: رقابت در انتخابات اخیر به نوعی یک رقابت داخلی بین جریانات اصولگرا است.

به گزارش ایلنا، غلامحسین کرباسچی با اشاره به لیست‌هایی که با نزدیکی گفتمانی به جریان اصلاح طلب در این عرصه شرکت کردند، گفت: این جریانات به شعر معروف «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل» اقدام کردند و افرادی از آنها گفته‌اند که بنابر وظیفه و تکلیف نسبت به آینده کشور تلاش کردند تا بتوانند سهمی را در آینده ایفا کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: ما برای این‌ دوستان آرزوی موفقیت می‌کنیم اما بر این باوریم که با توجه به شرایط کشور و ذهنیت منفی شکل گرفته نزد بخش قابل توجهی از مردم و به ویژه بدنه جریان اصلاح طلب، احتمالا شانس کمی نصیب این جریان خواهد شد.

غلامحسین کرباسچی، عضو حزب کارگزاران سازندگی در همین راستا، در حسینیه ارشاد در پاسخ به سوالی پیرامون میزان رقابت در این انتخابات گفت: رقابت در انتخابات اخیر به نوعی یک رقابت داخلی بین جریانات اصولگرا است

انتقاد از عدم حضور سلایق مختلف در انتخابات

یک فعال سیاسی نیز گفت: متاسفانه افرادی فاقد شناسنامه درست سیاسی در کشور بازیگر و بازیگردان و قاضی و شاکی ما شدند و ما شاهد آن هستیم که در ماجرای رد صلاحیت آقای لاریجانی، شخص رهبر انقلاب این اقدام را ظلم خواندند اما دسته خالص ساز حاکم باز هم از تصمیم خود برنگشت و قطعا این رویه منجر به کاهش مشارکت مردم و ضربه به کشور خواهد شد.

به گزارش ایلنا، بهروز نعمتی، نماینده اسبق مردم اسدآباد، نایب رییس مجلس دهم و فعال سیاسی اصلاح طلب؛ در حسینیه ارشاد 

در اظهارنظری در پاسخ به برخی چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت درباره افزایش رقابت و مشارکت در این دوره از انتخابات، به انتقاد از دیدگاه‌های این چهره‌ها پرداخت.

این فعال سیاسی گفت: تعدد و تکثر کاندیداها در این دوره به نسبت دوره قبل حاکی از افزایش رقابت نیست. زیرا رقابت در اثر تفاوت و اختلاف سلیقه بین افراد شرکت کننده ایجاد می‌شود که شاهد آن نیستیم.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به رای‌گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران پرداخت و نوشت که انتظار می‌رود اصولگرایان تسلط خود را بر هر دو مجلس حفظ کنند

نعمتی با انتقاد از رویه حاکم بر تایید صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی گفت: متاسفانه افرادی فاقد شناسنامه درست سیاسی در کشور بازیگر و بازیگردان و قاضی و شاکی ما شدند و ما شاهد آن هستیم که در ماجرای رد صلاحیت آقای لاریجانی، شخص رهبر انقلاب این اقدام را ظلم خواندند اما دسته خالص ساز حاکم باز هم از تصمیم خود برنگشت و قطعا این رویه منجر به کاهش مشارکت مردم و ضربه به کشور خواهد شد.

پنج تا چیه دوتا هم نمیتونه نام ببره!

حمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نیز در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور حین رأی داد نوشت: آقای رئیسی هنگام رای دادن گفته همه احزاب و گروه‌ها در انتخابات کاندیدا دارند.

‌کاش خبرنگار شجاعی در آنجا حضور داشت و می‌پرسید اسم ۵گروه و حزبی را که کاندیدا دارند بفرمایید.

‌یقین دارم نمیتوانست اسم ببرد.

پنج تا چیه دوتا هم نمیتونه نام ببره

بازداشت ۶ نفر به اتهام اخلال در رای‌گیری 

از دیگر حواشی انتخابات دیروز بازداشت «۶ نفر به اتهام اخلال در نظم شعب رای گیری» در رضوانشهر بود.

به گزارش ایرنا، هادی نیرومند گفت «یکی از این افراد دهیار روستای پلنگ پاره از توابع بخش مرکزی این شهرستان و چند نفر از لیدرهای نامزد انتخاباتی این شهرستان هستند.»

به گفته او این افراد در اطراف شعب و صندوق‌های اخذ رای موجب اخلال در روند انتخابات شده بودند و علی رغم تذکرات بسیارهمچنان به فعالیت خود ادامه دادند که درنهایت ناچار به بازداشت آن‌ها شدند.

هیچکس بجز وزارت کشور حق اظهار نظر ندارد

همچنین استاندار تهران درباره اعلام میزان مشارکت در انتخابات هشدارد داد و گفت: هیچکس بجز وزارت کشور حق اظهارنظر ندارد.

علیرضا فخاری عصر جمعه در ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگار اظهار کرد: نرخ مشارکت در استان طبق انتظار و پیش‌بینی‌ها بوده اما هنوز با قطعیت نمی‌توان در این خصوص آماری اعلام کرد.تا پایان زمان رای‌گیری باید صبر کنیم بنابراین هر کسی در این خصوص اظهار نظر کند و نرخی برای مشارکت مردم استان و شهرستان در انتخابات اعلام کند مسئولیتش با خودش است.

استاندار تهران با بیان اینکه مرجع اصلی برای اعلام آمار در مورد نرخ مشارکت مردم در انتخابات وزارت کشور است، گفت: هیچ مقام مسئولی در ستاد انتخابات شهرستان و استان حق ندارد در این خصوص اظهار نظر کند.